na
door natasja79 Oct 26, 2016 om 23:21
Geldzaken & recht

Wat als je op straat komt te staan???

oktober 2014 heb ik na relatiebreuk mijn huis verkocht na vooraf bij woningnet geinformeerd te hebben hoelang ik op een sociale huurwoning moest wachten. Met mijn inschrijfduur van ruim 7 jaar destijds zou ik zo aan een huis komen werd mij verteld. Dus met de wetenschap dat ik niet op straat zou komen te staan heb ik mijn huis te koop gezet en deze was binnen 2 maanden verkocht.
Vanaf dat moment ben ik gaan reageren op woningnet. De site was de eerste weken van januari gesloten omdat er nieuwe regels waren gekomen. het aanbod werd sindsdien verdeeld in 2 catogoriën -loting -regulier aanbod. voorheen was degene met de langste inschrijfduur eerste gegadigde op een woning. Het aanbod was direct heel beperkt en mijn eindpositie was heel laag....het is niet gelukt een woning te vinden en ik stond met mijn dochter van 10 op straat. Na een half jaar met onze spulletjes van familie naar vrienden naar familie enzodoor heb ik via een kennis een woning kunnen huren die in de verkoop stond. Hier heb ik ruim een jaar kunnen wonen en nu is het huis verkocht en kom ik vanaf 15 dec WEER op straat te staan. Ik heb makelaars gebelt maar voor vrije sector moet je min 4keer de huur verdienen, ik heb woningnet tig keer gesproken maar ik moet reageren via internet (wat overigens in jan 2016 ook weer is aangepast voor lagere inkomens, waardoor het aanbod nihil is), ik heb urgentie aangevraagt maar ik sta te lang ingeschreven, ik heb al meerder keren gereageerd maar ondanks bijna 10jaar inschrijfduur eindig ik nog ver boven de 10, loting maak ik geen kans op want ik laat geen woning achter dus ben ik een starter en kom dus ik als laatste , na urgenten en doorstromers, aan de beurt. Woningnet heeft mij gezegt dat ik maar naar het leger des heils moet gaan en als dat vol is heb je pech! Ik ben ten einde raad... wie weet waar ik terecht kan voor een woning

31468 12 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Oct 27, 2016 om 00:02
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U zou nog sloopwoningen kunnen proberen en van daaruit steeds maar reageren op een aanbod van woningnet.

Overigens begrijp ik uw probleem heel goed, je moet zo langzamerhand honderdvoudig gehandicapt zijn en een woningduur van 50 jaar hebben opgebouwd om nog voor een woning van woningnet in aanmerking te komen. En als ik dan zie wat het voor woningen zijn, allemaal piepklein. Er zijn gewoon te weinig huurwoningen gebouwd de laatste 10 jaar en daar plukt u nu de zure vruchten van.

Cookies
door Cookies Oct 27, 2016 om 00:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Met je laatste zin ben ik het niet eens. Toen ik ruim 20 jaar geleden in dezelfde situatie verkeerde als TS heb ik ook ruim 3 jaar moeten wachten op een huurwoning. En ook toen al was ik zeker niet de enige.

zoekster1
door zoekster1 Oct 27, 2016 om 00:49
1583 Antwoorden / 3 Vragen

3 jaar is rondom Amsterdam helemaal niets. Met mijn woonduur van 13 jaar kan ik nog niets krijgen. Zo'n 20 jaar geleden kon ik met een woonduur van 8 jaar nog aardig terecht. Gelukkig zit ik redelijk goed, maar verhuizen, vergeet het maar. Het is wel al van alle tijden, maar nu is het echt niet meer normaal.  Maar of het nu 10 jaar of 20 jaar is, er zijn gewoon veel te weinig betaalbare huurwoningen in de randstad.

Cookies
door Cookies Oct 27, 2016 om 01:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat er te weinig huurwoningen zijn in de Randstad klopt, maar dat was dus decennia terug ook al zo. Al die statushouders, Oost-Europeanen enz. zijn er bovendien de laatste 10 jaar ook nog eens bijgekomen (tussen door geschoven). Amsterdam is extreem, net als Utrecht.

Cookies
door Cookies - Oct 27, 2016 om 00:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het erg vreemd allemaal wat je schrijft. Normaal gesproken telt je woonduur alleen mee als je rechtstreeks vanuit je koopwoning naar een huurwoning gaat. En je hebt ook nog eens een jaar ergens anders ingeschreven gestaan, daarmee zou je alle opgebouwde jaren kwijt zijn geweest.

