Pe
door Peter van kasteren Oct 21, 2017 om 10:29
Geldzaken & recht

Wat betekent de aanpassingen in de belastingschijven voor gepensioneerden?

De laagste 2 inkomsten belastingschijven gaan volgens de plannen van de nieuwe regering vervallen (18,65 en 22,25%). Er blijven maar 2 fors hogere schijven over.  Dat zal voor veel gepensioneerden betekenen dat zij fors meer belasting gaan betalen! Zij vallen immers in de veel hogere belastingschijf van 36,9%.

3990 5 Rapporteer

Topantwoord

zw
door zwaardvis - Oct 21, 2017 om 10:35
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Niet helemaal. Er zijn nu 4 schijven voor AOW-ers, 18,65%, 22,90%, 40,80% en 52,00 %
Dat worden er 3: 19,03%, 36,93% en 49,50%

De eerste 2 oude schijven worden 19,03%. Dat is tot ca 34.000 euro, de AOW-premie grens, en daar vallen de meeste AOW-ers in. AOW-ers betalen geen AOW-premie, die krijgen dus een korting van 17,90% op de tarieven voor niet-AOW-ers, vandaar. In de media wordt daar niet over gecommuniceerd, daarom uw verwarring.

Verder: 40,80% wordt 36,93% en 52.00% wordt 49,50%

Mensen met  AOW en een klein pensioentje samen tot 20.000 bruto, gaan inderdaad bruto meer betalen, maar..........Voor 1, misschien 2 partners wordt de heffingskorting, (ouderenkorting) met 160 euro verhoogd (is dus een verlaging van de te betalen belasting).
Mensen met alleen AOW, betalen nu al geen belasting, dus die profiteren helaas niet van de hogere heffingskortingen, maar betalen straks wel de hogere BTW. Het zou kunnen zijn dat bij de vaststelling van de hoogte van de AOW daar rekening mee gehouden wordt. Immers de inflatie stijgt, eenmalig door de hogere BTW op dagelijkse boodschappen.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2017 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die grote wijzigingen zullen pas voor 2019 van toepassing zijn.

jvberkel
door jvberkel - Oct 21, 2017 om 11:16
41 Antwoorden / 7 Vragen

zoals gewoonlijk gaan de gepensioneerden er weer op acher uit .

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat gaan ze dus niet.

Cookies
door Cookies Oct 21, 2017 om 11:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals gewoonlijk wordt er weer eens onterecht geklaagd.

jvberkel
door jvberkel Oct 21, 2017 om 14:24
41 Antwoorden / 7 Vragen

ik heb een goed pensioen, klaag niet, maar vind het onterecht dat gepensioeneerden er jarenlang niets meer bijgekregen hebben en dat ze bij de wijzigingen er wel degelijk netto op achteruit gaan !

jvberkel
door jvberkel Oct 21, 2017 om 14:26
41 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger, als je het zo goed weet, hoeveel gaan de ge[ensioneerden er op vooruit?
Of ist het weer de bekende natte vinger van je ?

gerbera
door gerbera Oct 21, 2017 om 15:54
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Maar als het zo gewoonlijk is moeten de ouderen er inmiddels toch wel aan gewend zijn.

aurora1
door aurora1 Oct 21, 2017 om 16:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En zoals gewoonlijk geven klagers als u gepensioneerden die nooit klagen een slechte naam.
Is uw hobby soms klagen? Als ik zo uw vragen eens bekijk zou ik dat zomaar kunnen denken. Bewaar uitroeptekens maar voor eigen kring want die zijn hier niet gepast zoals u weet.

jvberkel
door jvberkel Oct 21, 2017 om 16:16
41 Antwoorden / 7 Vragen

wat een stomme opmerking, die zijn hier zeker niet gepast !!

jo
door jorisw Oct 21, 2017 om 17:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@jvanberkel: het gaat hier om overheidsmaatregelen, en de overheid heeft de AOW altijd geindexeerd. Dat je er niks bij krijgt komt door het pensioenfonds en dat is niet het domein van de overheid maar iets tussen werkgevers en werknemers. Elders klagen dus.

jvberkel
door jvberkel Oct 21, 2017 om 18:01
41 Antwoorden / 7 Vragen

sorry, ik bedoel de stomme reaktie van AURORA1 van 16.01 uur

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jvberkel
De AOW wordt 2 keer per jaar geindexeerd. Juist u met een goed pensioen, gaat er op vooruit. Niet dat dat maakt dat u niet meer zult klagen en jammeren, want dat is blijkbaar uw tweede natuur.

De ouderenkorting wordt verhoogd en de tweede schijf wordt ver opgetrokken als gevolg waarvan u over uw pensioen minder belasting hoeft te betalen. En dat zijn de plannen voor 2019.

Dus als ik u was zou ik maar gaan juichen ipv griepen.

jvberkel
door jvberkel Oct 21, 2017 om 19:02
41 Antwoorden / 7 Vragen

@ Tijger,

stop eens met je denigrerende opmerkingen in dit forum, je bent al vaker hiervoor opgevallen en aangesproken.

Of het je wat uitmaakt of niet, maar ik klaag en jammer niet !
Goed lezen heeft een voordeel !

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jvberkel

”en dat ze er bij de wijzigingen wel degelijk op achteruitgaan”,schrijft u.

En dat doen ze dus niet, dus u kletst onzin.

jvberkel
door jvberkel Oct 21, 2017 om 19:51
41 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,

lees de wijzigingen maar eens goed door, maak een berekening en klets geen onzin

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Oct 21, 2017 om 11:31
7365 Antwoorden / 14 Vragen

zoals gewoonlijk gaan de gepensioneerden er weer op acher uit .

Is dat zo, ik blijf positief, denk altijd vooruit en en heb plezier in het leven.
Kan ik langer van mijn AOW, hoeveel dat ook moge zijn, blijven genieten.

aurora1
door aurora1 - Oct 21, 2017 om 16:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is nog lang niet zo ver. Geen zorgen voor de dag van morgen.