me
door melanie471 Jun 20, 2006 om 20:10
Geldzaken & recht

Webcasso onjuist bedrag

MIjn uitleg is niet zo denderend, toch hoop ik dat u mij van advies kunt voorzien.

Op 15 juli 2005 is mijn kat overleden.Ik heb hem overlaten brengen naar het huisdierencrematorium in Rotterdam. HeT totaalbedrag daarvan was 77,50 In overleg met het crematorium mocht ik in 2 termijnen betalen. De eerste termijn heb ik voldaan op 29 juli. Omdat ik ging verhuizen is het wat misgegaan met de 2e termijn. Begin maart belde ik het crematorium op met de vraag of ik alles nu betaald had. Hun ontkenden dat en toen heb ik beloofd dat ik rond de 16e het restant over zou maken. Wat voor hun geen probleem was.
Wat schetste mijn verbazing. Op 7 maart kreeg ik een brief van webcasso waarin ik verzocht werd om 114.79 te betalen (77,50 crematorium en 37,29 de incassokosten) Ik ging daar niet mee accoord, want ik had voor 7 maart al een gedeelte daarvan betaald. de rest is de 16 over gemaakt. Na een aantal brieven over een weer waarin ik bezwaar maakte naar het bedrag a 115, euro bleef er stug volgehouden worden dat ik bedrag moest betalen, terwijl hun die 77 euro al gekregen hadden. Vandaag belde k het incassobureau op met de vraag wat nu de bedoeling is. Na veel getouwtrek vertelde de zeer onvriendelijke telefoniste mij dat hun alleen nog de incassokosten van mij wilden (waarom sturen ze dan rekeningen van 115 euro op???)
De incassokosten heb ik inmiddels betaald, maar toch hun manier van werken zit me niet lekker. De bedragen wat hun van mij eisten klopten steeds niet, met wat ik al had overgemaakt. Ik zit er over te denken o een klacht hierover in te dienen (niet over de incassokoste, ik was immers te laat) maar vanwege het feit dat hun steeds rekeningen bleven sturen met onjuiste bedragen, wat voor mij heel onduidelijk was. Wie heefte r advies.

Als je het niet snapt, wil ik het best nog eens proberen uit te leggen, zoals ik al zei, ben ik daar niete cht handig in.

3009 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2006 om 10:11
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo,

Ik gaf al omstreeks 09.30 uur een antwoord maar er zijn kennelijk weer problemen met de site:

Hetgeen u overkomt is overduidelijk in strijd met het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek boek 6, artikel 203, lid 2 en met name artikel 205 "Heeft de ontvanger het goed te kwader trouw aangenomen, is hij zonder in gebreke stelling in verzuim".

U behoefde nog slechts een bedrag ad € 37,50 te betalen, u heeft zelf contact opgenomen en een betaalregeling gevraagd en telefonisch verkregen. Bij de nota van het incassobureau "was het reeds beteelde "vergeten"".

Ik stel derhalve de volgende brief voor, te richten aan het creamatorium, niet aan het incassobureau want daar heeft u niets mee te maken (als het crematorium stelt dat de vordering is overgedragen is dat in deze hun probleem m.i.) aangetekend met bericht van ontvangstbevestiging. De tekst als volgt:

Geachte mevrouw, meneer,

Ik werd geconfronteerd met een incasso ten bedrag van totaal (omdat de site niet bereikbaar is heb ik dat bedrag even niet paraat, dacht € 117,90) € .....,..

Ik ben en blijf, verwijzend naar een begin maart j.l. met u telefonisch gemaakte afspraak, uitdrukkelijk van mening dat ik slechts een bedrag ad. € 37,50 verschuldigd ben, zijn de 50% van het oorspronkelijke factuur bedrag ad € 75,00 (check dit bedrag) en ik reeds op .... de andere 5 % aan u betaalde.

Op grond van het feit dat het nu gehanteerde bedrag niet juist is en ook omdat u de eerder gemaakte telefonische afspraak niet nakomt bent u in verzuim conform het gestelde in art. 205 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek en wijs u ook op het gestelde in art. 203. Ik heb u immers onverschuldigd een som geld gegeven en ben gerechtigd deze som geld bij u terug te vorderen.

Tevens heb ik recht op vergoeding van de door u veroorzaakte extra kosten zijnde de incassokosten en de kosten van deze brief.

Ik verzoek u, sommeer u zonodig het totaal bedrag ad (114,90 + € briefkosten) per omgaande over te maken op mijn bank/girorekening nr.: .....

Normaliter geef ik niet zo’n tekst, maar in dit geval, u staat volledig in uw recht en het is uitermate jammer dat u zich heeft laten intimideren door een incassobureau. U kon toch bewijzen dat u al een deel betaald had?

