limbo1
door limbo1 Jan 19, 2010 om 22:07
Geldzaken & recht

Wanneer is een salaris te laat betaald?

Hoi,

Even een vraagje;
Wanneer is een salaris te laat betaald?

Heb op meerdere fora gekeken maar het is me niet 100% duidelijk geworden.

Moet een salaris van (bv.) december uiterlijk de laatste dag van december betaald worden of uiterlijk de laatste dag van de maand erna (januari in dit geval).

Als ik alles goed begrepen heb dan is dit laatste het geval.

Via deze weg zoek ik toch nog even naar een bevestiging hiervan (of juist ontkenning als ik het niet bij het rechte eind blijk te hebben....)

Alvast bedankt

37680 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@limbo1

Misschien heeft u hier iets aan.
Klik: uitbetaling salaris

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar: wetten.nl . Bij zoek: burgerlijk wetboek

Burgerlijk wetboek nr. 7, Bijzondere overeenkomsten

Vanaf artikel 616 alles over loon en betalingen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kiran geeft je de Belgische regels. Ik de Nederlandse. Welke had je gehad willen hebben?

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@limbo1 / @vladja

Haha, lekkere uitglijder!
Maar hou die andere maar in 't achterhoofd, voor het geval we nog eens worden ingelijfd. ;)

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 00:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kiran,

Kan best een grensgevalletje zijn.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de meeste C A O 's staat wanneer het salaris wordt uitbetaald.
Een cao is een bindend overeenkomst tussen U (meestal via vakbonden )
en uw werkgever. Dus beide partijen moeten zich houden aan.
dus ook aan het uitbetalen op data of andersinds.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

limbo1

Loon-uitbetaling:

Uitbetaling van salaris is geregeld in het Burgerlijk Wetboek 7.7 artikel 624 en volgende.

Kort samengevat komt het hier op neer:
Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand. Betaalt de werkgever te laat dan kan je hiervoor kosten claimen en deze zijn:

- De extra kosten voor dag 4 tot en met dag 8 bedragen 5 % van het salaris per dag.
- De extra kosten voor dag 9 tot en met dag 34 zijn 1 % van het salaris per dag.
- De dagen moeten werkdagen zijn dus geen weekenden of feestdagen.
Totaal niet meer dan een maximum van 50 % van het te vorderen salaris.

De voormalig werkgever dient er dus schriftelijk op te worden gewezen, dat over te laat betaald loon een boete verschuldigd is zoals bepaald in 7:625, oftewel over de vierde tot en met de achtste werkdag 5% per dag over het brutto-loon en voor iedere volgende werkdag 1% per dag, met aan maximum van de helft van het verschuldigde loon.

Artikel 624 (letterlijke wetstekst)
1. Indien het in geld vastgestelde loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te
verrichten arbeid, houdt de werkgever de betalingstermijnen aan die gelden voor
het naar tijdruimte vastgestelde loon voor vergelijkbare arbeid, tenzij met
inachtneming van artikel 623 andere termijnen zijn overeengekomen.

2. Indien op de betaaldag het bedrag van het loon als genoemd in lid 1 nog niet te bepalen is,
is de werkgever verplicht tot voldoening van een voorschot ten bedrage van het loon
waarop de werknemer gemiddeld per betalingstermijn aanspraak kon maken over de
drie maanden voorafgaande aan de betaaldag of, indien dat niet mogelijk is, ten bedrage
van het voor vergelijkbare arbeid gebruikelijke loon.

3. Schriftelijk kan worden overeengekomen dat het voorschot op een lager bedrag wordt
gesteld, maar niet op minder dan drie vierde van het gemiddelde loon over drie maanden
voorafgaande aan de betaaldag onderscheidenlijk van het voor vergelijkbare arbeid gebruikelijke
loon.

4. Voor zover het in geld vastgestelde loon bestaat in een bedrag dat afhankelijk is gesteld
van enig gegeven dat uit de boeken, bescheiden of andere gegevensdragers van de
werkgever moet kunnen blijken, is de werkgever tot voldoening verplicht telkens
wanneer het bedrag van dat loon kan worden bepaald, met dien verstande dat ten minste
eenmaal per jaar voldoening plaatsvindt.

5. Slechts aan de werknemer komt de bevoegdheid toe om ter vernietiging van een beding dat
afwijkt van dit artikel, een beroep op de vernietigingsgrond te doen.

Met andere woorden, als er variabele uren gewerkt worden en op de dag van loonbetaling niet
precies bekend is hoeveel dat loon is vanwege de variabele uren, dan moet de werkgever
een voorschot verstrekken.

Artikel 616 e.v BW7.7 uitbetaling loon:

http://www.wetboek-online.nl/wet/index.html

616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626
627 628 628a 629 629a 629b 630 631 632 633

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h414.htm

Protestbrief tegen het niet of niet volledig betalen van salaris

(Aantekenen en per gewone post)

Naam, adres, postcode en vestigingsplaats werkgever

Datum

Geachte heer/ mevrouw….(naam),

U heeft ten onrechte en dus zonder geldige grondslag salaris ingehouden/ niet uitbetaald over de periode….(als u per 4 weken wordt uitbetaald) / de maand…...(als u per maand wordt uitbetaald). Het betreft tot dusverre een bedrag ad € ..,-- netto. Op basis van de arbeidsovereenkomst heb ik wel recht op tijdige betaling van dit bedrag/ deze bedragen.

