ch
door chris6 Oct 27, 2015 om 16:12
Geldzaken & recht

Wat gebeurt er als ik weiger mee te betalen aan restschuld?

Ik ben 7 jaar getrouwd geweest met een alcoholist die standaard geen enkele rekening betaalt, maar ‘lastige post’ ongeopend in vuilniszakken in de schuur bewaart. Dit ziekelijke vermijdingsgedrag leidt uiteraard tot vele aanmaningen, boetes en incassokosten, en dus structurele schulden. Ons huwelijk werd voor mij dan ook gekenmerkt door chronische stress, altijd deurwaarders op de stoep en doorlopende ruzies over schulden, leugens en drank. Toen ik hem ontmoette, werkte ik als succesvol freelance journaliste, maar daar was na een aantal jaar weinig meer van over. Mijn ex toucheert nu al 20 jaar een forse AOW (wegens burnout) plus een gedeelte prepensioen van zijn vorige werkgever, samen 2400 euro netto per maand.

In juni 2006 kochten wij een huis voor 250.000 euro op ons beider naam. In november 2006 gebruikte mijn ex voor het eerst fysiek geweld tegen mij tijdens een zoveelste ruzie over geld. Daarmee was voor mij de maat vol, ik wilde scheiden. De scheiding is eind 2007 uitgesproken door de rechter. Ik had de woning al in mei 2007 voorgoed verlaten.

Mijn ex wilde graag in de echtelijke woning blijven wonen en ik ging daarmee akkoord, mits hij de hypotheek voor 100% op zijn eigen naam zou laten zetten. Dat staat ook zo in het echtscheidingsconvenant. Maar, u raadt het al, nooit gebeurd. Ik heb mijn ex in 2008, het eerste jaar na de scheiding, bestookt met mails en (dreig)brieven, maar dat mocht allemaal niks baten.

Inmiddels woont mijn ex al acht jaar in een woning die nog steeds voor 50% op mijn naam staat, ook al was ik in totaal maar 1 jaar medebewoner. Sinds mijn vertrek verhuurt hij de bovenverdieping van het huis voor 950 euro per maand all in. Na aftrek van rente betaalt mijn ex maandelijks 1100 euro voor de woning, maar dankzij zijn huurinkomsten dus eigenlijk maar 150 euro per maand. En evengoed heeft hij de zaak finaal uit de hand laten lopen.

Onlangs ontving ik een schrijven van Lindorff/Flanderijn dat er inmiddels een hypotheekachterstand van 10.000 euro is en dat de woning verkocht moet worden. Het wordt geen executoriale verkoop (veiling), maar een ‘gewone’ verkoop: Lindorff neemt een plaatselijke makelaar in de arm om de woning te verkopen.

Tot zo ver de huidige stand van zaken.

Nu over mijn persoonlijke situatie: ik ben 55 jaar. Na mijn scheiding in 2007 is het tot mijn grote spijt niet gelukt om voor mijzelf weer een inkomen te genereren waarmee ik een zelfstandig huishouden kan voeren. In mijn vakgebied, de (tijdschrift)journalistiek, valt amper nog iets te verdienen. Inmiddels verdien ik gemiddeld 500 euro bruto per maand en uiteraard kan ik daar niet van wonen en leven. Daarom heb ik jarenlang –min of meer off the grid- rond gezworven. Omdat ik per se geen bijstandsuitkering wilde, heb ik in Frankrijk en Spanje in de landbouw gewerkt tegen kost en inwoning, waarnaast ik overigens wel mijn spaarzame schrijfwerk heb voortgezet. Sinds een jaar woon ik weer in Nederland en woon ik samen met een nieuwe partner. Hij heeft een gewone vaste baan en betaalt de huur + gas + water van onze huidige huurwoning, ik betaal de boodschappen + internet + elektra.

