gumo
door gumo Jan 11, 2015 om 15:29
Geldzaken & recht

Wanneer zijn goede doelen aftrekbaar?

Al sinds tientallen jaren geven mijn man en ik maandelijks en jaarlijks, dus structureel, vaste bedragen aan zeer veel goede doelen, met name op het gebied van dierenwelzijn. Nu heb ik mijn man er wel eens op geattendeerd dat er wellicht een percentage van de belasting aftrekbaar zou kunnen zijn omdat ik daar vaak over lees. Mijn man reageerde daar altijd afwijzend op omdat volgens hem het totale bedrag aan donaties minimaal een bepaald percentage van je belastbaar inkomen moet zijn en wat daarboven komt zou dan eventueel aftrekbaar zijn. Omdat wij een boven modaal inkomen hebben zouden wij dus niet in aanmerking komen. Klopt dit, of komt sowieso elke structurele donatie voor minimaal 5 jaar vastgelegd, aan overheids geregistreerde stichtingen, in aanmerking voor aftrek?

1033 8 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2015 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Informatie hierover kun je natuurlijk vinden op de site van de Belastingdienst, KLIK

gumo
door gumo - Jan 11, 2015 om 15:58
39 Antwoorden / 28 Vragen

Dankjewel carola.83 Mijn man was al op de site geweest van de belastingdienst, maar bleef erbij dat er een drempelinkomen nodig was. Nu heb ik de voorwaarden op jouw link doorgelezen en de test gedaan en weet dat het aftrekbaar is zonder drempel! Dankjewel.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Structuele giften aan goede doelen die schriftelijk zijn vastgelegd, hoeft niet meer via een notaris, komen volledig voor aftrek in aanmerking. Sommige goede doelen mogen zelfs met een factor verhoogd worden.

U kunt nog tot vijf jaar terug bezwaar maken en de giften opvoeren.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 18:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mannen zijn vaak eigenwijs.;-)

gumo
door gumo - Jan 11, 2015 om 18:43
39 Antwoorden / 28 Vragen

Bedankt voor de tip tijger1 ! ("Hij was een beetje dom" zou Maxima hebben gezegd over mijn man) :)

Cookies
door Cookies - Jan 12, 2015 om 00:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 18:29]Mannen zijn vaak eigenwijs.;-)

Wel nee, ze denken alleen het altijd beter te weten;-)

door 1953 - Jan 12, 2015 om 03:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De Belastingdienst voert de regels uit, informeer eerst bij de Belastingdienst.

Meen dat de aftrek aan goeden doelen is beperkt geworden. Aftrek van de inleg bij NPL, Vriendenloterij e.d. zijn uitgesloten.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 09:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 12 jan 2015, 03:21]De Belastingdienst voert de regels uit, informeer eerst bij de Belastingdienst.

Meen dat de aftrek aan goeden doelen is beperkt geworden. Aftrek van de inleg bij NPL, Vriendenloterij e.d. zijn uitgesloten.

De aftrek is niet beperkt, eerder uitgebreid. En de NPL is geen goed doel.