id
door idza Oct 31, 2006 om 16:31
Geldzaken & recht

Wat is billik en hoe moet ik het aanpakken

We hadden een huisje gehuurd van maandag t/m vrijdag, er zat geen borg op. De sleutel moesten we op tafel achterlaten en we moesten het huis om twaalf uur verlaten hebben omdat de nieuwe huurders om drie uur hun intrede konden doen. De maandag erop krijg ik een boze mail van de verhuurder dat ik een gat in de bank en de grand foulard heb gebrand. Wij zijn ons alledrie van geen kwaad bewust, melden dit ook terug, vooral omdat we geen reden hebben dit te verzwijgen. Toch houd ik er een vieze smaak aan over. Is het niet zo dat de verhuurder dit op de dag zelf had moeten melden. Wie zegt dat dit niet eerder of later is gebeurd? Mijn man is de enige die rookt, kan zich dit euvel niet herinneren, maar zegt ook dat hij het niet kan bewijzen het niet gedaan te hebben.

We willen dit graag op een fatsoenlijke wijze afhandelen. Ook nu blijkt dat het niet zoals ik dacht onder mijn WA valt en wij geen reisverzekering hadden afgesloten. Stom genoeg, ik wist niet dat dit soort schade daar onder valt. De veruurder claimt een bedrag van 198 euro (te weinig voor mijn rechtsbijstand), dan had ik door de verzekering kunnen laten beoordelen.

Mijn vraag: wat is billik in deze situatie, ben ik wel/niet aansprakelijk? Waar kan ik zelf een beroep op doen en hoe kan ik weten of de claim en de hoogte van het schadebedrag gerechtvaardigd is. Op mijn vraag waarom de verhiurder zolang gewacht heeft dit te melden kreeg ik het antwoord dat ze ons de kans hadden willen geven dit zelf te melden (wij wisten echter van niets!) ook zei ze dat ze geen reden hebben aan het woord van de schoonmaakster die altijd de grandfoulards uitklopt te twijfelen. wij hebben deze schoonmaakster echter niet gezien/ gesproken.

alvast bedankt voor jullie hulp/reacties!

2739 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal lever ik bij Centen parks de sleutel in, ga nog even zwemmen, en naar huis, en komen ze pas als de sleutel eris, dus zie ik niemand, nu ze pas maandag mailen zouden zowel U als de daarna komende huurders het veroorzaakt kunnen hebben, en als U niet goed kijkt, misschien waren de gaten er al, of is iemand uit buurwoning in uw openhuis geweest, en heeft zijn probleem omgeruild, gebeurt vaker met tuinstoelen en zo... bekend probleem, dus huis afgesloten en sleutel inleveren voortaan..

Als het op tafel laten sleutel normaal is daar, is dat hun probleem met bewijzen, dus laat zij maar eens een rechtszaak aanspannen voor dit relatieve flutbedrag...

zij moeten dus bewijzen wie het was, U, die na U kwam of een buurvrouw die op deze mannier probeerde gratis onderuit te komen..?

alle 3 is mogelijk, en ze hebben nu geen bewijs...

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste had de verhuurder de schade moeten constateren bij de afdracht.
Ten tweede kan hij niets eisen want u heeft het gehuurd en er is geen borg gevraagd, wanneer je iets verhuurd neem je automatisch ook risico op beschadiging, de verhuurder had zich voor dit soort schade zelf moeten verzekeren.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Dit is moeilijk te bewijzen, de schoonmaakster kan zelf ook even zijn gaan zitten om een sigaretje te roken............of wellicht is het ze na de vorige huurder ontgaan en bestond de schade dan al.......

Ik vindt de prijs wel ernstig hoog !

Was het ding van zuiver zijde dan ?!

Gemiddeld betaal je tussen de 50 en 100 voor zoiets voor zover ik zag)

Ik zou zowieso eisen de rekening voor de kosten van het ding te zien, blijkt het lager dan ben je misschien bereidt te betalen indien het E 198,00 blijft zou ik een fiftie/fiftie regeling bedingen, daar jij je van geen kwaad bewust bent en het niet te bewijzen is lijkt mij de redelijkste manier om beide  de helft van de (juiste ! ) kosten te dragen om het dan nog netjes op te lossen.

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag idza,

Wie eist, bewijst en dat kan de verhuurder niet omdat hij/zij de zaak bij jullie vertrek NIET heeft gecontroleerd. Met het niet controleren van de boedel heeft de verhuurder een risico genomen dat hij zelf de kosten moet dekken. Advies: niet betalen (anders geef je toe dat je schuldig bent) en gewoon afwachten hoe de verhuurder daarop reageert. Pas daarna de volgende stap nemen.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 31, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

--(anders geef je toe dat je schuldig bent) - Daar ben ik het niet helemaal mee eens, als er twijfel is en dit is duidelijk maar je wilt wel mee delen in de oplossing, omdat ze het voor hetzelfde geldt wel gedaan zouden kunnen hebben..........en ze misschien volgend jaar wel weer die leuke ? bungalow wilden huren.......en ze zegt  dit op een fatsoenlijke wijze afhandelen vind ik geen schuldbekentenis.

 ;-) groetjes,

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt allemaal voor de reacties, ikheb ook het gevoel dat de bewijslast bij de veruurder ligt, maar is er iets waarop ik mij juridisch kan beroepen? Ik hoef niet echt een tweede keer naar dat adres, maar dat heeft meer met de verhuurder te maken en de vreemde bijsmaak. Eigenlijk wil ik graag weten of melding van schade binnen een bepaald termijn aan de huurder doorgegeven moet worden en waar ik dat kan vinden. Heb ook geen idee hoe duur het kost om een brandplek waar ze het over heeft in een bank te repareren, dus at een redelijke vergoeding zou zijn. De helft van het bedrag vind ik namelijk ook erg veel als coulanceregeling, ik zou maximum 50 euro overwegen, gewoon van wege het rotte gevoel het tegendeel niet te kunnen bewijzen en van het gezeur af te zijn.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer u € 50,- betaald bekent u schuld.
U hoeft niets te doen, de bewijslast ligt bij hun.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 21:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag izda,

Ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar...............................ik denk dat deze truc al bij meerdere huurders is uitgehaald.

Groeten, Read.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs wanneer u de schade had veroorzaakt, dan kunnen ze u niet aansprakelijk stellen, want wanneer je iets verhuurd hoor je dit zelf te verzekeren, wel kan je een borg vragen, maar dan niet achteraf.