Wat ik nu heel graag zou willen weten, is hoe ver de ABN kan gaan om de restschuld op mij te verhalen nadat zij de voormalige echtelijke woning hebben laten verkopen. Van die paar honderd euro die ik maandelijks met mijn eigen creativiteit verdien, wil ik echt geen cent afdragen aan het eeuwige gapende zwarte gat van mijn –in mijn ogen zeer verwijtbare- ex.

16516 20 Rapporteer

ch
door chris6 - Oct 27, 2015 om 16:14
6 Antwoorden / 1 Vragen

Hmm... ik was nog niet helemaal klaar.

Ik kan ook niet verkroppen dat de ABN nu deze ramkoers inzet terwijl het ook anders kan (door structurele beslaglegging op het inkomen van mijn ex). Op dit moment zal verkoop resulteren in een restschuld van 60.000 a 80.000 euro.

Ik wil niet in een schuldsaneringstraject, want dan moet ik alsnog mijn povere inkomen (deels) afstaan. Ik ontvang geen uitkering die kan worden ingehouden. Er kan niets op mijn huidige partner worden verhaald, aangezien alles in ons huis (met uitzondering van mijn kleren en mijn computer) zijn eigendom is en wij geen samenlevingscontract hebben. Ik bezit geen auto, geen spaartegoed, niets. Ik kan wellicht tot solliciteren worden gedwongen, maar ik krijg met mijn 55 jaar toch geen baan meer. Ik heb allang losgelaten dat ik ooit nog iets substantieels zal kunnen opbouwen en daar heb ik inmiddels vrede mee, want hoe vreemd het wellicht ook klinkt: uit mijn huidige schrijfwerk haal ik zeer veel persoonlijke voldoening.

Dus… wat kan de ABN/Lindorff/Flanderijn eigenlijk tegen mij ondernemen? Ik wil best een tijdje de cel in (ga ik lekker rustig een boek schrijven), maar betalen? Nee. Uiteraard zal er voor mij een inkomenstoets komen, waar ik aan mee zal werken. Maar wat gebeurt er daarna? Zal ABN/Lindorff/Flanderijn mij zo intensief gaan belagen, dat mijn huidige relatie onder ernstige druk zal komen te staan?

Heeft iemand op dit forum misschien ervaring met/inzicht in dit soort rampzalige kwesties?

getty
door getty - Oct 27, 2015 om 16:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent nog steeds medeaansprakelijk voor de ontstane schuld (zelf voor 100% als ex niets kan betalen). U kunt dit niet tegenhouden als u niet wil betalen. Ze kunnen dan uiteindelijk na vaststellen van de vordering door de rechter een inkomens of bankbeslag gaan leggen.
Natuurlijk moet er bij beslag altijd rekening gehouden worden met de beslagvrije voet. Ik raad u aan met de bank ik gesprek te gaan en tot een minnelijke regeling te komen zonder allerlei extra kosten. Dat is zonde geld, want u bent hoe dan ook aansprakelijk.

ch
door chris6 - Oct 27, 2015 om 17:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1:

Allereerst dank voor je advies!

Achteraf begrijp ik zelf ook niet hoe ik ooit met zo iemand heb kunnen trouwen, maar ik verkeerde jarenlang in de -volslagen foutieve- veronderstelling dat ik hem ooit wel op het rechte spoor zou kunnen krijgen. De schellen zijn mij pas definitief van de ogen gevallen in ons laatste huwelijksjaar. Ik weet dat ik ontzettend stom ben geweest, maar na het zien van een aflevering van Opgelicht! -waarin een psychiater het profiel van een oplichter schetste- begreep ik er ineens toch wat meer van. Mijn ex was namelijk -geheel conform dit profiel- buitengewoon charismatisch, behulpzaam, betrokken, supersympathiek, warm, blablabla... tot op het moment dat zijn masker afviel en hij mij van de trap af schopte.

Dat we in juni 2006 evengoed een hypotheek konden afsluiten verbaast mij ook. Maar het ging niet probleemloos.