Mocht u hier anders over denken dan verneem ik dit graag gemotiveerd van u.

Hierbij verzoek en zonodig sommeer ik u om binnen 5 dagen na dagtekening van deze brief aan mij te voldoen op het aan u bekende rekeningnummer, al hetgeen u aan mij bent verschuldigd, specifiek € …,-- netto.
Als u geen gevolg geeft aan dit verzoek maak ik ook aanspraak op de wettelijke verhogingen alsmede op betaling wettelijke rente, welke ik u hierbij aanzeg.

Tenslotte verzoek ik u om het salaris normaal door te blijven betalen overeenkomstig de tussen u en mij gemaakte afspraken in de arbeidsovereenkomst.

Hoogachtend,

(ondertekening, naam, adres, woonplaats)

n.b.
-Protesteer onmiddellijk en schriftelijk; wacht niet met uw protest
-U kunt de brief het beste aangetekend en ook per gewone post verzenden.
-Als u uw protestbrief aan de werkgever overhandigt, vraagt u dan om een handtekening waaruit blijkt dat de brief in ontvangst is genomen.
-Behoudt u ALTIJD een kopie van de brief voor uzelf.
-Geeft u de zaak zo snel mogelijk in handen van een advocaat als uw werkgever blijft weigeren het loon te betalen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,

Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand.
Wat wordt nou precies bedoeld met deze zin?
Als voorbeeld weer even het salaris van december; Moet dit dan uiterlijk 3 januari betaald zijn? Of lees ik het verkeerd en kan dit zelfs 3 februari zijn?

Gr.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien Januari de volgende maand zou zijn, dus uiterlijk 3 Januari.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schriftelijk kan er ook overeengekomen zijn dat het salaris later uitbetaald wordt. Dan gelden die 3 dagen niet.

Ook loon als provisie etc. wat niet direct berekenbaar is, mag later uitbetaald worden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

limbo1

In principe geldt dus (los van onderlinge afspraken) betaling voor de derde van de volgende maand. Het salaris van de maand december moet dus uitbetaald worden vóór 3 januari. Wel is het zo dat er kan zijn afgesproken dat salaris gebaseerd op een weektermijn binnen 1 maand moet worden uitbetaald en dat salaris gebaseerd op een maandtermijn binnen een kwartaal moet worden uitbetaald. Dan zijn er ook nog uitzonderingen die bijvoorbeeld respondent vladja terecht noemt.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

nb. Als je lid bent van een vakbond kun je daar ook even deze vraag stellen.

ve
door verwijderd - Jan 20, 2010 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja en vergeet ook niet dan een werkgever je loon wel op tijd kan overmaken maar er zijn ook banken die jouw loon soms meerdere dagen kunnen vasthouden zodat zij daar weer extra rente over krijgen.
Mijn voorbeeld; mijn werkgever heeft mijn loon op de laaste donderdag van de maand overgemaakt.
Dan behoor je je loon echt op vrijdag binnen te hebben.
Helaas gebeurt het maar al te vaak dat ik mijn loon pas op maandag of dinsdag binnen krijg.
Hierop heb ik mijn werkgever aangesproken en deze vertelde mij dat ik contact met mijn eigen bank moest opnemen want het loon moest er echt op vrijdag opstaan.
Bij mijn eigen bank kreeg ik meerdere smoesjes te horen en ben ik nu overgestapt naar een andere bank en deze maakt het geld wel op tijd over.
Ra ra hoe kan dit ?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat Vladja en Read dit reeds uitstekend hebben behandeld. Graag wil ik nog wel kwijt dat het uiterst irritant is. Er zijn mensen die er een sport van maken om nooit rood op de bankrekening te staan. Ik ben er zo een. Dan is het helemaal vervelend als de automatische betalingen al zijn afgeschreven en het salaris nog niet binnen. Wat houdt de werkgevers tegen om salarissen op tijd te betalen? Het is zeker geen goed signaal naar werknemers toe.

ve
door verwijderd - Jan 25, 2010 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Sorry voor mijn late antwoord (pc-probleempjes gehad).
Ik wil jullie allen bedanken voor de antwoorden op mijn vraag.
Ik ga de CAO en het contract nog eens napluizen en mochten hier verder geen bepalingen instaan dan ga ik er zeker serieus over nadenken om een vergoeding te vragen zoals Read op 20 januari al opperde.

@ Read; Bedankt nog voor de voorbeeldbrief!

@ vuurdraak; werkgever zegt zelf dat ze het salaris pas de 10e overmaakt dus ligt het niet aan de bank

@jpm; helemaal mee eens!

@Iedereen; Nogmaals bedankt!!