es
door estrik53 Dec 14, 2012 om 05:54
Geldzaken & recht

Weggeven bij leven en erfenis

Moeder is 90 jaar. 3 kinderen, waarvan 2 een redelijk vermogen hebben en1 een uitkering heeft. Moeder ondersteund laatstgenoemde vaak financieel. Mag zij dit doen? Er is daardoor toch minder erfenis voor de andere 2 kinderen als zij overlijdt.
En mogen die 2 kinderen het wettelijk deel van de erfenis voor laatstvermeld kind verminderen met de toegestopte gelden door moeder.

6544 9 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 14, 2012 om 06:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ja, dit mag zij doen. Enkel moet ze rekening houde met schenking belasting indien het bedrag groter is dan € 5.030,- per jaar. Ook hoeft er met deze schenkingen geen rekening worden gehouden bij de latere erfenis, dit laatste is een poos geleden gewijzigd.
Bedenk vrede is meer waard als geld.......

Jantje

ja
door jans2 - Dec 14, 2012 om 10:32
311 Antwoorden / 4 Vragen

M.b.t. de belasting:
Voor schenkingen gelden de onderstaande vrijstellingsbedragen.

Kinderen € 5.030
Kinderen van 18 – 35 jaar (eenmalig) OF € 24.144
Kinderen van 18 – 35 jaar (eenmalig) en schenking wordt gebruikt voor studie of eigen woning € 50.300
Anderen € 2.012
Bron

Overigens staat het een ieder vrij op elk moment van zijn/haar leven zijn/haar complete vermogen erdoor te jagen, er bestaat geen enkele verplichting een erfenis achter te laten. In uw redenatie maakt uw moeder zich al schuldig aan "vermindering van erfenis" door maar door te leven, al dat levensonderhoud gaat toch maar mooi van uw erfenis af.
Bah.

zwemmer
door zwemmer - Dec 14, 2012 om 10:43
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dat is bijzonder aardig van moeder. Waarom zou zij het kind dat het minder breed heeft niet iets extra' s mogen geven daar de andere kinderen toch een redelijk vermogen hebben?

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2012 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=estrik53 schreef op vrijdag 14 dec 2012, 05:54]Moeder is 90 jaar. 3 kinderen, waarvan 2 een redelijk vermogen hebben en1 een uitkering heeft. Moeder ondersteund laatstgenoemde vaak financieel. Mag zij dit doen? Er is daardoor toch minder erfenis voor de andere 2 kinderen als zij overlijdt.
En mogen die 2 kinderen het wettelijk deel van de erfenis voor laatstvermeld kind verminderen met de toegestopte gelden door moeder.

Zolang moeder niet onder curatele staat, kan zij doen en laten met haar geld wat zij wil.

En over welk wettelijk deel van de erfenis heeft u het? Moeder leeft(gelukkig) nog, dus er is helemaal geen erfenis.

Als u een van de twee redelijk vemogende kinderen bent, vraag ik mij af of u ook aan uw kinderen verantwoording afleg over uw bestedingen.

diumenge
door diumenge - Dec 14, 2012 om 11:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Moeder mag het geld er ook doorheen jagen door op cruises te gaan (bijvoorbeeld), er is nog helemaal geen sprake van een erfenis.

wo
door wolkie - Dec 14, 2012 om 12:52
49 Antwoorden / 4 Vragen

Bah wat een nare, hebberige vraag is dit. Uw moeder mag haar hele vermogen erdoor heen jagen als zij dat wilt. Ergens hoop ik dat ze vlak voor haar dood dat nog even doet en degene met de uitkering nog even goed verwend. Ik snap trouwens uberhaupt niet dat u hier nu al over nadenkt terwijl uw moeder nog in leven is. Bah, bah, bah.

es
door estrik53 - Dec 14, 2012 om 23:36
1 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer dat er reacties zijn met "bah" en zulks.

Moeder houdt er zelf rekening mee haar leven eindig is.

Naar mijn mening stelde ik een volkomen legitieme vraag. Ik verwachtte daarop nuchtere en geen emotionele reacties.
Alle antwoorden die ik heb ontvangen, waren mij reeds bekend. Moeder heeft in fiscaal jaar 2012 elk kind al € 5.000,-- geschonken. En leeft sindsdien al 119 dagen, omdat de fiscus het geschonken bedrag anders kan terugvorderen als zijnde: behorende tot de totale erfenis waarover wellicht successierechten zouden moeten worden betaald.

Ook weet ik dat moeder vrij is met haar geld te doen wat zij wil. Opmaken is derhalve ook een optie als zij dit zou willen.

Ik zal de vraag anders stellen. Stel: moeder schenkt op 01.01.2013 € 5.000,-- aan het minder vermogend kind. Moeder leeft daarna nog een half jaar waardor de schenking niet meer in de erfenis valt (zie boven). Kunnen de vermogende kinderen het restant van de erfenis voor het minder vermogend kind verminderen met de inmiddels ontvangen schenking van € 5.000 ?

Hoe zit dat juridisch met geld en recht.

mo
door monica - Dec 15, 2012 om 00:03
70 Antwoorden / 8 Vragen

Moeder mag aan de zoon die een uitkering heeft zoveel geven als zij zelf wilt.
Echter kunnen de giften wel invloed hebben op de hoogte van de uitkering van de zoon, als dit een bijstandsuitkering betreft.
Als vader is overleden en er was een testament, dan hangt het van de inhoud van dat testament af of de giften als uitbetaling van de erfenis van vader gezien kunnen worden.
De giften hebben echter geen invloed op de erfenis van moeder.
Verder kan er zoals eerder hierboven vermeld erfbelasting geheven worden als de gift meer dan het vrijgestelde bedrag is.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2012 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=estrik53 schreef op vrijdag 14 dec 2012, 05:54]Moeder is 90 jaar. 3 kinderen, waarvan 2 een redelijk vermogen hebben en1 een uitkering heeft. Moeder ondersteund laatstgenoemde vaak financieel. Mag zij dit doen? Er is daardoor toch minder erfenis voor de andere 2 kinderen als zij overlijdt.
En mogen die 2 kinderen het wettelijk deel van de erfenis voor laatstvermeld kind verminderen met de toegestopte gelden door moeder.

U vindt de antwoorden emotioneel, maar dat is onterecht. U stelt dat alle antwoorden die u hebt ontvangen, u al bekend waren, maar toch vraagt u opnieuw of. U, als uw moeder later dan 180 dagen na 1 januari overlijdt, u de gift aan de minder vermogende mag verrekenen met de erfenis.

Nee dat mag u niet. Zo nuchter genoeg?