En ja, heel stom, ik bedoel uiteraard WAO in plaats van AOW.

Ik weet dat ik voor 100% aansprakelijk ben en blijf en ik heb al meerdere malen uitgebreid contact met de bank gehad over deze situatie en daar ook steeds aantekeningen van laten maken. De eerste brief van Lindorff/Flanderijn ontving ik drie maanden geleden. Ik heb toen een zeer uitvoerige brief van 8 kantjes gestuurd naar zowel mijn laatste contactpersoon bij ABN, als naar Lindorff en naar Flanderijn.

Strekking van mijn brief: beste bank, doe niet zo dom, gedwongen verkoop levert een restschuld van bijna een ton op. Die gaat u van mij echt niet krijgen, aangezien ik al sinds mijn scheiding ver onder het bestaansminimum leef. Leg gewoon beslag op de royale WAO van ex om dat achterstallige bedrag in te lossen, dan houdt hij met zijn huurinkomsten nog genoeg geld over om van te eten. En ook: best vreemd dat een bank die met belastinggeld overeind moet worden gehouden, niet de flexibiliteit zou kunnen opbrengen om dergelijke grote verliezen zo veel mogelijk te beperken/voorkomen als het gaat om een schuld van 10.000 euro. Ja, mijn ex is een pathologische leugenaar waarmee geen afspraak valt te maken en ik ben een kale kip waar niks van valt te plukken, de enige constante in deze kwestie is zijn riante WAO-uitkering. Op dit moment schijnt daar al beslag op te liggen, waarschijnlijk van de belasting, die hem aanslaat voor vage grijze kunstverkoop (weet ik van een gemeenschappelijke kennis). Maar heel veel kan dat niet zijn. Dus als jullie even geduld hebben tot de belasting met hem klaar is en daarna beslag leggen, kan dit probleem toch worden opgelost?

Twee weken later kreeg ik een telefoontje van Flanderijn dat de zaak tijdelijk was aangehouden. Mooi, dacht ik, kennelijk heeft mijn brief zin gehad. Maar onlangs ben ik nogmaals opgebeld door Lindorff: ze gaan toch doorpakken met de vordering (aangezien mijn ex er qua hypotheekbetalingen al acht jaar 'een potje van maakt' en het geduld van de ABN nu toch echt op is) en of ik mijn medewerking wil verlenen aan de verkoop van de woning.

Ik ben zeker niet hertrouwd, aangezien ik dus al snel na mijn scheiding begreep dat dat voor mij geen optie is in verband met de dreigende restschuld. Ook realiseer ik me dat ik nooit een huis zal kunnen kopen met iemand en zelfs geen lening kan afsluiten.

Ik weet dat er bij mij niets te halen valt. Ik heb bij de Belastingdienst zo'n beslagvrijevoet-berekening gedaan en kwam -in mijn huidige samenwonen in een huurhuis-situatie- uit op 800 euro. Daar zit ik met mijn 500 euro per maand dus al ruim onder.

Ik vraag me alleen af wat voor mij de consequenties op termijn zijn. Het lijkt inderdaad meer dan logisch dat de bank/deurwaarder het grootste deel van de restschuld bij mijn ex zal halen. Maar gaan ze -los van een inkomenstoets en eventueel huisbezoek om te kijken of hier ook kostbaarheden staan- toch een soort psychologische oorlogsvoering loslaten op mij? Zullen ze mij altijd financieel blijven volgen om te kijken of ik niet bijvoorbeeld toch eindelijk meer ga verdienen? En wat gebeurt er als mijn ex -die 9 jaar ouder is dan ik en zeer ongezond leeft- overlijdt?

