da
door daaafje Nov 16, 2017 om 15:15
Geldzaken & recht

Wat is de wettelijke betaaltermijn van een factuur

Ik lease particulier een auto, nu hebben zij een betaal termijn van 8 dagen welke ik zelf erg kort vind. Ik dacht dat wettelijk bepaald was wanneer een factuur betaald dient te worden, maar zij geven aan dat hun voorwaarden aangeven dat er binnen 8 dagen betaald dient te worden en dan krijg je een herinnering (kost geld) en dan een tweede herinnering en dan een aanmaning en na 30 dagen een inname van auto (beindiging van contract). Mag dit zo maar?

6693 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2017 om 15:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u zich geen leasen kunt veroorloven moet u dat niet doen. Spaar voor een eigen auto.
Natuurlijk moet u volgens de voorwaarden betalen.U kunt niet betalen wanneer het u past en uitkomt. U weet toch wat u wanneer moet betalen?
Rare vraag.

Cookies
door Cookies - Nov 16, 2017 om 15:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er staat een betaaltermijn van 8 dagen in hun voorwaarden, die heb je gelezen neem ik aan. Dat jij het kort vindt, mag, maar dat is verder niet relevant.

da
door daaafje - Nov 16, 2017 om 15:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi dank je wel, ik begrijp jullie reacties, maar ik kan betalen, maar ik lease daar al (particulier) 4 jaar, het gaat niet om wanneer ik kan / wil betalen het gaat mij om het geheel. Ik las dat de wettelijke betaaltermijn 30 dagen was, klopt dat, en staat dat recht met wat in hun voorwaarden staat? Meningen of wat ik wel/niet kan betalen of wanneer is in dit niet van toepassing, het gaat om de kern van de vraag (geen aanval of boosheid, slechts duidelijkheid).

Gr
door Grunn1 Nov 16, 2017 om 15:42
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je daar al 4 jaar leaset dan weet je ook waarvoor je hebt getekend. Als in de algemene voorwaarden staat van 8 dagen dan is dat zo. Zelf zou ik om geen risico te lopen met te laat betalen dit doen d.m.v. een automatische incasso, bevreemd mij dat dit trouwens niet verplicht is bij leasen.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 16, 2017 om 16:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als de wettelijke betaaltermijn 30 dagen is gaan heel wat bedrijfjes het zeer moeilijk krijgen.
14 dagen is een vaak gebruikte termijn maar 8 dagen kan prima als u dat maar is medegedeeld.
De rekening van mijn tandarts moet ook binnen  8 dagen betaalt zijn, het komt veel vaker voor.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Nov 16, 2017 om 15:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wettelijk is er helemaal geen minimum betalingstermijn. Meestal wordt bij consumenten 14 dagen gehanteerd, maar 8 dagen mag ook.

da
door daaafje - Nov 16, 2017 om 15:36
3 Antwoorden / 1 Vragen

Okay helder, dank!

jo
door jorisw - Nov 16, 2017 om 15:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is het probleem om gewoon op de afgesproken datum te betalen? Jij wilt toch ook dat jouw werkgever het salaris op de juiste datum overmaakt?

newmikey
door newmikey - Nov 16, 2017 om 16:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, er is geen minimum wettelijke betaaltermijn. U verwart dit misschien met de wettelijke maximum terugbetaaltermijn na het retourzenden van online aankopen (die is voor zover mij bekend inderdaad 30 dagen). 8 Dagen lijkt mij een zeer redelijke termijn voor een periodiek optredende betaling gedurende een lang tijdsvak. Bij eenmalige levering mag een bedrijf ook kiezen voor COD (Cash on Delivery).