Qw
door Qwurty Dec 9, 2017 om 12:58
Geldzaken & recht

Zeer vervelende kwestie

Beste lezer,

We wonen momenteel met 4 studenten samen, waarvan 1 onderhuurder is en we flinke ruzie mee hebben. De onderhuur loopt tot maart en de onderhuurder wordt door niemand chill gevonden. De huurder die onderverhuurd wil de onderhuur echter gaan verlengen voor nóg een half jaar, zonder dit met ons te overleggen.
In ons huurcontract staat dat de overgebleven huurders bij een vrijgekomen kamer een nieuwe huurder mogen aandragen (coöptatierecht). Geldt dit dan ook voor onderhuur? Dan komt er namelijk ook een kamer vrij, alleen tijdelijk. Onderhuurder heeft een contract voor bepaalde tijd tot maart, hierna komt de kamer in principe dus weer vrij. Is er iets mogelijk als praten niet helpt?

- TS

1691 6 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Dec 9, 2017 om 13:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is dus de oorspronkelijke huurder van die kamer die verhuurt aan de 'niet-chille' onderhuurder? Is onderverhuur toegestaan door de verhuurder dan?

Qw
door Qwurty Dec 9, 2017 om 13:22
3 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt helemaal!
In het contract staat niks over onderhuur. De huisbaas heeft hiervoor destijds wel toestemming gegeven.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Dec 9, 2017 om 13:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zou ik maar eens met die huisbaas gaan praten, want zo wordt het coöptatierecht wat jullie hebben dus omzeilt.

Wat is de reden dat die oorspronkelijke huurder aan onderverhuur doet? Is het de bedoeling dat hij/zij uiteindelijk weer terugkomt?

DOOR QWURTY 9 DEC. 2017 OM 13:22
2 ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Klopt helemaal!
In het contract staat niks over onderhuur. De huisbaas heeft hiervoor destijds wel toestemming gegeven.

Qw
door Qwurty - Dec 9, 2017 om 13:47
3 Antwoorden / 2 Vragen

Oorspronkelijke huurder wil in september 2018 weer terugkomen inderdaad. Dan is huurder een jaar weg geweest, wat ik persoonlijk overigens erg lang vind.

Ge
door Genee - Dec 9, 2017 om 14:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

En wat vindt de oorspronkelijke huurder van jullie plannetje?
Ik denk niet dat jullie die onderhuurder kunnen dwingen om te vertrekken, lijkt me iets tussen de kamerhuurder en onderhuurder.
Neem aan dat bij het aangaan van de onderhuur, door de oorspronkelijke huurder jullie mening/toestemming over de onderhuurder is gevraagd.
En hebben jullie al iemand anders die dat half jaar de onderhuur voor zijn rekening neemt.
En ligt die flinke ruzie werkelijk alleen maar aan de onderhuurder?

Qw
door Qwurty Dec 9, 2017 om 15:05
3 Antwoorden / 2 Vragen

We hebben inderdaad toestemming gegeven voor deze onderhuur tot maart 2017, niet langer. In maart 2017 komt de kamer dus officieel weer vrij en bij een eventuele verlenging lijkt me dat daar ook toestemming aan de overige huurders voor moet worden gevraagd vanwege coöptatierecht.

Overige 3 huisgenoten hebben een prima relatie, alleen niet met onderhuurder. Er zijn overigens voldoende kandidaten die de onderhuur graag overnemen.

Gr
door Grunn1 Dec 9, 2017 om 17:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De kamer komt niet officieel vrij in maart. Degene die onderverhuurd is de huurder en zolang hij/zij de huur niet opzegt komt die kamer niet vrij. Zoals je zelfs al schrijft de huurder komt in september terug en tot die tijd betaald hij huur en ontvangt onderhuur. Als die huurder toestemming heeft van de eigenaar voor onderverhuur is er weinig wat je ertegen kan doen.

diumenge
door diumenge Dec 9, 2017 om 17:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er lijkt mij wel wat tegen te doen, want het is in strijd met dat coöptatierecht.

aurora1
door aurora1 - Dec 9, 2017 om 18:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Chill?
Waar gaat die ruzie over? Zitten jullie samen te spannen tegen de onderhuurder, zijn jullie aan het mobben?
Wat vindt de onververhuurder ervan?
Gaan jullie de huur betalen als de onderhuurder vertrekt?
Kunnen jullie mekaar dan niet wat negeren? Overal in het leven hebben mensen te maken met mensen die minder liggen, later ook met werk. Dus misschien moeten jullie niet zo moeilijk doen en niet zo samenspannen?
Heeft het misschien met de susah over dat dakterras te maken, of is dit een gevolg? Naar mijn indruk worden er wel veel problemen gemaakt en het lijkt erop dat er iemand de baas over allen en het huis wil spelen. En dat men elkaar wat opjut, gelijk de kleuterschool.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 13:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ook ik: is de eigenaar van het door o.a. u gehuurde wel op de hoogte van de onderverhuur?
Als dat niet het geval is is het probleem mogelijk al heel gemakkelijk opte lossen.
Het lijkt mij dat het huurcontract waarin de clausule dat u nieuwe huurders mag aandragen daar aan bijdraagt.