Tot slot: dat ik al die jaren mijn aangifte inkomstenbelasting niet correct heb ingevuld, betwijfel ik. Ik zit al sinds 2003 bij dezelfde (ooit met mijn ex gemeenschappelijke) belastingaccountant, die goed op de hoogte is van mijn situatie.

ch
door chris6 - Oct 27, 2015 om 17:34
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik realiseer me nu dat ik die beslagvrijevoet-uitkomst waarschijnlijk verkeerd interpreteer. Die geldt waarschijnlijk voor 2 samenwonende mensen.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als eerste verwondert het mij dat u dan u u uberhaupt een hypotheek hebt kunnen krijgen in 2006 terwijl de deurwaarders de deur plat liepen. Ook dat u met alle lopende elkende overgaat tot aankoop van een woning. Maar goed dat is geschiedenis.

Ook schrijft u dat de ex 20 jaar AOW heeft, maar u zult WAO bedoelen.

Uiteraard bent u, omdat er verder niets geregeld is ook voor 109% hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek.

Maar normaal gesproken zal de bank achterstanden en restschuld als eerste proberen te verhalen waar dat het makkelijkst is. En dat is natuurlijk bij uw ex, die heeft vaste inkomsten. Ik begrijp niet dat ze niet al een vordering tot loonbeslag hebben opgelegd.

Als hij werkelijk zo'n ruim inkomen heeft, is dat natuurlijk veel eenvoudiger dan een verkoop met ongetwijfeld een restschuld.

Lindorff stelt u nu al in kennis van de toestand. Ik hoop dat u niet hertrouwd bent, anders kan uw partner ook nog aangesproken worden. Hoeveel er bij u nog te halen valt, is moeilijk te zeggen.

Persoonlijk, maar dat is strikt persoonlijk, zou ik een gesprek aanvragen bij de bank die de lening verstrekt heeft en daar de financiele situatie van uw ex uit de doeken doen en vragen waarom zij geen beslag laten leggen op zijn inkomen.

Dan hebt u waarschijnlijk ook al die jaren uw aangifte inkomstenbelasting niet correct ingevuld. Maar dat is het minst belangrijke.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zit eigenlijk in een hopeloze situatie. Raar gezegd aan de ene kant maar gunstig dat uzelf zo weinig inkomen hebt. Anders was u dat, na een vonnis wel kwijt.

Onbegrijpelijk die slappe houding van de bank, blijkbaar heeft uw ex ze daar ook kunnen inpalmen.

Ik zou u haast adviseren een kamerhuurovereenkomst aan te gaan met uw huidige partner en op papier te zetten wat in die kamer van u is, zodat ze niet ook nog aan zijn spullen kunnen komen, onder het mom dat het ook van u is.

Een inkomen van € 500 is ver beneden de beslagvrije voet. Maar ze zullen u wel blijven achtervolgen en in de gaten houden. Daar moet u zich geestelijk tegen wapenen, helaas is dat niet anders.

U hoeft uiteraard aan een incassobureau geen huisbezoek toe te staan en aan een deurwaarder pas om een vonnis te betekenen.

U vraagt zich af wat er gebeurt als uw ex overlijdt. Wellicht krijgt u dan nog een stuk nabestaandenpensioen. Ik weet niet of en wat u daarover in het echtscheidingsconvenant hebt geregeld. Ook weet ik niet hoe die hypotheek ooit afgelost zou worden. Is daar een verzekering voor afgesloten? Wie is/zijn zijn erfgenamen? Hopelijk zijn die zo verstandig beneficiair te aanvaarden.
Zijn/waren er testamenten waarbij u toot wederzijds erfgenaam bent benoemd? Ook dat wordt vaak vergeten vervallen te laten verklaren.

Al met al kunt u niet veel doen, eigenlijk niets, dan afwachten en u niet gek laten maken of onder druk laten zetten.

U hebt nu gedaan wat u kunt. Sterkte.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit ook eens. Vooral het onderste stuk.

http://www.loonbeslag.nl/beslagvrijevoet

ch
door chris6 - Oct 27, 2015 om 18:37
6 Antwoorden / 1 Vragen

DANK voor dit antwoord, tijger1!