Succes.

dirck
door dirck - Jun 21, 2006 om 10:17
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als alles nu betaald is, zou ik het hier maar bij laten, anders ben je straks misschien nog meer geld kwijt.
Webcasso kreeg de opdracht van het crematorium om 77.50 euro bij jou te verhalen, dus zou je de klacht bij het crematorium neer moeten leggen, niet bij Webcasso.

Groet, Dirck

dirck
door dirck - Jun 21, 2006 om 10:32
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerrit, volgens mij zijn alleen de incassokosten betaald + 77.50 aan het crematorium. (dus niet de 115 euro aan Webcasso)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2006 om 10:33
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Dirck@ , in dit geval mag je er aan denken dat vorderingen tot een bedrag ad hfl 5.000,00 (nog de oude guldens) zonder advocaat bij de kantonrechter kan worden gevortderd. Kost wel eerst griffierecht maar gelet op de inhoud van de casus komt dat terug met een eventuele schadeloosstelling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2006 om 10:35
16957 Antwoorden / 202 Vragen

"de incassopkosten heb ik inmiddels betaald" en de site is weer even hopeloos.

dirck
door dirck - Jun 21, 2006 om 10:37
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Wel grappig dit, wij geven precies op hetzelfde tijdstip antwoord of een reactie.
Toen ik mijn antwoord typte stond uw antwoord er nog niet.

Groet, Dirck

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2006 om 10:40
16957 Antwoorden / 202 Vragen

dirck@ dat heb je soms als je gelijk werkt. U mag overigens je tegen me zeggen.

me
door melanie471 - Jun 21, 2006 om 10:42
12 Antwoorden / 5 Vragen

@ dirck: de 115 euro bestaat uit 77,50 + 37.59  incassokosten.

het incasso bureau stuurde mij vanaf maart brieven waarin vermeld werd dat ik 115 euro moest betalen, en niet dat het hun alleen nog om de incassokosten ging á 37,50. De  bewijzen vand e batalingen á 77,50 aan het crematorium had het incassobureau al binnen.

dirck
door dirck - Jun 21, 2006 om 10:50
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@ dirck: de 115 euro bestaat uit 77,50 + 37.59  incassokosten.

Dat snap ik, maar volgens mij denkt Gerrit dat je dus 2× hebt betaald, dus 77.50 aan het crematorium en 115 euro aan Webcasso.

dirck
door dirck - Jun 21, 2006 om 11:01
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, en de site werkt inderdaad weer hopeloos, maar ze zijn er in ieder geval mee bezig. (hoop ik)

Groet, Dirck

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 21, 2006 om 11:15
16957 Antwoorden / 202 Vragen

d.@ ik weet uit betrouwbare bron dat er hard wordt gewerkt, o.a. met het installeren van nieuwe d-base software.

me
door melanie471 - Jun 21, 2006 om 12:19
12 Antwoorden / 5 Vragen

@ Dirck: sorry las het even verkeerd.

Ik heb het maar 1 keer betaald. Ik weigerde te betalen aan webcasso, omdat ze mi het evrkeerde bedrag claimden te krijgen.

me
door melanie471 - Jul 2, 2006 om 13:24
12 Antwoorden / 5 Vragen

Op 20 juni heb ik webcasso gebeld en gevraagd wat hun nog van mij widlen aan geld, daar ik het alllang betaald heb. De vrouw aan de telefoon (waarvan ik de naam genoteerd heb) vertelde mij zeer onvriendelijk dat ik alleen nog de incassokosten moest betalen. Nadat ik de incassokosten overgemaakt heb, krijg ik vandaag weer in een brief waarin ze nog steeds 77,63 eisen. Nu dreigen ze met gerechtelijke stappen. Ik snap er echt niks meer van. Ik heb dat bedrag allang betaald en het bewijs is ook al in de handen van webcasso. Wat moet ik nu nog doen om van hun gezeur af te zijn, behalve bellen naar hun nummer á 80 ct per minuut?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2006 om 17:05
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo, gezien de reactie van vandaag: even niets doen, laat ze maar komen. Eventueel bij de rechter voor u gelach en zij betalen het gelag. Jammer dat u betaald heeft maar het maakt u wel sterker bij de kantonrechter als ze het zover laten komen. Denk er om dat u dan alle kosten vordet.

me
door melanie471 - Jul 3, 2006 om 09:03
12 Antwoorden / 5 Vragen

BEtste mensen. Ik wilde jullie bedanken voor de moeite. Of het al afgeopen is weet ik niet. Ik ben benieuwd.