Wat is oddie.nl?
Is www.oddie.nl een betrouwbaar iets of is dit gewoon oplichterij?
Ik zou mij er in ieder geval niet aan wagen. Bijna 100 euro betalen om misschien korting te krijgen, als ze alleen het laagste percentage toekennen dan moet je dus voor 4.000 euro boodschappen doen om je eigen geld terug te krijgen. Binnen één jaar welteverstaan.
Nou, ze zitten op een van de duurste plekken in Amsterdam. ;-) Heb ook even gekoekeloerd maar net als @diumenge zou ik zeggen: niet doen. Tenzij uw inkomen zodanig hoog is per maand dat het er niet toe doet. Dus maar niet op de knopjes drukken....
Als u wilt besparen, ga dan meteen naar een goedkopere winkel. Hebt u de korting meteen in uw zak.
De zoveelste scam. €99 inleggeld om een maximum van €250 aan bonnen per maand te mogen uploaden waarover dat 2.5% wordt "gespaard" totdat er €50 gespaard is die uitbetaald kan worden (hopelijk). Kort rekensommetje:
Inleg voor 12 maanden €99
Maximum aan bonnen wat opgestuurd mag worden en waarover korting gespaard wordt: €250/maand X 12 = €3000
Totaal uit te betalen bij een maximum aan ingestuurde bonnen: €3000 x 2.5% = €75 maar alleen de €50 wordt uitgekeerd, de €25 bijft aan de strijkstok hangen.
Netto verlies over een heel jaar in het allerbeste geval: €50-€99 = -€49
Dat hier uberhaupt mensen in zouden trappen geloof ik eigenlijk niet eens, het klinkt eerder als een practical joke.
Pas op voor dit bedrijf.
Ik ben zo dom geweest een telefoniste aan te horen.
En ben akkoord gegaan.
Dom geweest, heb de naam slecht verstaan.
Wel is mij beloofd een e-mail binnen 3 dagen na het telefoongesprek.
Daar heb ik dus op gewacht en gewacht en gewacht enz, enz...
Heb ook regelmatig mijn "Spam" folder bekeken en ook daar niets in.
Toen kwam de automatische factuur, die wel gewoon in mijn normale mailfolder terecht kwam (kan iemand mij uitleggen waarom die wel gewoon aan komt)
Vandaag gekregen, dus ook gelijk telefonisch contact opgenomen met het bedrijf.
Na eerst opgehangen te zijn, door een dame netjes te woord gestaan.
Ze gingen het uitzoeken.
Zou binnen 24 uur bericht terug hebben.
En dat is ook gebeurd.
Volgens hun was de mail gewoon verzonden (kan natuurlijk niet zien of dit wel of niet zo is)
En moet ik dus gewoon 99,- eu betalen voor iets wat ik zeer waarschijnlijk niet ga gebruiken.
Kan ik hier nog wat tegen doen?
Ja, weet het.
Ben dom geweest!
hallo, dit is mij preccies overkomen
wat kan ik hier tegen doen?
Jeroen
@jeroen. Als u nu eens de antwoorden leest mij de andere reacties? Dan weet u het.
Volgens Oddie zat ik toch vast aan een jaar contract en hebben ze mij diverse aanmaningen gemaild. Ik vertrouwde de gang van zaken niet en heb juridisch advies ingewonnen. Op advies heb ik de volgende mail gestuurd;
Geachte mevrouw Zevenbergen,
Inmiddels heb ik juridisch advies ingewonnen over deze kwestie. Ik handhaaf mijn standpunt dat ik u geen betaling verschuldigd ben en betwist al hetgeen u hieromtrent heeft gesteld, voor zover een en ander in het hiernavolgende niet uitdrukkelijk wordt erkend.
Tussen u en mij is geen (rechtsgeldige) overeenkomst tot stand gekomen. Tot op heden heeft u nagelaten bewijs te overleggen van een (schriftelijke) overeenkomst waaruit over en weer rechten en verplichtingen voortvloeien. Ik betwist dat wij een (telefonisch) mondelinge overeenkomst hebben gesloten, voor zover een mondelinge overeenkomst in het onderhavige geval rechtsgeldig zou zijn. In dit kader verzoek ik u, indien u uw standpunt handhaaft dat wij wel een mondelinge overeenkomst hebben gesloten, mij en kopie van de bandopname van ons gesprek te doen toekomen waaruit de mondelinge overeenstemming ondubbelzinnig blijkt.
Indien u al kunt aantonen dat wij mondelinge overeenkomst hebben bereikt, geldt het onderstaande onverkort ten aanzien van de bedenktijd van 14 dagen, welke bedenktijd tot op heden niet is aangevangen.
