fr
door frankkoster Nov 15, 2015 om 14:34
Geldzaken & recht

Wat nog te doen aan het AOW-gat bij lopende pre-pensioencontracten?

In 2012 heb ik (op 61 jarige leeftijd) via mijn werkgever ProRail/NS een pre-pensioen verkregen. Berekend met de overgang naar AOW op 65 jarige leeftijd (januari 2017). Voor en na deze datum door de AOW het zelfde inkomen.
Ook mijn vrouw heeft een dergelijke pre-pensioen-regeling.
Met deze 2 contracten kunnen wij net rondkomen met de verplichtingen die wij hebben. In 2010 hebben wij namelijk een mooi huis gekocht om onze oude dag in door te brengen.
Op 6 januari 2017 wordt ik 65, mijn vrouw in februari 2017. In de afgelopen periode is de AOW start voor ons met 9 maanden verschoven, dwz 9 maanden geen AOW uitkering! Voor ons betekent dit ca 12.500,- Euro minder inkomen in de periode januari t/m september 2017.
Dit is spelregels veranderen tijdens de wedstrijd, dat voelt als geen betrouwbare overheid....(Daarnaast hadden wij een kleine oldtimer diesel camper, waar -na 6 jaar wegenbelasting vrij te zijn- opeens het volle pond voor betaald moest worden...ook al weer zo’n voorbeeld, als ik dat geweten had was ik ook blijven werken….).
Wat kan de overheid toch nog doen in zulke gevallen? De huidige compensatie-regeling? Wij hebben net een te hoog inkomen, dus geen compensatie. En dit grote bedrag lenen, hetzij bij een bank of via mijn pensioenfonds, betekent een te grote aanslag op het maandelijkse budget met de huidige verplichtingen. Het is voor mij nu te laat, cq onmogelijk/te oud om voor het onverwachte tekort te sparen en/of te gaan werken, daar ik dit nooit ingecalculeerd had. (Anders zouden we toch nooit met pre-pensioen willen gegaan!) Het huis verkopen? In deze tijd en in het oosten van het land waar wij wonen? Dat gaat ook al niet en dat willen wij ook helemaal niet, financieel kon het.
Wij zijn ten einde raad. Dit kan de overheid toch niet maken? Wij hadden een goed contract.
Wat is het standpunt van U over dit oneerlijke AOW gat voor afgesloten pensioen-contracten? En wat kan er nu nog aan gedaan worden? Ik zie geen andere mogelijkheid dan het terug draaien van deze aow-leeftijd verhoging voor lopende (pre-pensioen) contracten.
Zoals gezegd wij zijn ten einde raad...ik weet het echt niet meer en kan alleen maar hopen op de aanpassing van het AOW-gat voor dit soort “gevallen”.

1614 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2015 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt natuurlijk helemaal niets teruggedraaid. U kunt overwegen om uw pensioen een tijdje hoger te laten zijn en daarna lager.

Maar u kunt ook beiden een baantje zoeken en dat geld apart leggen voor die maanden.

Voor die camper hoeft u maar drie maanden wegenbelasting per jaar te betalen.

he
door henkhh - Nov 15, 2015 om 16:13
174 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger1 Even serieus TS en vrouw zijn bijna 64 dus baantje zoeken lijkt mij niet echt DE oplossing.
In 2012 was al lang en breed bekend dat de aow leeftijd omhoog zou gaan dus jammer dat TS zich er niet tijdig in heeft t verdiept cq niet goed is voorgelicht. Ik begrijp dat er weinig tot geen financiele ruimte is om het ontstane gat te kunnen dichten. Dus of snijden in de kosten waar het nog kan (kijk eens op sloopdecrisis.nl) en zoveel mogelijk opzij zetten of kijken of het pensioen naar voren kan worden gehaald om de tijd te overbruggen. Misschien is tzt wat lenen bij kinderen/familie ook een mogelijkheid dat zal goedkoper zijn dan een lening bij de bank. Ik neem aan dat bjj Aow en pensioen er dan ruimte komt om dat op redelijke termijn af te lossen.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2015 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@henkh

Ik zie om mij heen veel mensen van rond de 65 nog deels werken. Dus zo bijzonder is dat niet.

De broekriem aanhalen kan blijkbaar niet meer gezien de maandelijkse verplichtingen zoals de Ts schrijft.

diumenge
door diumenge - Nov 15, 2015 om 16:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, vervroegd dubbel pensioen, eigen huis en een oldtimer camper. Zat mensen die het slechter hebben of helemaal niet met vervroegd pensioen kunnen. Dat wordt dus creatief worden.

runet1
door runet1 - Nov 16, 2015 om 13:11
12 Antwoorden / 0 Vragen

(Op 6 januari 2017 wordt ik 65, mijn vrouw in februari 2017. In de afgelopen periode is de AOW start voor ons met 9 maanden verschoven, dwz 9 maanden geen AOW uitkering! Voor ons betekent dit ca 12.500,- Euro minder inkomen in de periode januari t/m september 2017)

Uw regeling loopt af op het moment dat U aow gerechtigd bent.
dus uw uitkering loopt gewoon door tot U 65jaar en negen maanden bent.
ik heb hetzelfde meegemaakt.
Rudi