hu
door huubk68 Jun 10, 2016 om 12:37
Geldzaken & recht

Woningbouw vraagt geld voor acceptgiro

na 2 jaar  gewoont te hebben komt nu ineens de woningbouw met € 2 extra te betalen voor de accept die ze sturen terwijl er een automatisch bank opdracht is via internet bankieren nooit klachten over gehad dit is toch pure oplichting en machts misbruik want wij moeten dit eraf halen anders ....

1765 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2016 om 12:42
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Als u altijd per automatische bank opdracht hebt betaald lijkt het mij een menselijke fout. Oplichting, machtsmisbruik; wat een grote woorden. Neem gewoon contact op met de Woningbouw en vertel hoe u altijd betaald, dus nooit met een acceptgiro-kaart. Daar mag overigens weld geld voor berekend worden, maar is in uw geval niet van toepassing. Vergeet ook niet te zeggen dat ze het versturen van de acceptgiro-kaart moeten intrekken.

edrick3
door edrick3 Jun 10, 2016 om 13:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

TS heeft het over internetbankieren!
Vraag me dus af of er wel een machtiging tot automatische incasso is afgegeven. Lijkt me niet.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2016 om 13:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dacht dat een automatische bankopdracht net zo was als internetbankieren, d.w.z. dat je aanvinkt welke dag er altijd aan de WBV moet worden overgemaakt. Sorry als ik heb fout heb geschreven.

hu
door huubk68 Jun 10, 2016 om 15:51
20 Antwoorden / 5 Vragen

nee er nooit een machtiging afgegeven was ook nooit nodig maar nu wel ineens was ook nooit klachten over geweest daarom.enja  dat heb ik ook altijd dat dat hetzelfde was daarom zeg ik dat nu van oplichters ,machtsmisbruik

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 12:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat is geen pure oplichting of machtmisbruik. Als u per acceptgiro wenst te betalen of door een automatische overschrijving, zijn de voor de WBV extra kosten aan verbonden en die moet u betalen.

En wat bedoelt u met : " wij moeten dit er af halen anders ....."?

Waarom geeft u geen machtiging tot automatische incasso af? Betalen moet u toch elke maand.

hu
door huubk68 - Jun 10, 2016 om 12:51
20 Antwoorden / 5 Vragen

als eerste tenormin oplichting en machtsmisbruik vind ik niet grote woorden zo zie ik dat omdat dit ineens komt.
ten tweede tijger1 waarom ik geen autoatische machtiging geef is om het volgende jaren ben ik besodemietert door de cz die haalde geld eraf zonder bericht en om iets terug te krijgen weet je het wel duurt tijden waardoor je weer in de problemen komt vanwege dan ineens te weinig geld er is maar dat interesseerd de cz zich weer niet dus.en betalen iedere maand klopt ging altijd goed werd precies betaald zoals ze het wilde maar nu ineens dit

jo
door jorisw Jun 10, 2016 om 14:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het zijn wel grove woorden en in deze context zou je er zelfs voor kunnen worden aangeklaagd.
Automatische incasso biedt betere bescherming dan zelf overmaken. Als een automatische incasso onterecht is kan je die storneren. Als je zelf hebt overgemaakt kan dat niet.

tenormin
door tenormin Jun 10, 2016 om 15:15
16849 Antwoorden / 108 Vragen

+ 1@jorisw

hu
door huubk68 Jun 10, 2016 om 15:53
20 Antwoorden / 5 Vragen

ja jorisw als dat eens waar was dat het zo handig ging als jij het zegt maar probeers eens uit dan kom je erachter hoelang dat dat duurt

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 10, 2016 om 17:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ja dat is waar wat JorisW schrijft, u heeft maar lifst 56 dagen om te storneren, het g eld staat binnen 2-3 dagen weer op uw rekening.
Diewilik

edrick3
door edrick3 - Jun 10, 2016 om 13:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, helaas vragen de meeste/alle instellingen euro's voor het sturen van acceptgiro's. Hieraan zijn nu eenmaal kosten verbonden.
Daar doe je helaas niets aan, maar oplichting is toch heel wat anders .....
Geef een automatische incasso af en klaar ben je.
Ben je het niet eens met een afschrijving dan kun je die altijd laten storneren/terug laten storten.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u problemen gehad hebt met CZ heeft natuurlijk niets met betaling van de huur te maken. Afgezien daarvan is een foute incasso per omgaande gestorneerd, dus dat duurt niet tijden.

Maar u mag rustig op de manier blijven betalen zoals u dat wenst, kost u alleen extra geld.

En als u alle vaste lasten op die manier betaalt, kost u dat veel geld extra. Zonde.

jo
door jorisw - Jun 10, 2016 om 14:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien moeten we naar een maatschappij waar iedereen voor niets wil gaan werken. Dan hoeven dit soort kosten niet meer gemaakt te worden.

me
door mein33 - Jun 10, 2016 om 14:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@huubk68,

Een door u zelf bij uw bank gegeven automatische betaalopdracht wordt behandeld als een acceptgiro en voor een betaling per acceptgiro wordt door het overgrote deel van de ontvangers de kosten die daar aan zijn verbonden doorberekend.
Alleen afgeven van een machtiging tot automatische incasso is (vooralsnog) gratis.
Dit heeft niet te maken met oplichting, machtsmisbruik of dergelijke, maar met de kosten die een acceptbetaling aan o.a. administratiekosten met zich meebrengt.