Dus dat begrijp ik niet van je verhaal. En ja, helaas zijn er nu eenmaal te weinig sociale huurwoningen, dus veel mensen die jaren en jaren moeten wachten op een (andere) woning.

Woningbouwverenigingen hebben vaak leegstaande woningen die op de lijst staan om afgebroken te worden. Die willen ze dan graag tijdelijk verhuren. En kijk eens naar andere kleinere gemeenten wat verder weg dan je nu misschien zoekt. Of niet zoeken naar minimaal een 3-kamerwoning, maar naar een 2-kamerwoning. Bij 2 kamerwoningen ben je eerder aan de beurt. omdat daar minder woningzoekenden voor zijn.

Overigens zijn er nog steeds veel koopwoningen die voor tijdelijke verhuur worden aangeboden. Waarom ga je daar niet naar op zoek?

na
door natasja79 Oct 28, 2016 om 00:16
Antwoorden / 1 Vragen

wat is er vreemd aan wat ik schrijf?
ik heb het niet gehad over woonduur want dat is niet van toepassing, ik heb een inschrijfduur bij woningnet van bijna 10 jaar.
zoals ik in mijn verhaal schreef heb ik van een kennis, die hun huis te koop hadden staan, gehuurd, dus niet via woningnet. dan blijven je jaren gelden dat je betaald ingeschreven staat.
ik woon in almere en wil ook in almere blijven ivm school werk familie en hier staan geen sloophuizen helaas
ga je een koopwoning huren is dat vaak via een makelaar en zit je weer met een inkomenseis of vaak hele hoge huurprijzen.
heb al advertenties geplaatst in de hoop zo wel een huis in de verkoop te vinden.

Cookies
door Cookies Oct 28, 2016 om 00:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is dan blijkbaar in Almere anders geregeld dan in de regio Haaglanden. De opgebouwde inschrijfduur ben je in Haaglanden kwijt zodra je ergens anders wat huurt wie of wat de verhuurder ook is. Dus je hebt een behoorlijke mazzel dat dit in Almere niet zo is.

ti
door tirza ik ben Oct 28, 2016 om 18:49
Antwoorden / Vragen

Carola83 het klopt niet wat je zegt. Je inschrijving bij de woningbouw verloopt alleen als je een andere zelfstanding woning op jouw naam betrekt. Natasia huurde het huis van een kennis en dat wordt gezien als noodwoning. Haar inschrijving is daarom niet verlopen. Dat is in Haaglanden gewoon hetzelfde. Ik kom uit die regio en zat met hetzelfde probleem als Natasia, dus weet precies hoe het werkt!

Een twee kamerwoning is een huiskamer en een slaapkamer. Moet haar dochter dan in de keuken slapen ofzo? Dat is natuurlijk ook geen oplossing. Niet via de woningbouw in elk geval, want dan verloopt haar inschrijving en moet ze zeker 7 jaar wachten voor ze weer aan de beurt gaat komen voor een doorstromers woning.

Wat ik niet begrijp is waarom je geen urgentie krijgt Natasia. Want die heeft niks te maken met je inschrijfduur. Je staat in principe met een kind op straat. Ik weet dat je bij scheiding geen recht meer hebt op een urgentie, maar je staat nu daadwerkelijk op straat. Toch nog eens met woningnet overleggen en anders maatschappelijk werk proberen. En zeker ook de pers inschakelen. Vaak kan er dan ineens een heleboel!

na
door natasja79 Oct 28, 2016 om 23:11
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel tirza. Dat is idd precies o als het is. En koop en huur staat los van elkaar. Ik kom niet in aanmerking voor urgentie omdat ze er vanuit gaan met lange inschrijfduur dat je snel een woning krijgt. buiten dat zijn er een aantal regels waaraan je moet voldoen oa !max! 6 maanden gescheiden, uitstroom uit inrichting, huidige woning onbewoonbaar verklaard of gedwongen verkoop van eigen huis.
Ben best een beetje gek maar niet genoeg voor een inrichting

re
door respondent - Oct 27, 2016 om 13:26
73 Antwoorden / 8 Vragen

Kraak een leuk leegstaand pandje. Doen uitgeprocedeerde vluchtkerk migranten ook met succes. Mag je zelfs zonder gevolgen voor 2 ton aan schade aanrichten (zie Amsterdam)

dokun
door dokun Oct 28, 2016 om 16:25
152 Antwoorden / 0 Vragen

Deze reactie komt vast uit uw onderbuik. U heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt!  U moet niet alles zo maar geloven wat de Telegraaf in hun krant schrijft...

