Lu
door Lucien Ridderbroek Jan 24, 2020 om 12:24
Geldzaken & recht

Waarschuwing voor oplichting in verband met valse incasso e-mails

Wij ontvangen momenteel veel meldingen dat een oplichter zich voordoet als een medewerker van ons advocatenkantoor in een poging om slachtoffers geld afhandig te maken. Aangezien ons kantoor meldingen van verschillende soorten fraude ontvangt, lijken er zelfs meerdere oplichters actief te zijn.

De oplichters sturen valse e-mails uit naam van ons advocatenkantoor en bellen in voorkomende gevallen zelfs met het telefoonnummer van ons advocatenkantoor door gebruik te maken van zogenoemde spoofing van ons telefoonnummer. De e-mails zien op beweerdelijke achterstanden voor zorgpremies, gemeentelijke belastingen en op valse facturen.

Voor meer informatie zie https://e-legal.nl/oplichting

1788 7 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jan 24, 2020 om 12:36
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Lucien,

Ik zou maar aangifte doen bij de politie.

Ik lees op internet, dat de recherche de dader kan achterhalen.

Heb je nog vragen voor ons ?

jo
door jorisw Jan 25, 2020 om 11:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus omdat het op internet staat is het waar?

Ik schrijf nu op internet: het is heel erg moeilijk om een dader van internetfraude te vinden.

Wat is voor jou nu de waarheid?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2020 om 12:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw melding maar u bent niet de eerste en de enige die hier melding van maakt. De verschillende media staan 'bol' van waarschuwingen en ook is in consumentenprogramma's van AVROTROS, BNNVARA en MAX al met regelmaat hiervoor gewaarschuwd en ook aangegeven wat dan te doen. U zou dat op uw advocatenkantoor m.i. moeten weten. Doe hoe dan ook een melding bij www.fraudehelpdesk.nl. Ook bij www.consuwijzer.nl vindt u veel nfo ook al bent u als advocatenkantoor geen consument. Indien nog niet gedaan, doe dan ook een melding bij dit aan u bekende adres: https://www.advocatenorde.nl/contact

 (Wij zijn vrijwilligers die zonder een directe binding met BNNVARA proberen consumenten te adviseren m.b.t. problemen)

Ps. Is uwerzijds al aangifte gedaan bij de politie?

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 24, 2020 om 12:40
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de waarschuwing, u heb hiermee een groot aantal mensen bereikt.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2020 om 17:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de waarschuwing.
O.t.: is dat Remy van Hoenderdaell?

diumenge
door diumenge - Jan 25, 2020 om 12:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De oplichters gebruiken Gmail adressen volgens jullie bericht. Hier kan je misbruik daarvan melden: https://support.google.com/mail/contact/abuse?hl=en

Lu
door Lucien Ridderbroek - Feb 2, 2020 om 20:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Magnum, er is al aangifte gedaan. Vooralsnog doet de politie niets.

@Hermietkreeft, ik begrijp het verwijt niet. Wat zou ik als advocatenkantoor moeten weten? Ik waarschuw gewoon op meerdere plaatsen, zodat het bekend raakt en er hopelijk zo min mogelijk slachtoffers vallen. Wat is hieraan niet duidelijk voor je?

@Diumenge, bedankt voor jouw goede tip. Dat zal ik alsnog gaan doen.

Lu
door Lucien Ridderbroek - Feb 4, 2020 om 12:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Diumenge, Google heeft de melding kennelijk opgepakt, want inmiddels wordt een ander e-mailadres gebruikt, te weten e-legal-incasso-advocaten@mail.com

diumenge
door diumenge Feb 4, 2020 om 12:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat wordt een eindeloze strijd ben ik bang. Nu zal je dus moeten achterhalen of de provider achter mail.com iets heeft om misbruik (abuse) te melden.