ro
door ronny530 - Jun 10, 2016 om 14:54
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Misschien weet ik waar de crux zit, u heeft de woningbouw geen machtiging voor de automatische incasso verstrekt waarbij geen kosten in rekening worden gebracht maar u heeft middels internet bankieren uw bank opdracht gegeven om op een bepaalde datum het bedrag naar de woningbouw over te maken. Er is dan sprake van een periodieke overschrijving die eigenlijk niet voor de vaste lasten zoals huur is bedoeld want het kenmerk die bij een betaling gehanteerd wordt ontbreekt. De woningbouw moet telkens weer uw betaling handmatig controleren en monitoren of u wel tijdig heeft betaald. Als u incassomachtiging heeft afgegeven dan worden betalingen automatisch verwerkt en wordt daarom gratis aangeboden.

diumenge
door diumenge - Jun 10, 2016 om 15:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen incasso geven, geen acceptgiro's gebruiken, op uw eigen voorwaarden betalen en de ontvanger op kosten jagen. Puur machtsmisbruik van uw kant dus.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Huurpenningen zijn een brengschuld. Dus misschien kunt u overwegen het contant te gaan afrekenen bij het kantoor van de WBV. :-))

Er
door Erik_6136 - Jun 10, 2016 om 17:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

De gele acceptgirokaart zal over een aantal jaren voorgoed verleden tijd zijn. U kunt dan alleen nog de huur betalen middels een automatische incasso. En uw verhuurder is CZ niet. En sinds de banken over zijn gegaan op IBAN is bij iedere bank te zien via internet bankieren waneer er automatisch geld van de rekening wordt afgeschreven. Deze voormelding is bij iedere bankinstelling verplicht. Als klant kun je deze incasso dan weigeren of uitstellen. Dus uw verweer dat de bank zomaar zonder kennisgeving vooraf geld afschrijft is dus een grote fabel.

hu
door huubk68 Jun 11, 2016 om 08:29
20 Antwoorden / 5 Vragen

het gaat niet om de bank en trouwens als je een automatische machtiging geeft krijg je niks te horen, het gaat erom dat ze dan geld kunnen pakken wanneer iemand wil

Er
door Erik_6136 Jun 11, 2016 om 08:34
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, jouw aanname klopt niet. Het is sinds vorig jaar verplicht dat je van te voren wordt geinformeerd dat er een incasso gaat plaatsvinden van je rekening. Als ik inlog op internetbankieren kan ik bij het kopje automatische incasso zien welke incassomachtigen ik heb verleend, en wanneer de eerstvolgende incasso gaat plaatsvinden. En nogmaals nee, een incassant kan geen geld van de rekening halen wanneer hij/zij dat wil. Je kunt zelf bepalen rond welke datum er geincasseerd kan worden. Je bent altijd baas over je eigen geld.

r.kemperman
door r.kemperman Jun 11, 2016 om 11:36
423 Antwoorden / 4 Vragen

@Erik Datum bepaal jij niet bij automatisch incasso. Dat bepaalt de incassant.

Er
door Erik_6136 Jun 11, 2016 om 11:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

@R.Kemperman: Bij de sommige incassanten kun je aangeven rond welke datum bedragen kunnen worden afgeschreven. Bij mijn woningbouw corporatie kan ik dit bijvoorbeeld aangeven. Dit omdat ik pas rond de 20e van iedere maand mijn salaris ontvang.

hu
door huubk68 Jun 11, 2016 om 13:54
20 Antwoorden / 5 Vragen

juist @R.Kemperman en dat is nu net wat ik ook meegemaakt heb. maar ga er mee ophouden hier

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2016 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou ik maar doen, want u hebt geen gelijk.:-))

hu
door huubk68 Jun 11, 2016 om 15:49
20 Antwoorden / 5 Vragen

als jij het maar hebt dan heeft iemand toch gelijk

Cookies
door Cookies Jun 11, 2016 om 18:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Over 1 of 2 jaar stopt de wbv toch met de acceptgiro. Of je dan nu overstapt of over 1 / 2 jaar maakt dan ook niks meer uit. Het scheelt je wel 24 euro per jaar.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 15:48
986 Antwoorden / 3 Vragen

Allereerst moet U wanneer dat nog niet zou zijn gebeurd aan de WBV een incassomachtiging verstrekken. Dat is voor U kostenloos. Als tweede mogelijkheid is daar de Acceptmail waaraan veelal evenmin kosten zijn verbonden. Aan een papieren versie zijn veelal kosten verbonden waarbij die van U niet zoveel afwijken van die van andere bedrijven. Mvrgr.

gerbera
door gerbera - Jun 11, 2016 om 16:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Er is een duidelijk verschil tussen het automatisch (periodiek)overschrijven en een automatische incasso. In het eerste geval ontvangt u van de WB een betalingsopdracht die door hun appart verwerkt moet worden. Dat hier kosten aan verbonden zijn is heel normaal. Met een automatische incasso wordt door automatisering het geld van uw rekening gehaald en bij hen bijgeschreven. Daar komt verder niemand aan te pas.  En wat is er mis met de automatische incasso als u elke maand het bedrag moet betalen. Heeft niets met het zicht op uw rekening te maken, klopt het niet dan kunt u storneren. Overigens bent u wel erg snel met het brullen van oplichting en machtmisbruik, zou daar maar voorzichtiger mee zijn.