carcassonne
door carcassonne Apr 30, 2019 om 13:31
Geldzaken & recht

Wajong en vermogen.

ik vroeg mij eens af.
hoe zit het met wajong en vermogen.
zoals spaargeld of woningen of ander vermogen.

ik ben 100 procent afgekeurd.
heb dus geen arbeidsvermogen.
en vroeg mij dit eens af.

31012 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2019 om 13:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

WIA uitkering en vermogen

Ook bij arbeidsongeschiktheidsuitkeringen telt het eigen vermogen niet mee. Denk hierbij aan de WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen), de Wajong (Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten) en de Ziektewet. (Bron)

Ter info/lezing: https://www.startpagina.nl/v/financien/vraag/567429/vermogen-invloed-wajong-uitkering-ligt/

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2019 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hebt u dan Wajong? Vermogen is verder daarvoor niet van belang.

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2019 om 13:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Arbeidsvermogen is iets anders dan (geld)vermogen.

marita5
door marita5 - Apr 30, 2019 om 14:14
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Carcassonne ,

Inkomsten die niet uitmaken voor mijn Wajong - uitkering

Sommige inkomsten hebben geen invloed op uw Wajong-uitkering. Dat geldt bijvoorbeeld voor:

  • de inkomsten van uw partner of daarmee gelijkgestelde persoon (Ontvangt u ook een toeslag van UWV? Dan geeft u deze inkomsten wel door);
  • uw vermogen of spaargeld;
  • een erfenis;
  • alimentatie;
  • de toeslag voor huur, zorg of kinderopvang van de Belastingdienst;
  • een vergoeding voor de kosten die u maakt bij vrijwilligerswerk: de onkostenvergoeding.

Ontvangt u een Wajong-uitkering én een toeslag van UWV? Dan kunnen de inkomsten uit het rijtje hierboven wél invloed hebben op uw toeslag. U heeft namelijk een aantal extra plichten bij een toeslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 30, 2019 om 18:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie het topantwoord van @MARITA5.

ka
door karinl76 - May 1, 2019 om 12:06
11 Antwoorden / 10 Vragen

Pas wel op met het betalen van oa gemeente belasting als je dat nog niet moet doen. Ik heb ook een wajong en ik heb dus geen pensieon opbouw, dus ik dacht jaren terug slim te zijn om rabo toekomst sparen rekening te openen. Dat is sparen voor later en je mag niet aan dat geld komen tot je 65e. Nu 3 jaar terug moest ik weer kwijtsschelding aanvragen voor de gemeente belasting omdat ik een wajong uitkering heb en dus niet zo veel inkomsten heb. Deze kwijtschelding is afgewezen omdat ik dus die rabo toekomst sparen rekening heb en daar stond inmiddels al ruim 3000 euro op door elke maand 25 euro op de rekening te storten en nu  zien ze dat als vermogen, dus ik kan nu elke jaar ruim 350 euro betalen aan gemeente belasting. Ik kan dat bedrag op die rekenig afkopen, maar dan gaat de helft naar de belasting, dus ik heb dan dus voor niks gespaard, dus is geen optie. Ik heb bezwaar ingediend ,maar ik heb geen poot om op te staan. Zo oneerlijk. Ik ga slim met mijn geld om en een wajonger die de 25 euro/maand gewoon opmaakt krijgt wel die kwijtschelding, terwijl het inkomen gewoon hetzelfde is. Ik kan er nog kwaad om worden. Dus wees gewaarschuwd:  pas op met vermogen en wajong uitkering hebben. Laat je goed informeren.

panter22
door panter22 May 1, 2019 om 14:27
6599 Antwoorden / Vragen

Iedereen moet gemeentelijke belastingen betalen. Pas als je bijna geen geld hebt, dan krijg je kwijtschelding.
De regels zijn heel streng. Dus als je geld op je rekening hebt staan, dan moet je gewoon net als ieder ander betalen. Het hebben van een Wajong uitkering is niet meer voldoende om kwijtschelding te krijgen.
Kwijtscheldingsnormen worden de laatste jaren  landelijk vastgesteld. Gemeenten mogen niet meer een eigen beleid hierin voeren.

mo
door mof - May 1, 2019 om 12:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u 100% afgekeurd bent mag u gewoon vermogen hebben. Echter, als u inkomen uit uw vermogen vergaart, bijv door beleggen, dan geldt 4% van de waarde boven 20000€ als inkomen waar u 30% belasting over ,oet betalen, kan een korting volgen.

He
door Helen 66 - May 1, 2019 om 13:59
119 Antwoorden / Vragen

Voor je uitkering maakt de hoogte van je Vermogen niet uit. Wel moet je boven de grens van 30.360 (2019) Vermogensrendementsheffing betalen.
Voor je zorgtoeslag maakt vermogen evenmin uit. Wel voor woontoeslag .

fi
door fisbel - May 1, 2019 om 23:28
851 Antwoorden / 3 Vragen

Voor Wajong geldt geen vermogenstoets. Wel telt het vermogen mee voor het recht op toeslagen: huurtoeslag en zorgtoeslag
@Mof: uw antwooord m.b.t. de berekening Box-3 belasting is verouderd.
@Helen66: iemand met € 114.776  vermogen of meer - norm 2019 - krijgt geen zorgtoeslag. Dezelfde grens geldt voor het kindgebonden budget. Lees: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/voorwaarden/vermogen/hoeveel-vermogen-mag-ik-hebben-voor-zorgtoeslag