Niks doen, afwachten (daarnaast de bank zo adequaat mogelijk van relevante info voorzien) en mezelf vooral niet gek (laten) maken is al jaren de strategie die mij het meest plausibel lijkt. Sommige mensen in mijn omgeving vinden dat onverstandig (slap zelfs) en vinden dat ik een advocaat in de arm moet nemen en in gevecht moet. Daar heb ik uiteraard geen geld voor. Bovendien trekken dergelijke acties een zware wissel op mijn motivatie en productiviteit. Ik heb in 2009 een plaatselijke 'goedkope' advocaat mijn zaak voorgelegd, maar die had daar duidelijk geen trek in. Ik denk dat het Juridisch Loket in mijn huidige woonplaats mij ook liever ziet gaan dan komen, maar als het echt nodig is, maak ik daar natuurlijk wel degelijk een afspraak.

Ik beschouw mijn penibele situatie van de laatste acht jaar ook als een vreemd soort van zegen. Om niet gek van angst te worden, focus ik op gelukkig zijn zonder middelen. De onthechte boeddhist zeg maar. Menig meesterschilder was ook zo arm als een kerkrat, maar het moge duidelijk zijn dat daarmee zijn slecht betalende werk onbelangrijk was ;-) Dat is wat me rust geeft, het plezier in mijn werk.

Maar zeker ook de existentiele rust die ik ervaar nu ik er sinds een jaar niet meer helemaal alleen voor sta en met iemand een huishouden deel die gewoon elke maand de huur betaalt, zodat ik niet voortdurend bang hoef te zijn voor dakloosheid. Die kamerverhuurconstructie had ik zelf ook bedacht en is enerzijds ook wel aannemelijk te maken (mijn huidige partner is veel jonger dan ik) maar anderzijds: ze hoeven maar bij de buren aan te bellen (van wie wij 1/3 van hun boerderij huren) en ze komen erachter dat wij een liefdespaar vormen.

Maar qua 'ook mijn bezit': alles wat hier staat, is louter met zijn geld aangeschaft en ik heb alle jaaropgaven van mijn accountant steeds met mij meegesleept tijdens mijn omzwervingen. Daaruit blijkt overduidelijk dat ik geen geld had om wat dan ook aan te schaffen voor een nieuw huishouden.

Ik realiseer me dat ik in een belachelijke situatie verkeer en hoe gekker en destructiever de bank zich zal opstellen, hoe groter de kans dat ik er een (e)boek over ga schrijven. Ik geef me echt niet zomaar zonder slag of stoot gewonnen.

Op de hypotheek waren inderdaad twee levensverzekeringen afgesloten. Eentje van 20.000 euro voor als ik zou overlijden en eentje van 100.000 euro voor als mijn ex zou overlijden. Maar ik kan me niet voorstellen dat mijn ex de premies daarvoor heeft betaald. Dus die ton zal wel niet uitgekeerd/verrekend worden. Het zou me althans hogelijk verbazen.

Volgens het echtscheidingsconvenant heb ik afstand gedaan van pensioenaanspraken, maar onlangs ontving ik een brief van het pensioenfonds waarin stond dat ik na zijn overlijden maandelijks 500 euro bruto pensioen zal ontvangen uit mijn in 2007 ontbonden huwelijk.

Mijn ex heeft 1 dochter uit een vorig huwelijk. Zij is dus zijn enige erfgenaam en ik verwacht dat ze de erfenis (louter schulden immers) zal verwerpen. Voor zover ik weet ben ik niet opgenomen in zijn testament.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 18:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het Juridisch Loket heeft tegenwoordig een inkomenstoets voor hulp. Mijns inziens wordt u met uw partner als eenheid gezien, dus ik weet niet of u daar nog gratis terecht zou kunnen. U kunt bellen, niet meer gratis en de inloopspreekuren zijn of afgeschaft of sterk ingekort. Niet geschoten is altijd mis.

