ti
door timot Oct 7, 2007 om 14:36
Geldzaken & recht

Werktijden

In mijn contract is opgenomen dat werktijden bij het bedrijf waar ik werk in principe tussen 8.30 en 17.30 plaatsvinden. En daarbij dat de werkgever gerechtigd is werktijden te wijzigen.

Kan mijn werkgever mij dwingen 's avonds te werken? Zijn daarbij bepaalde verplichtingen (voor de werkgever), en waar ligt de grens? Of kan ik simpelweg voor zolang het tijdelijke contract duurt weigeren buiten 8.30 en 17.30 te werken.

De reden voor mij om niet 's avonds te willen werken is dat dit mijn sociale leven aantast, er geen 'extra' vergoeding tegenover staat, en het dus op geen enkele manier in mijn belang is.

Wie kan hier licht op werken? Alvast bedankt!

1223 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2007 om 15:02
16875 Antwoorden / 202 Vragen

hallo timo@ u geeft het zelf aan aan. U heeft een overeenkomst waarin staat dat de werkgever gerechtigd is de werktijden te wijzigen. De aangegeven werktijden zijn "in principe".

Heeft uw werkgever een CAO waarin zaken zijn geregeld m.b.t. overwerk of werken buiten reguliere werktijd?

Zoals ik het nu lees kan uw werkgever u aanspreken op werkweigering als u niet 's avonds wenst te werken. Oplossing: een andere werkgever zoeken waar de werktijden vast staan.

Helaas is het niet anders, u bent het overeengekomen, niet nakomen kan/zal consequenties hebben.

ti
door timot - Oct 7, 2007 om 15:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het antwoord gerritaltena.

Het zoeken van ander werk is uiteraard altijd een optie. Zelf hoop ik dat het niet zo ver komt, en ik ben 'in principe' bereid één of twee keer per week 's avonds te werken.

Het is meer dat ik wil weten waar ik sta, en dat ik wat moeite heb met de 'werktijden in principe'. Blijkbaar is die vorm normaal, ik zie het bij veel vacatures op internet staan.

Maar heeft een dergelijke opname dan tot gevolg dat een werkgever je 'in principe' mag dwingen van de ene op de andere dag in de nachtelijke uren te gaan werken en je bij weigering zomaar te ontslaan?

In mijn CAO (beroepsgoederenvervoer) heb ik niks kunnen vinden dat van toepassing is.

la
door ladylaaf - Oct 7, 2007 om 16:20
57 Antwoorden / 5 Vragen

ja je werkgever kan je verplichten tot overwerk

ik dacht  2 uur per dag  maar vraag het naar bij cwi

ik heb tien jaar geleden ook dit meegemaakt en moest toen een uur eerder beginnen en een uur later thuis

groetjes marloes

birdies
door birdies - Oct 7, 2007 om 16:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Quote: en dat ik wat moeite heb met de 'werktijden in principe'. Unquote.

Daar had u blijkbaar geen moeite mee toen u het contract tekende, anders had u beter het contract niet kunnen ondertekenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2007 om 16:42
16875 Antwoorden / 202 Vragen

ladylaaf@ hier is overwerk niet aan de orde!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 7, 2007 om 16:45
16875 Antwoorden / 202 Vragen

in dit geval een chapeau voor poltol waar die een verwijzing geeft naar de CAO als van toepassing bij werken na 18.00 uur etc.  U heeft in voorkomend gevaldus wel degelijk recht op extra beloning! (45% zoals ik snel zie.)

poltol
door poltol - Oct 11, 2007 om 18:12
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

In de meeste CAO's is sprake van een dagvenster. buiten dat venster werken levert een toeslag op. Dit staat in de CAO beroepsgoederenvervoer:

http://www.fnvbondgenoten.nl/branches_bedrijven/branches/vervoer/beroepsgoederenvervoer/378376/

Onregelmatigheidstoeslagen logistieke paragraaf

Bij een dagvenster van 06.00-18.00 uur zijn de toeslagen

- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 18.00-24.00 uur 35% per uur

- voor de uren van maandag tot en met vrijdag tussen 0.00-06.00 uur 45% per uur

Vr.gr. Poltol

ti
door timot - Oct 11, 2007 om 18:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle super antwoorden... Nou is het alleen nog de vraag of dit ook op mij van toepassing is? Is deze CAO algemeen bindend?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2007 om 10:07
16875 Antwoorden / 202 Vragen

timot@ Als uw werkgever lid is van een werkgeversorganisatie is een cao altijd al verbindend. Voor zover ik nu kan nagaan is er ook een algemeen verbindend verklaring van Sociale Zakjen. Ik kijk dat voor alle zekerheid nog even na.