ma
door maarten heest - Oct 27, 2016 om 15:03
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Natasja, een hele vervelende situatie die nog eens extra beroerd is omdat hier een kind in het spel is. Voor een kind is een veilige en stabiele leef- en woonsituatie uitaard van zeer groot belang. Ik zou mijn licht opsteken bij Maatchappelijk Werk en daar hulp zoeken om tot een oplossing te komen.
Sterkte en succes!

marita5
door marita5 - Oct 28, 2016 om 09:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Natasja79 ,

Neem eens contact op met het Leger Des Heils ,

Waar moet je beginnen?

Als je op straat staat en je weet niet waar te beginnen, kan je contact opnemen met het landelijke telefoonnummer of e-mailadres van Het Leger des Heils. Zij kunnen je goed adviseren omdat ze veel ervaring hebben met problemen van mensen die op straat komen te staan. Ook kennen ze de adressen en op basis van jouw persoonlijke situatie kunnen zij je verder helpen.
  • Telefoon: (036) 539 81 11
  • Email: info@legerdesheils.nl

ze
door zeemannetje - Oct 28, 2016 om 11:45
121 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent niet de enige die dit overkomt maar behoort nu tot de groep nieuwe daklozen.
Maar ja, het lijkt erop dat alleen het leger des heils nog wat doet  voor deze mensen.

Sterkte is alles wat ik je nu kan toewensen.

reivi22
door reivi22 - Oct 28, 2016 om 11:53
66 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is het zo op dit moment.
Ikzelf sta nu op 20 inschrijfjaren,laat een woning achter,maar is hier in Amsterdam verdomd lastig om een woning te vinden.
Sta gemiddeld op plaats 23,dus maak geen eens kans op een uitnodiging voor een kijkdag bij de woning.
Veel sterkte toegewenst.

ma
door mallejon - Oct 28, 2016 om 11:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Als je weet dat de woningmarkt in uw gemeente zo overspannen is waarom ga je dan pas zoeken als de woning verkocht is? En omdat hier een kind van 10 bij betrokken is zou ik zeker ook de gemeente ( B en W) benaderen waar u woont. Er zijn afspraken dat kinderen niet op straat terecht mogen komen. Misschien dat die iets kunnen doen.

dokun
door dokun Oct 28, 2016 om 16:28
152 Antwoorden / 0 Vragen

Waar haalt u vandaan dat er afspraken zijn dat kinderen niet op straat terecht mogen komen...?  Het klopt namelijk helemaal niet!  Gezinnen met 1 of meerdere kinderen staan gewoon op straat als zij hun (huur)huis moeten verlaten. Het enige is dat gezinnen met kinderen vaak voorrang hebben/krijgen bij het Leger des Heils en naar speciale opvangruimtes gaan...

na
door natasja79 Oct 28, 2016 om 23:00
Antwoorden / 1 Vragen

Vanaf het moment dat ik mijn huis verkocht heb ben ik bezig met reageren. Dus ik ben niet nu pas bezig maar al 2 jaar! en reageren als je nog geen idee hebt wanneer je eigen huis verkocht wordt is niet verstandig. het huis waar ik nu een jaar heb gewoont is nu verkocht maar in die tijd heb ik niet stil gezeten natuurlijk.

1paul
door 1paul - Oct 28, 2016 om 11:57
3173 Antwoorden / 0 Vragen

zoek eens op antikraak wonen...

crewmember
door crewmember - Oct 28, 2016 om 13:09
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ga anti kraak wonen!  Leuk, legaal en heeeeeeel goedkoop!
http://nl.cameloteurope.com/veelgestelde-vragen/faq-antikraak-wonen

Daarnaast zijn er buiten de grotere steden vaak wel zat huizen direct beschikbaar.

ho
door honza23 - Oct 28, 2016 om 14:37
262 Antwoorden / 3 Vragen

[verwijderd - redactie]

Ma
door Mat Matheij - Oct 28, 2016 om 19:39
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft zich om welke reden dan ook zeven jaar geleden gemeldt voor een huurwoning. Bij de aanschaf van uw koopwoning bent u ongetwijfeld uitgeschreven. De bedoeling van een dergelijke inschrijving is dan ook dat u niet -onterecht- staat ingeschreven als woningzoekende om -wanneer het u uitkomt- op enige woningmarkt te verschijnen.