in
door ingevl Mar 31, 2008 om 12:12
Geldzaken & recht

Woonlastennota's vanaf 2005 nu pas ontvangen

Eind december 2007 ontving in mijn woonlastennota van 2005. De gemeente Hilversum had het pand waarin ik woon gezien als leegstaand. Bij nader onderzoek bleek dit pand toch bewoond. Nu heb ik in 3 maanden tijd 3 rekeningen ontvangen: achtereenvolgend de jaren 2005, 2008 en 2007. 2006 zal zeer binnenkort ook binnekomen. Aangezien de bedragen per jaar rond de 350 euro liggen, zal dit betekenen dat ik rond de 1400 euro moet gaan betalen. Redelijkerwijs lijkt het mij dat ik dit niet in 1 keer zou moeten betalen, de gemeente is hierin in de fout gegaan. Sterker nog, ik vraag mij af of ik wel alles moet betalen. Tenslotte komt de gemeente 4 jaar later met een rekening aan; veel te laat dus. Graag zou ik willen weten of iemand hier evaring mee heeft en mij advies kan geven.

313 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 31, 2008 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ingevl,

Van verjaring is hier (nog) geen sprake. Dat wordt dus gewoon betalen. Mogelijk kun je met de gemeente een betalingsregeling afspreken.

Sukses en groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2008 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente zal heel simpel redeneren, namelijk: "U wist/behoort te weten dat als u ergens woont, u ook zakelijke lasten moet betalen aan de gemeente. Als u die niet toegestuurd krijgt staat het u uiteraard vrij om daarover contact op te nemen met de gemeente. Anders heeft de gemeente in dit geval zeker nog het recht om alsnog de aanslagen in rekening te brengen."

Ik zou als ik u was een betalingsregeling proberen te treffen met de gemeente zodat u niet in 1x de volle mep hoeft te betalen. Maar op zich hebt u nog geluk omdat de gemeente zelf ook blijkbaar de hand in eigen boezem steekt door u geen invorderingsrente of boete in rekening te brengen.

ve
door verwijderd - Mar 31, 2008 om 21:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij overdrijft u een klein beetje door te zeggen dat de gemeente vier jaar later met een rekening aan komt. Van 2005 tot 2007 is, althans in mijn beleving, een stuk korter. Waarschijnlijk is de gemeente in uw geval wèl later dan anders, maar zeker niet té laat.

Een belastingaanslag (want dat is die woonlastennnota nu eenmaal) kan worden opgelegd binnen drie jaar nadat het belastbaar feit zich heeft voorgedaan (artikel 11, derde lid, Algemene wet inzake rijksbelastingen; deze wet is ook van toepassing op gemeentelijke belastingen). 2005 is het oudste jaar, dus de gemeente had tot het einde van 2008 de gelegenheid om u over dat jaar een aanslag te sturen.

Ik adviseer u om te trachten met de gemeente een betalingsregeling af te spreken.

Groet, Priewjet2

ve
door verwijderd - Apr 1, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik maak hetzelfde mee als u. Ik woon ook in Hilversum. In december ontving ik de Woonlastennota 2005 (3 jaar te laat). Zonder enige toelichting in de geest van "u heeft een betalingsachterstand". Niks geen begeleidende brief ofzoiets, gewoon betalen was het devies. In februari ontving ik de nota voor 2008. Dat is wel normaal want het is 2008.

Echter, vorig week kreeg ik de Woonlastennota 2007 in mijn brievenbus. 3 x 335 euro dus in een tijdsbestek van 4 maanden. Ben bij de gemeente langsgeweest. Daar vertelden ze mij dat ik in een nieuwbouwwoning woon in een relatief nieuwe wijk (5 jaar oud). Vanwege een achterstand in de 'kadasterkoppelingen' is mijn straat vergeten en pas recent gekoppeld. 2006 krijg ik ook nog voor de kiezen, kreeg ik te horen. Een heel slechte beurt van de gemeente Hilversum. Zoals anderen meldden in dit topic, mag de gemeente tot 3 jaar na dato zonder opgaaf de nota's indienen bij de ingezetenen. Er moet dus betaald worden. Het enige wat je kan doen is de 4 (2005, 06, 07, 08) x 335 euro gespreid betalen. Er zit niks anders op, tenzijn iemand hier nog een tip of andere oplossing weet!