aadpiraatje
door aadpiraatje Oct 5, 2012 om 17:14
Geldzaken & recht

Wat te doen tegen misbruik van mijn woonadres?

Sinds enige tijd ontvang ik op mijn woonadres geadresserde reclame, omroep-programmagidsen, pakjes en pakketten tot en met plasma televisies bestemd voor ene A.H*****. Straatnaam, huisnummer en Postcode kloppen altijd. Pakjes weiger ik, of als ze door buren zijn aangenomen breng ik ze terug naar het postkantoor. Reclame verdwijnt in de bak voor oud papier en andere geadresseerde post gaat of met de brievenbesteller mee terug of wordt door mij met de vermelding dat de geadresseerde op dit adres onbekend is teruggestuurd naar de afzender. Tot hier aan toe, behalve extra tijd besteden aan postbode spelen niet zoveel aan de hand. Maar gisteren ontving ik van mijn energieleverancier plots een EINDAFREKENING. Navraag leerde mij dat dit was geschiedt vanwege het afsluiten van een contract voor levering van elektra en gas op mijn adres door dezelfde A. H***** . Door grote medewerking van hetzelfde energiebedrijf is een en ander weer rechtgezet maar ik vrees dat ik vandaag of morgen ineens deurwaarders kan verwachten vanwege achterstallige betalingen etc. door A. H*****.
Mijn vraag is de volgende: Valt e.e.a. onder Identiteitsfraude, en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik van deze zendingen etc. verschoont blijf, behalve door te gaan verhuizen.

Alvast bedankt voor elk nuttig antwoord.

15157 11 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 5, 2012 om 18:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ga naar de politie.

Vr.gr. poltol

hereistom
door hereistom - Oct 5, 2012 om 18:30
740 Antwoorden / 1 Vragen

Als je echt niet weet wie A.H. is moet je echt eens bij je gemeente gaan vragen wie er op jou adres staat ingeschreven en inderdaad aangifte doen bij de politie!

vladja
door vladja - Oct 5, 2012 om 19:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hereistom schreef op vrijdag 5 okt 2012, 18:30]Als je echt niet weet wie A.H. is moet je echt eens bij je gemeente gaan vragen wie er op jou adres staat ingeschreven en inderdaad aangifte doen bij de politie!

Die informatie krijg je niet van de gemeente.

Vladja

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2012 om 19:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan wel bij de gemeente navragen of er nog andere mensen op het adres staan ingeschreven naast de reguliere bewoners volgens mij. Elke gemeente heeft de plicht het GBA bestand zo 'schoon' mogelijk te houden, dus zal m.i. zo'n signaal op moeten pakken.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Oct 5, 2012 om 19:34
355 Antwoorden / 1 Vragen

Weet je zeker dat jij de enige bent die op het adres staat ingeschreven?
Als jij geadresseerde niet bent, ben jij ook niet verantwoordelijk voor achterstallige betalingen..en dat kun je aantonen.
Als je bang bent voor nog meer k*tgeintjes met energie, internet, telefoon ofzo, zou je met die bedrijven een codewoord/getal kunnen afspreken.

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2012 om 19:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met al die bedrijven een codewoord/getal afspreken? Hoe had je dat gedacht?

Heel vervelend, maar tegen dit soort misbruik is gewoon heel wat te doen. Enige is de bron aanpakken, heb je een vermoeden wie dat doet? Wie je dwars wil zitten?

vladja
door vladja - Oct 5, 2012 om 19:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Deurwaarders behoren altijd het adres te checken in het register van de Burgerlijke Stand.

Om deurwaarders te voorkomen, kan je een brief schrijven aan de gemeente. Daarin zet je dat je allerlei spullen ontvangt voor AH en vragen AH, mocht deze op jouw adres ingeschreven staan, van het adres te verwijderen, daar deze persoon daar niet woonachtig is. Voeg eventueel een envelop geadresseerd aan AH bij.

Bij de gemeente komt dan in het bestand een code te staan dat dat adres in onderzoek is. Die code is voor deurwaarders ook zichtbaar. De gemeente is dan verplicht om een onderzoek in te stellen.

Met de aanvraag moet je een kopie van of het eigendomsbewijs van de woning of het huurcontact bijsluiten om aan te tonen dat het jouw adres is.

Staat hij er niet ingeschreven, dan is het een fluitje van een cent. Staat hij/zij er wel ingeschreven, dan moet de gemeente het uit gaan zoeken. Daar hebben ze niet zoveel zin, omdat ze dan blijven zitten met een persoon, waarvan de werkelijke woon- en verblijfplaats onbekend is.

Dus als je niets hoort of een tijdje niets hoort, blijf erachteraan zitten totdat je een bevestiging hebt dat AH niet op dat adres ingeschreven staat en bewaar dat goed.

Verder kan je er weinig tegen doen.

Vladja

vladja
door vladja - Oct 5, 2012 om 19:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hereistom schreef op vrijdag 5 okt 2012, 18:30]Als je echt niet weet wie A.H. is moet je echt eens bij je gemeente gaan vragen wie er op jou adres staat ingeschreven en inderdaad aangifte doen bij de politie!

I.v.m. de privacy-wetgeving is het de gemeente verboden deze info (woonadres, ingeschreven staan etc.) aan derden te verstrekken met uitzondering van opsporende instanties en enkele andere officiele organisaties/personen zoals een deurwaarder.

Vladja

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Oct 5, 2012 om 19:46
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 5 okt 2012, 19:36]Met al die bedrijven een codewoord/getal afspreken? Hoe had je dat gedacht?

Heel vervelend, maar tegen dit soort misbruik is gewoon heel wat te doen. Enige is de bron aanpakken, heb je een vermoeden wie dat doet? Wie je dwars wil zitten?
Al die bedrijven? Zo heel veel zijn het er toch niet?
Tuurlijk moet de bron aangepakt.
Heb zoiets niet zelf aan de hand gehad, maar wel van gehoord. Je legt de situatie uit aan je telecomprovider en kiest bijv. het serienummer van je Senseo ofzo in elk geval iets wat een wraakzuchtige ex niet kan weten.

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2012 om 19:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jolijn nr.2 schreef op vrijdag 5 okt 2012, 19:46]Al die bedrijven? Zo heel veel zijn het er toch niet?
Tuurlijk moet de bron aangepakt.
Heb zoiets niet zelf aan de hand gehad, maar wel van gehoord. Je legt de situatie uit aan je telecomprovider en kiest bijv. het serienummer van je Senseo ofzo in elk geval iets wat een wraakzuchtige ex niet kan weten.Dat helpt wellicht, als die bedrijven er aan meewerken, bij de bedrijven waar je zelf zaken mee doet. Maar als iemand je lid maakt van alle omroepen in Nederland (om maar een voorbeeld te noemen) dan lijkt me dat toch niet te voorkomen met een code woord.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Oct 5, 2012 om 19:54
355 Antwoorden / 1 Vragen

Nee klopt en dat was ook niet waar ik op doelde, allereerst al niet omdat je niet weet wat je allemaal aangesmeerd krijgt.