Voor het bestaan van een overeenkomst is wilsovereenstemming vereist. Daarvan is sprake indien een aanbod wordt aanvaard (art. 6:217 BW). In uw ‘welkomstmail’ verstrekt u de inloggegevens voor de “gratis actieperiode van 14 dagen”. Vervolgens schrijft u “Mocht je toch besluiten af te zien van ons aanbod dan kan je je account geheel vrijblijvend en zonder enige opgave van reden binnen 14 dagen opzeggen via email of telefoon. ” (onderstreping toegevoegd door ondergetekende). Een ‘gratis actieperiode’ duidt niet op wilsovereenstemming tussen ons over uw producten. Integendeel, daaruit volgt juist dat eerst een gratis actieperiode volgt, waarna mogelijk een overeenkomst zou worden gesloten. Steun voor dit standpunt is ook te vinden in uw bewoordingen ‘ons aanbod’. Hiermee geeft u expliciet te kennen dat slechts sprake is van een aanbod, welk aanbod nog aanvaard moet worden. Uw aanbod is echter nimmer aanvaard door mij. Voorts is in uw welkomstmail geen melding gemaakt van een reeds gesloten overeenkomst. Evenmin bevat deze e-mail alle noodzakelijke informatie die bij de bevestiging van een dergelijke overeenkomst verstrekt moet worden. Een en ander maakt dat geen sprake is van een overeenkomst, althans is het bestaan daarvan tot op heden door u niet aangetoond.
Tevens geldt dat u niet heeft voldaan aan de wettelijke vereisten ten aanzien van uw informatieplicht bij het totstandkomen van een overeenkomst langs elektronische weg. Dit heeft tot gevolg dat geen overeenkomst tot stand is gekomen.
Primaire stel ik mij op het standpunt dat geen overeenkomst tot stand is gekomen.
Subsidiair stel ik dat de overeenkomst (indien wel tot stand gekomen) vernietigbaar is op grond van het bepaalde in de artikelen 6:227b lid 4 en/of art. 6:227c lid 5 BW. U heeft immers niet voldaan aan uw wettelijke informatieplicht.
Meer subsidiair doe ik een beroep op de vernietigingsgrond in het bepaalde in art. 6:228 lid 1 (dwaling) BW. Onder een juiste voorstelling van zaken zou ik immers de overeenkomst (indien daar al sprake van is) niet hebben gesloten.
Meer meer subsidiair doe ik een beroep op een van de vernietigingsgronden in het bepaalde in art. 3:44 leden 3 (bedrog) en 4 (misbruik van omstandigheden) BW. Uw onjuiste mededelingen en/of het opzettelijk stilzwijgen en/of andere kunstgrepen heeft (hebben) er immers toe geleid dat ik – naar uw oordeel – akkoord ben gegaan met uw voorwaarden.
Samengevat is geen sprake van een overeenkomst, althans is de overeenkomst thans op rechtsgeldige gronden vernietigd.
Ten overvloede ga ik hieronder in op de door u aangevoerde argumenten.
U stelt dat het schriftelijkheidsvereiste hier niet van toepassing is, omdat hier sprake zou zijn van een gemengde overeenkomst die via telefonische verkoop tot stand is gekomen. Voor zover zulks al juist mocht zijn, geldt het volgende. Hier zijn van toepassing de regels omtrent koop op afstand. Uit die regels volgt dat een consument de overeenkomst (indien daar in het onderhavige geval al sprake van is) binnen 14 dagen ongedaan maken. Dit is de bedenktijd van de consument die in de wet dwingend is voorgeschreven en waarvan niet van mag worden afgeweken. Deze bedenktijd kan dus niet in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden worden uitgesloten. Een dergelijke bedenktijd geldt te allen tijde bij telefonische verkoop.
U stelt dat thans sprake is van een gemengde overeenkomst. Indien dat al juist mocht zijn, geldt dat de bedenktijd van 14 dagen bij dergelijke overeenkomsten aanvangt na de dag waarop de consument het product ontvangt. Tot op heden heb ik geen product van u ontvangen. U stelt dat u een ‘duurzame gegevensdrager’ zult verstrekken na betaling door mij. Ik heb geen betaling gedaan, noch heeft u mij een ‘duurzame gegevensdrager’ doen toekomen. Dat betekent dat de wettelijke bedenktijd van 14 dagen nog niet is aangevangen. Immers, eerst na ontvangst van voornoemde gegevensdrager vangt de bedenktermijn van 14 dagen aan. Ook hieruit volgt dat tussen ons geen overeenkomst tot stand is gekomen.