Persoonlijk zou ik geen geld uit gaan geven aan een advocaat, want waar moet u tegen vechten? De bank, uw ex? Zinloos in mijn ogen. En zeker niet slap.

Die verzekeringen zullen dan wel overlijdensrisicoverzekeringen zijn. Als de premie daarvoor niet betaald wordt, vervallen die gewoon. Masr als er een verzekering is/was waarin waarde wordt opgebouwd, wordt die, bij niet betalen, premievrij gemaakt en blijft de restwaarde staan.

U hebt dan wel in het convenat afstand gedaan van de pensioenrechten, maar dat heeft betrekking op uw deel van het oudedagspensioen. Als de ex komt te overlijden hebt u recht op het bijzonder nabestaanden pensioen. Daar hebt u blijkbaar gelukkig geen afstand van gedaan.

De dochter is dan wellicht wel de enige erfgenaam, maar voor het pand en de hypotheek gelden natuurlijk andere regels.

Mijns inziens kunt u helemaal niets doen en moet u alles maar gewoon op zijn beloop laten.

Maar ook met uw huisbaas kunt u een liefdesrelatie hebben hoor.:-)) houd u daar maar aan vast.

ch
door chris6 - Oct 27, 2015 om 19:13
6 Antwoorden / 1 Vragen

Oh! :-)

Bedankt voor je hulp, tijger1.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2015 om 19:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan en sterkte.:-)

tj
door tjoeka - Oct 28, 2015 om 12:52
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dit zou zomaar mijn verhaal kunnen zijn van een aantal jaren geleden. Ze liegen en bedriegen en palmen iedereen in. Weten hele mooie verhalen op te hangen en krijgen overal geld los. Echt ongelooflijk. Nadat ik weg was gegaan kwam er ook de ene na de andere schuldeiser bij mij. Met hulp van een hele goede bekende toch een rechtszaak aangegaan en puntje bij paaltje heeft hij mij nog moeten betalen. Maar dan moet je ook een advocaat hebben die er echt voor gaat. Toen had je nog een advocaat met toevoeging op basis van inkomen. Ik wens je heel heel erg veel sterkte toe, heb behalve bovenstaande ook geen echte oplossing. Je hebt ook geen geld om die schuld af te kopen, had ik ook niet, maar anders zou dat nog een mogelijkheid geweest kunnen zijn. Nogmaals veel kracht en sterkte gewenst en jammer dat ik niet wat echt voor je kan betekenen.

abnamro
door abnamro - Oct 28, 2015 om 15:26
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste chris6,

Uit uw bericht begrijp ik dat u in een erg lastige situatie zit. Goed om te zien dat u positief blijft en al de nodige acties heeft ondernomen. Natuurlijk is het dan erg jammer dat uw inzet niet heeft geleid tot een oplossing.

Zoals al door uzelf en anderen op dit forum aangegeven, bent u inderdaad hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Als de woning wordt verkocht met een restschuld dan bent u ook hier hoofdelijk aansprakelijk voor. Dit omdat de hypotheek destijds op twee namen is afgesloten en de hypotheek na uw scheiding niet is omgezet.

U geeft aan weinig inkomen te hebben. Wat een restschuld zal betekenen voor uw inkomen, kan ik niet zeggen. Hierover kunt u terecht bij Lindorff. Zij zullen deze vragen voor u kunnen beantwoorden, ondanks dat Lindorff heeft aangegeven door te zullen gaan met de vordering.

Ik hoop dat u snel duidelijkheid krijgt wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn. En ik wens u veel succes met uw werkzaamheden als journalist.

