kd
door kdlhc Aug 1, 2006 om 15:36
Geldzaken & recht

Wel of geen Nationale Hypotheekgarantie afsluiten?

Gisteren zijn mijn man en ik bij de hypotheker geweest voor wat vrijblijvende informatie aangaande het afsluiten van een hypotheek. Nu kun je kiezen voor de optie "nationale hypotheekgarantie". Dit houdt echter wel in dat je leenbedrag (op een spaarhypotheek) aanzienlijk lager is dan wanneer je niet voor de NHG optie kiest. Ons leenbedrag wordt al lager doordat we voor een spaarhypotheekkiezen en niet voor een beleggingshypotheek. Ook willen we de rente 10 jaar vast, wat ook het leenbedrag drukt. Als we ook voor NHG kiezen kunnen we de woning die we graag willen kopen niet meer financieren. Wat zijn argumenten voor en tegen om deze Nationale Hypotheekgarantie wel of niet af te sluiten...?

395 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk ook eens op de site van de nhg:

www.nhg.nl

daar stat heel veel informatie en u kunt ook via telefoon of e-mail uw vragen stellen over de voor en nadelen.

Ik heb destijds gekocht met NHG en waarschijnlijk is dat mijn finaciele redding, daar er een tekort op de verkoop is geweest van bijna 28.000 euro door echtscheiding en baanverlies.

Zeer waarschijnlijk wordt het tekort kwijtgescholden.

Nu weet ik wel dat u niet uit bent op scheiding of baanverlies, maar als zoiets gebeurd kom je voor hele nare verrassingen te staan.

Veel wijsheid

Linda

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor baanverlies heb ik mij extra verzekerd, dus daar heb ik de NHG niet voor nodig, maar inderdaad, bij een echtscheiding sta je mooi te kijken. Maar als je al een paar jaar in de woning woont, dan gaat scheiden, en een spaarhypotheek had, dan kun je die tegoeden toch gebruiken om een eventueel gat op te vangen?

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien de laatste maanden sinds mei de rente sterk is gestegen, ik heb nog 15 jaar vast bij Argenta  voor 4,45% maar nu is 10jaar al 4,8% dus korter en hoger, ik verwacht nog in najaar een lichte daling, want met de laatste verhogingen is het wel erg hard gegaan, en als de klanten als U wegblijven, en geen te korte 5 jaar nemen moeten ze wel.

Als de Hypotheekmarkt instort, wat we gezamelijk zelf bepalen kan ook de huizen prijzen onder druk zetten en dus misschien dubbel voordeel.

Bij de huidige rente kunt U dit in de onderhandelingen gebruiken, en lager bieden, dus eventueel dubbel voordeel halen als U nu een leuke prijs maakt en over enige maanden de rente toch zakt.

Hoewel ik geen garantie kan geven, heb ik wel vaker achteraf gelijk gehad, en vele hebben nu helaas spijt, want wat ik bood was hoger dan ze nu hebben gekregen, dus....????

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om in aanmerking te komen voor een NHG moet je aan bepaalde voorwaarden en eisen voldoen.

Voldoe je daaraan dan betaal je minder hypotheek rente.

Weeg voor jezelf af of al die extra's opwegen tegen die korting op de rente.

Ik heb afgezien van die NHG.

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

je zegt: voor baanverlies heb ik mij verzekerd.

nou, ga er niet al te snel vanuit dat er dan bij baanverlies ook betaald wordt. Mijn ex had een goede baan, onbepaald dienstverband. De werkgever heeft hem op staande voet ontslagen wegens vermeende diefstal. De rechter heeft dat niet ontvankelijk verklaard en vervolgens is mijn ex in de reguliere ontslagtermijn van de rest van het personeel gekomen (de zaak werd namelijk opgeheven)

Omdat mijn ex van de datum van onterecht ontslag tot en met de datum van regulier ontslag geen inkomen uit arbeid had, maar ook niet had gewerkt, kreeg hij voor de tussenliggende periode geen WW, maar ook niet bij het uiteindelijke ontslag (geen loonverlies ten opzichte van de voorgaande 26 weken).

De verzekering die wij hadden betaalde dus niet uit, want als er geen WW wordt betaald wordt er ook geen verzekeringsgeld uitgekeerd. Daarom moest ons huis alsnog met 28000 euro verlies gedwongen verkocht worden.

Dus ik zou toch de NHG overwegen.

Linda

ve
door verwijderd - Aug 1, 2006 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is meer dan NHG,

kijk ook goed naar de overige voorwaarden,  als je zonder meer leent, loop je dus met een top    hypo ook extra hoge risico's en die zijn dus niet af te dekken!

Juist mensen met top hypo's komen het meeste in problemen, ze hebben geen reserve's meer, dus moeten wel weten wat ze kopen, en je houd minder over voor de rest van het leven, wat heb je aan een groot en mooi huis, als je geen geld hebt om het leuk in te richten?

Ook onderhoud en zo niet vergeten.

Ik werk om te leven en niet voor de Bank!

Een huis is mooi, maar er zijn nog vele andere dingen die ik ook niet wil missen, daarom heb ik iets betaalbaarders gekocht, maar heb nu eigenlijk teveel over... en dat is beter als andersom!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2006 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is sowieso niet de bedoeling om een tophypotheek af te sluiten. Als dat de bedoeling was geweest zouden we wel voor een leven(beleggingshypotheek) zijn gegaan, want dan konden we zo 50.000 euro meer lenen. Met NHG krijgen we idd een iets lagere rente (4.6% ipv 4.7%), maar hier staat tegenover dat we dus "slechts" 180.000 mogen lenen ipv 225.000 zonder NHG.......... Dat is voor ons wel net het verschil tussen een leuk huisje en net niks....