re
door reinier53 Mar 25, 2019 om 16:18
Geldzaken & recht

Watermeter verplaatsen

Hallo, ik woon in Amsterdam, mijn waterleverancier is dus "Waternet", toen ik op mijn huidige adres kwam wonen was het drinkwater nog gratis. Later moest er betaald worden, en werd er een watermeter geplaatst. De meter moest in de kruipruimte in de gang achter de buitendeur komen. Volgens mijn vrouw was die kruipruimte volgelopen met grondwater, en is de kruipruimte leeg-gepompt en de watermeter geplaatst. Nu heeft mijn rijtjeshuis (huurwoning uit de 50er jaren) enkele bouw-fouten waardoor onder andere mijn kelder structureel vol grondwater loopt, en bijna altijd bevindt de watermeter zich onder de waterspiegel. Naarmate de tijd voortschreed was het water dat eerst vrij helder, maar was iedere keer dat ik de meter af moet lezen, meer troebel, in de loop der tijd is de ruimte een paar keer leeggepompt. Maar omdat ik er verder geen last van heb laat ik het nu maar zo.
Ook wordt ik uiteraard ouder, en mijn vrouw is ouder dan ik. Ik moet om de meter af te lezen eerst een gedeelte van de laminaat vloer weghalen, een zwaar luik openen om op mijn buik liggend, met in de ene hand een zaklantaarn, in de andere hand een soeplepel om een soort kroos weg te roeren. Daarbij zie ik de cijfers slecht want de meter is vrij diep geplaatst, dan roep ik de cijfers naar mijn vrouw die het noteerd. Dan sta ik moeizaam op sluit het luik en plaats de laminaat terug. Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb Waternet gevraagd de watermeter te verplaatsen voordat hij door corrosie defect raakt, en uiteraard omdat het aflezen mij steeds zwaarder valt. Het antwoord van Waternet is dat ik zelf op eigen kosten de meter mag herplaatsen , ik vindt mede omdat Waternet niet heeft onderzocht waarom de kruipruimte vol water stond, en leeggepompt dat de kosten voor Waternet zijn. Wie weet een instantie die het voor mij aan kan vechten?

8590 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2019 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Watermeters worden haast standaard achter de voordeur onder de vloer geplaatst. Waternet is niet verantwoordelijk voor het water wat in de kruipruimte staat. Net zo min als dat zij er verantwoordelijk voor zijn dat u ook op het kelderluik laminaat hebt gelegd.

Dus voor dat grondwater moet u bij uw huisbaas zijn. En voor het verplaatsen moet u zelf uw portemonnee trekken.

Maar goed, die stand moet één keer per jaar worden opgegeven. Geen zoon, dochter, kleinzoon of kleindochter die dat even voor u kan doen? Of anders een behulpzame buur?

Wel elk jaar opnemen, want dan weet u zeker dat er niet ergens een lekkage is als het gebruik gelijk blijft.

ne
door neodutchio - Mar 25, 2019 om 16:26
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Waternet heeft niets met uw huis te maken. Dat de kruipruimte dus steeds vol water staat is dus niet hun probleem. Als het nog steeds een huurhuis betreft moet u de woningeigenaar aanspreken die de kruipruimte watervrij moet maken en houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2019 om 17:12
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Evenals @NEODUTCHIO al aangeeft: stel deze vraag aan uw huiseigenaar want het lijkt mij dat die hiervoor zorg dient te dragen. Het plaatsen van de watermeter door waternet is indertijd op basis van overleg/met toestemming van de huiseigenaar geplaatst.

Zie de info bij de link en dan vooral het laatste blad onderaan.  Welke kosten voor huurder of verhuurder

costnix
door costnix Mar 25, 2019 om 19:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de kosten voor huurder/verhuurder zitten vaak verschillen. Dakgoten schoonmaken en de plinten onderhouden/repareren, is bij mij voor de verhuurder.
De verhuurder heeft altijd een folder en/of webpagina waar de taakverdeling en kosten staat aangegeven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 25, 2019 om 20:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ok, vandaar: 'benader de verhuurder' en onderhoud van dakgoten is bij mij ook voor rekening van de verhuurder maar volgens mij geldt dat voor alle buitenwerk (tenzij schade veroorzaakt door huurder).

me
door mein33 - Mar 25, 2019 om 19:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wel eens van een 'dompelpomp' gehoord, zo'n ding laat je in de kruippruimte zakken en de afvoerslang gaat of in de toiletpot of naar de straat. Zo'n ding kost een paar tientjes en gaat bijna oneindig lang mee.
In enkele uurtjes pomp je, voor een paar centjes, je kruipruimte helemaal leeg, zodat je er werkzaamheden kan uitvoeren.
U kunt natuurlijk ook stopen met pompen als de watermeter z'n koppie net boven water uitsteekt.
Als het waterpeil weer tehoog wordt zet je de pomp weer even aan om het op een acceptabel niveau te houden.

Voor het aflezen van de meter kunt u familie, vrienden, kennissen,buren of eventueel een vrijwilliger van het buurthuis om hulp vragen en als dat allemaal niet lukt dan kunt u ook het waterbedrijf een schatting van uw verbruik laten maken, dan hoeft er helemaal niemand op z'n knietjes. ;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 25, 2019 om 20:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas maar dat was niet de vraag! (m.i.). En met een schatting van verbruik krijg je dus nooit een goede afrekening van de werrkelijkheid.

me
door mein33 Mar 25, 2019 om 22:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hremietkreeft,

Het juiste antwoord is: Meter verplaatsen is 'rekening man'. Eenvoudiger gaat het niet worden lijkt mij. ;-))

Th
door Thijs124 - Mar 25, 2019 om 20:21
289 Antwoorden / Vragen

Hier is eigenlijk alles al over gezegd, maar een kruipruimte die onder water staat moet toch wel kou en vocht in huis brengen.