mj
door mjeronimus Aug 6, 2015 om 11:23
Geldzaken & recht

Webwinkel fout

Als een grote webwinkel A een fout maakt waardoor afleverbedrijf B mij verplicht hun klantenservice (0900-nummer) te bellen, kan ik dan de gemaakte kosten bij A declareren?

Ook word het product, waar ik me al een week lang op verheug (en speciaal vakantie voor heb opgenomen), nu 2 dagen later bezorgd. Kan ik voor dit resulterende ongemak ook geld declareren, en zo ja, hoeveel zou redelijk zijn?

2282 12 Rapporteer

ge
door gerboe - Aug 6, 2015 om 11:35
806 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk kunt u niets declareren i.v.m. een genomen vakantie. Dat is uw eigen keuze geweest.
Op de eerste vraag zou ik zeggen mail dan als u een telefoontje naar een 0900 nummer al te duur vindt.

hutch
door hutch - Aug 6, 2015 om 11:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U zou het kunnen proberen. Als er al een 'plicht' is om die gemaakte belkosten te vergoeden, is dat toch niet rechtens afdwingbaar, gezien de hoogte van die kosten.
Dat geldt tevens voor het 'geleden ongemak'.

Dat het later bezorgd is dan afgesproken is nu eenmaal inherent aan een webwinkel.
Vaak gaat het wel goed of wordt het zelfs nog eerder bezorgd.

tenormin
door tenormin - Aug 6, 2015 om 11:52
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U zou natuurlijk ook een alternatief kunnen vinden voor het 0900 nummer. Staan er veel als U Google even gebruikt. "Gederfd genot", nee, lijkt me niet dat u dit kunt declareren. Kan gebeuren dat zaken laten dan beloofd worden geleverd.

zoekster
door zoekster - Aug 6, 2015 om 12:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt me wel dat u de telefoonkosten kunt declareren, u hoeft niet op te draaien voor de fouten van een ander.

jo
door jorisw - Aug 6, 2015 om 15:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat heeft die vakantiedag je gekost?
En telefoonkosten declareren? Als je iets in een fysieke winkel had gekocht en je moest terug had je benzine- en parkeerkosten gehad. Zou je die ook declareren?

freya
door freya - Aug 6, 2015 om 15:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Verbazingwekkend hoe mensen toch altijd weer 'geld ruiken' wanneer er 'iets' misgaat.....

Ik zou zeggen: als je het product persé op een bepaald tijdstip in huis had willen hebben, dan had je het eerder moeten bestellen....gewoon, voor de zekerheid....

audb
door audb - Aug 7, 2015 om 13:32
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Staking bij TNT? overmacht maar zelfs bij andere transport bedrijven kan het voorkomen dat het later wordt bezorgt en zolang er maar en schrik maar niet binnen een termijn van 30 dagen wordt bezorgt heeft u nergens geen recht op.
Wel kan u mits u van de webwinkel (BOL?) zelf heeft moeten bellen naar de transporteur dan kan u proberen om het geld terug te krijgen maar het zal echt niet om tientjes gaan.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 7, 2015 om 15:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat bij Z al fout, aangezien bestellen in webshops die verscholen zitten achter een duur 090x niet verstandig is.

koekeloer
door koekeloer - Aug 7, 2015 om 15:41
562 Antwoorden / 18 Vragen

Uiteraard kunt U declareren. De vraag is echter of Uw declaratie wordt gehonoreerd. Staat daar iets over in de voorwaarden van A of B ?

ho
door hopetobehelping - Aug 7, 2015 om 18:21
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mjeronimus,

dat u vrij neemt is uw keuze. Daarvoor kunt u dus niets declareren. In antwoord op uw vraag is een redelijk bedrag dus € 0,-.
Als webwinkel A u verplicht om een 0900 nummer te bellen en u daardoor kosten moet maken kunt u ze daar op aanspreken (voordat u het 0900 nummer belt) en vragen of zij de kosten daarvoor dragen. Als u zwart op wit heeft dat webwinkel A de kosten van het bellen naar het 0900 nummer voor haar rekening neemt dan kunt u ze daar uiteraard aan houden.
Ik vraag me wel af hoe de verplichting, zoals u aangeeft, van webwinkel A is gegaan. Als het in de trend is van 'als u meer wilt weten over de bezorgtijd van uw pakket dient u afleverbedrijf B op hun 0900 nummer te bellen' dan betreft het geen verplichting die webwinkel A u oplegt.
Ik zou als ik u was proberen een alternatief te vinden voor het 0900 nummer of op een andere manier contact leggen met afleverbedrijf B.
Ben uiteraard benieuwd wie A en B zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2015 om 18:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

in navolging van hutch@ proberen kan altijd maar of het lukt? Proberen af te dwingen is mogelijk maar dat gaat veel kosten (juridisch advies en procedure) en veelal is dat reden om dit soort zaken (helaas) te laten voor wat het is.

cv
door cvgelderen - Aug 8, 2015 om 08:21
15 Antwoorden / 3 Vragen

Wist je dat een 0900 nummer altijd wordt doorgeschakeld, naar een vast nummer?
Stel dat het bedrijf in Amsterdam is gevestigd, wordt het 0900 nummer doorgeschakeld naar 020-xxxxxxx
Zie hier voor omnummering.