In uw schrijven verwijst u meermaals naar uw algemene voorwaarden. Daarover kan ik kort zijn. U heeft mij niet een redelijke mogelijkheid geboden om kennis te nemen van deze algemene voorwaarden, aangezien niet is voldaan aan de vereisten van art. 6:234 lid 1 sub c BW. Uw algemene voorwaarden zijn immers niet voor of ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aan mij toegezonden. Evenmin kunnen uw algemene voorwaarden (die op uw website staan) worden opgeslagen (ze zijn niet op PDF-formaat ter beschikking gesteld). Daar komt bij dat u niet heeft gemeld dat de algemene voorwaarden op verzoek zullen worden nagezonden. Een en ander betekent dat ik bij deze een beroep doe op de vernietigingsgrond van art. 6. 233 aanhef en sub b BW. Dat heeft tot gevolg dat uw algemene voorwaarden niet van toepassing zijn.
Subsidiair vernietig ik de (desbetreffende bedingen van) uw algemene voorwaarden op grond van het bepaalde in de artikelen 6:236 (zwarte lijst) en 6:237 (grijze lijst) BW.
Los van al het vorenstaande vernietig ik de overeenkomst (indien daar al sprake van is) op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken. Uw handelspraktijk is immers misleidend en/of agressief in de zin van voornoemde wet.
Tot slot
Ik heb op internet vernomen dat veel meer mensen de dupe zijn van uw onrechtmatige en misleidende handelspraktijken. U schroomt niet om mensen bang te maken door te dreigen met deurwaarders en hogere kosten. Deze agressieve manier van bejegening zal naar ik vermoed vast zijn vruchten hebben afgeworpen. Daar moet thans een einde aan komen.
Ik ben bereid om (via internet) contact te zoeken met andere slachtoffers van uw louche praktijken. Ik ben voornemens om samen met andere gedupeerden de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in te schakelen. Op grond van de Wet oneerlijke handelspraktijken is de ACM bevoegd om, bij geconstateerde overtredingen, een boete op te leggen (maximaal € 450.000 per overtreding), een last onder dwangsom opleggen of een combinatie van voornoemde maatregelen doorvoeren.
Ik stel u in ieder geval aansprakelijk voor alle schade die ik heb geleden (waaronder, doch niet uitsluitend, juridische kosten) en nog zal lijden.
Ik geef u mee in het vervolg de juridische aspecten van uw handelen wel goed te onderzoeken, voordat u nogmaals dit soort acties onderneemt.
--------------------------------------------------------------------------------------------
U bent vrij om deze brief over te nemen als u wordt lastig gevallen door team Oddie.
Top deze reactie...Bedankt dat je het wil delen! Ook ik heb inmiddels de 2e aanmaning binnen en ben niet van plan te betalen. ..vraag mij alleen af hoelang zij hiermee door willen blijven gaan! Ik heb ook contact met een jurist en deze heeft al gbeeld en gemaild met ze maar er is nog niet doorheen te komen..Ook heb ik een klacht ingediend bij de consuwijzer!!
Bedankt voor het delen van deze brief! Veel mensen zullen hierdoor geholpen worden!
Ik heb de schriftelijke laatste aanmaning binnen...
@kanedanld , lees hier nog maar eens , niet betalen , klik op de rode regels http://kassa.vara.nl/nieuws/consumentenbond-waarschuwt-betaal-niets-aan-oddie-nl en deze incassobureaus , wat mogen ze wel , en wat mogen ze niet ( blauwe balk ) http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/14-11-2016/incassobureaus-1/
De eerst link werkt niet , hopelijk nu wel http://kassa.vara.nl/nieuws/consumentenbond-waarschuwt-betaal-niets-aan-oddie-nl
Dank u, ja dat bericht van de Consumentenbond vond ik ook net.
Wel hartelijk bedankt voor uw reactie.
Graag gedaan , nu weet u zeker dat u niet moet betalen , laat u ook niet onder druk zetten door het incassobureau .
@keiysersoze heeft u hier ook antwoord op gehad? Ik heb vanochtend een mail gehad dat zij het recht hebben om zo sluw te spelen en dat wij alsnog gewoon moeten betalen..
@reyhanna , of ze sluw zijn of niet ze hebben geen poot om op te staan , oddie moet bewijzen dat ze een schriftelijke overeenkomst met u hebben afgesloten, lees de reacties door , nergens op reageren en vooral niet betalen .
Nou, brief van de deurwaarder is er ook.
Contact gehad met het bedrijf "KEYINCASSO"
Ook hun beweren tevens dat Oddie.nl wel in hun recht staat. Hun juristen zouden er naar gekeken hebben.
Zij beroepen zich op:
Het vereiste van schriftelijkheid geldt in een aantal situaties niet. Deze zijn:
- bij gemengde overeenkomsten die via telefonische verkoop tot stand komen;
Ik ben nu dus wel een beetje ten einde raad.
Weet niet of ik hier nog wel zonder betalen van af kan komen...