Met vriendelijke groet,

Dhr. R. Witjes
ABN AMRO Webcare

1c
door 1charlie10 - Oct 28, 2015 om 20:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=getty schreef op dinsdag 27 okt 2015, 16:27]U bent nog steeds medeaansprakelijk voor de ontstane schuld (zelf voor 100% als ex niets kan betalen). U kunt dit niet tegenhouden als u niet wil betalen. Ze kunnen dan uiteindelijk na vaststellen van de vordering door de rechter een inkomens of bankbeslag gaan leggen.
Natuurlijk moet er bij beslag altijd rekening gehouden worden met de beslagvrije voet. Ik raad u aan met de bank ik gesprek te gaan en tot een minnelijke regeling te komen zonder allerlei extra kosten. Dat is zonde geld, want u bent hoe dan ook aansprakelijk.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2015 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1charlie10 schreef op woensdag 28 okt 2015, 21:01][quote=getty schreef op dinsdag 27 okt 2015, 16:27]U bent nog steeds medeaansprakelijk voor de ontstane schuld (zelf voor 100% als ex niets kan betalen). U kunt dit niet tegenhouden als u niet wil betalen. Ze kunnen dan uiteindelijk na vaststellen van de vordering door de rechter een inkomens of bankbeslag gaan leggen.
Natuurlijk moet er bij beslag altijd rekening gehouden worden met de beslagvrije voet. Ik raad u aan met de bank ik gesprek te gaan en tot een minnelijke regeling te komen zonder allerlei extra kosten. Dat is zonde geld, want u bent hoe dan ook aansprakelijk.
Beste Getty,
Dit verzoek heb ik al eerder aan u gedaan.
Zou u aub contact met mij willen opnemen?

Bent u niet abuis?

Het is niet verstandig uw telefoonnummer op het net te vermelden. U kunt de redactie vragen het te verwijderen.

ch
door chris6 - Oct 29, 2015 om 09:15
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste meneer Witjes van ABN AMRO webcare,

Het is natuurlijk uw baan om op dit soort consumenten fora uw klantvriendelijke geluidje te laten horen wanneer u leest hoe iemands leven wordt vernield door de rigide 'regels zijn regels en zaken zijn zaken en dat kan helaas allemaal niet zonder een exorbitante bonuscultuur'-mentaliteit van uw werkgever.

Maar ik vraag me werkelijk af wat u aan dit digitale gesprek denkt toe te voegen met uw obligate en volstrekt overbodige reactie. Dat andere lezers op dit forum denken: 'ach kijk nou wat sympathiek. Zie je wel dat die bankiers best wel een hart hebben? De ABN AMRO vindt het ook heel naar voor die mevrouw en wenst haar succes met haar ingestorte vak en het schrijven van haar (e)boek over deze bank.'

Wat mij betreft had u die reactie wel kunnen laten zitten. U herhaalt slechts feiten waarvan ik allang op de hoogte ben en die al acht jaar als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen.

En nee, ik had mijn vraag niet kunnen stellen aan Lindorfff, want die gaan echt niet op gerustetellende toon tegen mij zeggen: maakt u zich geen zorgen mevrouw, want als er bij u inderdaad niks te halen valt dan laten we u verder gewoon met rust. Lindorff zal waarschijnlijk zeggen: dan moet u bij Flanderijn zijn. Als in: kastje & muur. Precies wat u nu doet.

U moet het zo zien: ik heb werkelijk niets meer te verliezen en dus laat ik het er gewoon op aan komen. Mijn betalingsmoraal is namelijk minder dan nul in dezen en daar schaam ik mij totaal niet voor. Waarom? Omdat ABN AMRO te rigide cq arrogant is om mee te willen werken aan MIJN oplossing voor dit probleem.

