ha
door harrieponse May 9, 2016 om 17:17
Geldzaken & recht

Waarom inkomstenbelasting betalen over rente?

Heb diverse jaren brutoloon gestort op een levenslooprekening van de ING. Het brutobedrag is nu nog circa 4.000 Euro, Hiervan is de  rente  intussen opgelopen naar 2.000 Euro. Wil ik het geld nu opnemen, dan moet ik over het hele bedrag (4000 Euro) inkomstenbelasting betalen, dus ook over de rente (2000 Euro). Dit is toch niet normaal. ING doet wat ze moeten doen, belasting inhouden en de Belastingdienst zegt gewoon dat er over het hele bedrag belasting ingehouden wordt.
Wat kunnen we hier aan doen?

808 6 Rapporteer

ja
door jackyh - May 9, 2016 om 17:34
953 Antwoorden / 4 Vragen

Iedereen moet over rente belasting betalen. Er is natuurlijk een belastingvrije som maar over de rest moet u betalen. Het is u toch niet ontgaan dat er al jarenlang gedoe is over rente die men ontvangt over spaargeld. De Regering zegt dat je 4% behaald en daar betaal je 30% over. Niemand ontvangt 4% maar toch betalen.

ha
door halex May 9, 2016 om 21:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Onzin. De regering zegt niet dat je 4% rente krijgt over je spaargeld, maar stelt dat het 4% rendement oplevert. Zelfs een voorzichtige belegger haalt dat makkelijk.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2016 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier kunt u niets aan doen, dat is conform de regels. U hebt al die jaren ook geen vermogensrendementsheffing hoeven betalen en u krijgt op de te betalen belasting mijns inziens ook nog een korting per gespaard jaar.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2016 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Het gaat hier over heel iets anders.

edrick3
door edrick3 - May 9, 2016 om 18:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas voor jou: Niets!

ja
door jackyh - May 9, 2016 om 20:21
953 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens tijger1 heb ik het niet begrepen. Vergeet u a.u.b. mijn  äntwoord".

je
door jery - May 10, 2016 om 21:09
4 Antwoorden / Vragen

kijk eens goed naar de regels van de levensloop regeling... onder bepaalde voorwaarden krijg je de belasting namelijk zelf weer terug bij de aangifte inkomsten belasting. Neem je op na de afgesproken jaren sparen? of voor gebruik bij aankoop woning dan kuunnen die voorwaarden voor jou van toepassing zijn.
Maar je hebt al de tijd tijdens het sparen geen belasting over het bedrag betaald en dan is het dus wel betaling bij uitkering van het bedrag.
doel was sparen bij een hoog belastingtarief en opnemen als je een laag inkomen hebt( pensoenleeftijd) en dus in een laag belasting tarief valt.
Dus vreemd is dit niet dit zijn de regels waar je met sparen ook van geprofiteerd hebt. dus eerst lezen dan gillen.