@Kanedanld , Oddie staat helemaal niet in hun recht , waar zij zich op beroepen klopt niet , lees hier de recente informatie van Acm , klik op de tweede rode regel target blank http://kassa.vara.nl/nieuws/acm-betaal-niet-voor-ongeldige-abonnementen-op-kortingssites .Nogmaals volledig negeren en niet betalen Keyincasso is een incassobureau , een deurwaarder stuurt geen brief , maar komt persoonlijk langs :
Dreigende toon
Incassobrieven kunnen zeer dreigend van toon zijn. Weet dat dit in veel gevallen bluf is. Een incassobureau kan niet zomaar dagvaarden. Is de dagvaarding per brief of per mail binnengekomen? Dan is dit geen dagvaarding. Een dagvaarding kan enkel afgegeven worden door een deurwaarder, die in persoon langskomt.
Hetzelfde geldt voor beslaglegging. Een incassobureau kan nooit beslag leggen. Voor beslaglegging moet een rechter toestemming geven. Dit gebeurt wederom via een deurwaarder. Een incassobureau kan hoogstens aangeven dat ze deurwaarder gaan inschakelen.
Lees ook de reacties boven u , u blijft in een cirkel rond draaien
@kanedanld , voor uw gemoedsrust neem contact op met consuwijzer , dan weet u het zeker , velen gingen u al voor , klik op tweede rode regel target blank https://www.consuwijzer.nl/contact
Ow, mijn naam is niet volledig zie ik nu...
Kan ik hier een voordeeltje uit halen?
@kanedan. Een voordeeltje? Dat heeft u vanzelf als u niet betaalt. In het vervolg die telefoontjes afkappen. Hoeft u ook niet ten einde raad te zijn. En u lijkt Oddie wel, u blijft aan de gang.
Nee, daar hebt u gelijk in...
En dat weet ik nu ook wel!
Maar toch een vervelende manier om daar zo achter te moeten komen...
@kanedanld
U wilt weten waarom u de eerste mail niet ontvangen hebt? Dat is simpel. DIe wordt niet verstuurd. Dat is hun verdienmodel.
En u hoeft niet te betalen, want zo'n overeenkomst is pas geldig als u die schriftelijk of per mail hebt bevestigd. Dus dat zij een mail (niet) sturen is niet voldoende om een overeenkomst aan te gaan,
ook dat telefoongesprek is niet voldoende voor het aangaan van een overeenkomst.
Stuur die club een mail, schrijf daarin dat u geen overeenkomst met hen bent aangegaan, dat u dus ook niet gaat betalen, schrijf verder dat u eventuele rechtshandelingen met vertrouwen tegemoet ziet.
En dan klaar met die club. Nergens meer op reageren, ook niet gaan bellen. Houd uw bankrekening in de gaten, als u soms per abuis ook nog uw bankrekeningnummer hebt verstrekt. Willen ze incasseren, dan die incasso weigeren, of storneren en hun nummer blokkeren.
Een tip, dergelijke telefoontjes in het vervolg direct afkappen, geen gegevens verstrekken, ook niet aan de deur of op straat. Dat voorkomt een hoop gedoen.
@Kanedanld ,
Lees hier eens de gegeven antwoorden , klik op de rode regel .
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/zoeken/215,216,217,218,219,220,221,222,223,224/Alle%20vragen/oddie.nl
Zei zeggen dat dat niet van kracht is.
Dat ik weldegelijk aan zoon abonnement vast zit!
Heb ook aangegeven dat die mail niet in mijn SPAM filter is beland. Maar dat willen ze niet geloven...
@Kanedandl , lees hier eens de regels van Acm , https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/consumentenregels/specifieke-regels-voor-telemarketing/
Stuur ze een mail met de woorden 'succes verder en de groeten'. Verder NERGENS meer op reageren.
@KanedaNLD
Natuurlijk zeggen ze dat. Ze gaan jou echt niet vertellen dat je gelijk hebt, want dan werkt hun oplichterstruc niet meer.
Volg de adviezen op die je nu al tig keer gehad hebt.
Nog 1 keer een berichtje naar die club dat je er niet in trapt, niks betaalt en dat je ze graag voor de rechter ziet.
Verder nergens meer op reageren tot je een schrijven krijgt van een DEURWAARDER. Dus geen incassobureau.
Maar je kunt gerust zijn; die DEURWAARDER zal nooit in actie komen omdat die oddieclub echt geen rechtszaak gaat beginnen voor 100 Euro.
Bovendien weten ze dat ze die zaak nooit gaan winnen. Hooguit dat ze nog proberen een louche incassobureau in te schakelen die vervolgens met allerlei dreigementen probeert je zo te intimideren dat je gaat betalen, maar ook daar niet in trappen!!!!.
Succes.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer