em
door emstra Dec 16, 2010 om 10:19
Geldzaken & recht

Western union

Ik zie sinds kort regelmatig tv reclame spots van Western Union bank . Nu zie je ook op, bv. op Marktplaats bij deze bank geen transacties uit te voeren , omdat dit een onbetrouwbare bank is . Een en ander heeft te maken met Nigariaanse bendes .die via deze bank opereren Blijkbaar wordt het niet door de relame codecommissie niet gecontroleerd. In Radar is dit ook al eens aan de orde geweest.

1398 10 Rapporteer

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 11:08
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Volgens mij is Western Union op zich wel een betrouwbare club, maar wordt inderdaad veel gebruikt door oplichters.

Het spreekwoord: een bal is rond, maar niet alles wat rond is, is een bal, is hierbij van toepassing.

Zie ook veelgestelde vragen betr. fraude klik hier

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 11:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Nog een voorbeeld: hotmailadressen worden vaak gebruikt door oplichters, maar betekent niet dat @hotmail onbetrouwbaar is of dat @hotmail alleen maar gebruikt wordt door oplichters.

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 11:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

(redactie: editknop graag!!!)

Voor alle duidelijkheid: bij transacties op Marktplaats GEEN zaken doen met mensen die W.U. gebruiken, dat zijn voor 98% inderdaad dan oplichters.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 16, 2010 om 11:21
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is eigelijk de vraag??

drevil
door drevil - Dec 16, 2010 om 11:33
223 Antwoorden / 14 Vragen

Gebruikmaken van western union is op zich geen probleem. Zorg gewoon altijd dat je het geld in je handen hebt voordat je goederen verstuurd en niet andersom.

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 11:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lees de fraude waarschuwing van Western Union hier....

Vladja

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 11:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Vladja: er stond al een link (met overigens uitgebreidere info). Toch maar een 2e bakkie nemen?;-)

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 12:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De Reclame Code Commissie gaat ook niet over de werkzaamheden van een bedrijf en de klanten die misbruik maken van de diensten van een bedrijf. De Reclame Code Commissie kijkt of de reclame uiting door de beugel kan en of er geen leugens in verkondigt worden.

vladja
door vladja - Dec 16, 2010 om 12:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 16 dec 2010, 11:50]Vladja: er stond al een link (met overigens uitgebreidere info). Toch maar een 2e bakkie nemen?;-)

Lijkt me een goed idee. ;~).

Vladja

di
door diemenees - Dec 21, 2010 om 13:54
196 Antwoorden / 15 Vragen

WU is een Amerikaans bedrijf, dat voor heel veel geld je het heel makkelijk maakt om heel snel internationaal geld over te maken naar een iemand ver weg in verweggistan. Heel, heel lang geleden was het eigendom van de USA-bussengigant de Greyhound.
Het gaat zo: jij belt je kennis (bvb je vriend die in verweggistan beroofd is nu nu dringend wat zakgeld nodig heeft), geeft hem een wachtwoord door en zegt welk bedrag hij gaat krijgen (in euro of verweggipeso's). Dan ga je naar een bank/kantoor dat is aangesloten bij WU (want zelf hebben ze helemaal niks in NL), je betaalt die €€ (zij berekenen evt. hoeveel dat is voor die peso), PLUS een fors/flink bedrag aan ''kosten''-tot wel 25% bij kleinere bedragen. En foetsie is je geld.
Je kennis bel je-je krijgt ook een code van WU-die moet je doorgeven.
Met die code+jullie wachtwoord kan hij na 2-3 uur in VWgstan bij elk WU-office binnenlopen en dat bedrag uitbetaald krijgen.
Dit systeem wordt erg veel gebruikt door bvb Afrikaanse gastarbeiders, die hun familie snel geld willen overmaken-omdat het of zwart is, of via de bank aan de corruptiestrijkstok blijft hangen in die landen. Maar het kan net zo goed een uitkomst zijn als je neefje -zoals boven-in VWgstan zonder senten zit.
Als je nu gewoon ff helder nadenkt, moet je zelf ook meteen kunnen bedenken wat de makke van dit systeem is voor betalen van via MP bestelde goederen.....toch?