Mijn idee is: als de bank na jaren van wanbetalingen genoeg heeft van mijn ex, dan zetten ze hem er toch gewoon uit en geven ze de andere persoon die voor 50% eigenaar is en tevens voor 100% hoofdelijk aansprakelijk (ondanks de afspraken in het echtscheidingsconvenant, dat kennelijk toch weinig rechtsgeldigheid heeft) een reeele kans om de zaken weer op orde te brengen. De bovenverdieping wordt nu al jaar in, jaar uit probleemloos verhuurd voor 950 euro per maand. Dit huis aan de rand van Amsterdam telt drie verdiepingen van elk 50m2 en twee keukens en twee badkamers. Mijn nieuwe partner is bereid om nog een derde keuken en derde badkamer te bekostigen. Ik zou dan allerdrie de etages voor 950 per stuk kunnen verhuren, en van deze opbrengst niet alleen de hypotheek en alle vaste lasten en bijkomende verzekeringen stipt voldoen plus inkomstenbelasting betalen over deze verhuur, maar van wat overblijft zou ik in een gestaag tempo het aflossingsvrije gedeelte van de hypotheek aflossen. (NB @tijger1: hypotheek blijkt inderdaad uit twee delen te bestaan, aflossingsvrij en spaargroei).

Op deze manier worden alle betalingen dus correct voldaan, wordt de hypotheek afgelost en hoeft het huis dus niet verkocht te worden, waardoor er ook geen belachelijke restschuld ontstaat die best moeilijk is uit te leggen aan de aandeelhouders van een ABN AMRO bank die nog maar kort geleden met belastinggeld overeind moest worden gehouden, maar nu schaterend de beurs op gaat.

Ik ben toch niet gek. Wat is in vredesnaam het nut van je halstarrig verschuilen achter bikkelharde protocollen als die protocollen leiden tot verwijtbare verliezen die met iets meer creativiteit en flexibiliteit voorkomen hadden kunnen worden? Dat is toch geen winnende strategie? In het geval van mijn ex en mij in ieder geval zeker niet!

En wat ik beoog met mijn (e)boek, is het openbaar maken van alle ontwikkelingen in deze zaak, om zo andere consumenten in een vergelijkbare situatie te steunen en hopelijk op goede ideeen te brengen als het gaat om dit soort levensvernielende patstellingen met een bank.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2015 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het wordt hoog tijd dat advocaten aan hun cliënten duidelijk maken dat convenanten slechts zien op op afspraken tussen die clienten en niet derden.

abnamro
door abnamro - Oct 29, 2015 om 12:06
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste chris6,

Bedankt voor uw reactie.

Ik vind het jammer dat u onze reactie niet op prijs stelt. Maar uw mening hierover respecteren we.

Wel leg ik graag uit, waarom we op uw bericht hebben gereageerd.
Wanneer we op dit forum ziet dat er een vraag/klacht is over ABN AMRO, reageren we hierop. Waar mogelijk is, helpen we de klanten met een oplossing. Dit geldt helaas niet voor iedere situatie. Daarom geven we in zo een situatie aan bij wie u terecht kunt, zodat u verder geholpen kan worden.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

ha
door harrie48 - Oct 29, 2015 om 18:41
10 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een slecht advies van de ABN-Amro die weten ook wel dat Lindorff totaal niet zal helpen en alleen maar doorgaat met dreigen.
Deze website en andere staan vol met klachten over Lindorff (onderdeel van ABN-Amro) en die lachen alleen maar met de ellende van een ander,voor een oplossing moet je daar niet zijn.

getty
door getty - Oct 29, 2015 om 18:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=1charlie10 schreef op woensdag 28 okt 2015, 20:58][quote=getty schreef op dinsdag 27 okt 2015, 16:27]U bent nog steeds medeaansprakelijk voor de ontstane schuld (zelf voor 100% als ex niets kan betalen). U kunt dit niet tegenhouden als u niet wil betalen. Ze kunnen dan uiteindelijk na vaststellen van de vordering door de rechter een inkomens of bankbeslag gaan leggen.
Natuurlijk moet er bij beslag altijd rekening gehouden worden met de beslagvrije voet. Ik raad u aan met de bank ik gesprek te gaan en tot een minnelijke regeling te komen zonder allerlei extra kosten. Dat is zonde geld, want u bent hoe dan ook aansprakelijk.

Waarom wilt u dat ik contact opneem? Dit heb ik ook al eerder gevraagd.