rj
door rjmarcusse Aug 4, 2009 om 15:59
Geldzaken & recht

Waarom Loonheffing

Ik heb twee vragen voor aow- en pensioendeskundigen.

1. Waarom wordt over aow en bedrijfspensioen loonheffing ingehouden? Van loonheffing is toch alleen sprake bij inkomsten uit arbeid?

2. De hoogte van de aow hangt af van het aantal jaren, dat je vanaf je 15e tot je 65ste in Nederland hebt gewoond en gewerkt. Waarom vallen de Nederlandse Antillen, als onderdeel van het Koningkrijk der Nederlanden, daarbuiten?

Rob

827 6 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Aug 4, 2009 om 16:52
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Over je Aow-pensioen  en over je bedrijfs-pensioenpremie heb je geen loonhaffing betaald van daar dat je dat dan betaald op het moment dat je aow-pensioen wordt uitbetaald.

De nederlandse antillen hebben eigen weten en regelgeving en dat heeft dus niets met de nederlandse aow-pensioenen te maken.

Het gaat erom dat je in nederland belastingbetaler bent/was.

birdies
door birdies - Aug 5, 2009 om 15:19
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Van loonheffing is toch alleen sprake bij inkomsten uit arbeid?........

Was dat maar waar! Meer info: http://financieel.infonu.nl/diversen/18069-aow-pensioen-omschrijving-en-bedragen-2008-en-2009.html

2. Aannemende dat het klopt wat je schrijft: dat is dan om bepaalde redenen zo bepaald door de overheid.

rj
door rjmarcusse - Aug 5, 2009 om 15:23
19 Antwoorden / 31 Vragen

Mijn vrouw is Arubaanse. Zij is op haar 16e naar Nederland verhuisd. Dat ene jaar, van haar 15e tot haar 16e, wordt gekort op mijn aow (2%). Dat zij straks geen volledige aow ontvangt, begrijp ik. Maar waarom ik dan gekort wordt op mijn aow begrijp ik dan weer niet.

Rob

rj
door rjmarcusse - Aug 5, 2009 om 15:24
19 Antwoorden / 31 Vragen

Zie mijn eerdere reactie. Ik heb al mijn leven in Nederland gewoond.

Rob

birdies
door birdies - Aug 5, 2009 om 17:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Het gaat dus om uw vrouw, dat was niet eerder vermeld.

Erg vreemd dat u gekort wordt, terwijl u zelf altijd in Nederland hebt gewoond en gewerkt. Dat lijkt mij niet kloppen.

Meer info: http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/hoeveel_aow_later/

rj
door rjmarcusse - Aug 7, 2009 om 13:45
19 Antwoorden / 31 Vragen

Toch maar even de SVB gebeld. En het klopt inderdaad. Mijn vrouw heeft geen inkomen. Dat betekent, dat ik een toeslag krijg (in feite haar aow). Van die toeslag wordt het ene jaar Aruba ingehouden. Als zij 65 wordt, vervalt de toeslag en wordt haar aow met een jaar gekort.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Rob