argusvlinder
door argusvlinder Oct 26, 2008 om 21:24
Geldzaken & recht

Zelf huis verkopen

Hallo lezers

Wij kunnen zelf ons huis verkopen, maar er zal toch het een en ander geregeld moeten worden, bijv een voorlopig koopcontract.

Als je het huis verkoopt met behulp van een makelaar zal hij dit verzorgen, maar we moeten het nu zelf regelen.

Wie kan ons advies geven om dit op een wettelijk manier goed te regelen zodat wij niet in de problemen komen.

De definitieve overdracht zal pas over ongeveer 8 maanden zijn en er kan natuurlijk van alles gebeuren (of niet natuurlijk, maar dat weet je niet).

Alvast bedankt Roeli

571 8 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2008 om 23:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

dag haromasa,

Het is gemakkelijk zelf te doen, weet ik uit meerdere eigen ervaringen.

Een goed doortimmerd (voorlopig)koopcontract is voldoende. En een getuige welke geen directe familie van je is.

Jos vond een koopcontract. Dat even doorspitten of er geen vreemde dingen in staan.
Dan het te verkopen object goed omschrijven en aanduiden qua kadastrale ligging enz.
Een ontsnappingsclausule voor het niet rond krijgen van de financiering er in en een boeteclausule van 10 % van de koopsom voor het geval de koper na ondertekening zijn verplichting jegens u niet nakomt.
Bent u en/of de koper in gemeenschap van goederen getrouwd, dan ook de echtgenoten mee laten tekenen, alsmede de getuige(n).

Succes met het dhz. Makelaars verdienen het niet, zo weinig als ze er meestal voor doen. Kijk maar eens bij Forums naar reacties over makelaars. En de koper heeft u zelf al gevonden.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2008 om 09:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een koopovereenkomst (waar niets voorlopigs aan is overigens) is verplicht als de koper een woning koopt waar hij ook zelf gaat wonen. Als je verstandig bent, laat je dat aan een notaris over. Dan krijg je ook een toelichting op de koopovereenomst. Zelf maak ik het regelmatig mee dat de toelichting zeer verhelderend werkt en dat er vaak praktische zaken aan de orde komen waar je zelf niet aan zou denken.

Het kan overigens ook behoorlijke problemen voorkomen bijvoorbeeld als het gaat om erfdienstbaarheden.

Dat je ook zelf kunt doen, ben ik het mee eens, maar dan moet ook zelf op de blaren zitten en er niet vreemd van opkijken dat de notaris extra kosten in rekening brengt als hij de koopovereenkomst moet zien "te redden".

ha
door harryromijn - Oct 27, 2008 om 14:18
272 Antwoorden / 0 Vragen

In 1982 zelf gedaan. Voorlopig koopkontrakt bij de notaris gehaald ( heeft iets gekost), bank taxateur huiswaarde laten bepalen, en zlef geadverteerd.

In 2002 zelfde overwogen. Makelaar kwam met 20% hogere startwaarde als de taxateur. Uiteindelijk zelf bezichtiging en onderhandeling gedaan. 13% hogere waarde als taxatie gehaald. Was wel Hfl 40,000.

Ja, kopers zowel als hypotheekverleners hebben nog altijd meer vertrouwen in een makelaarstaxatie als in een zelf-geritselde.

marcjes
door marcjes - Oct 27, 2008 om 19:02
8 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan een onafhankelijke taxatie laten verrichten door beedigde taxateurs voor +/- € 400,00, daarbij heeft de koper meestal de verplichting van een taxatierapport waar hij de Hypotheek krijgt.

Is allemaal niet zo moeilijk, alleen niet opzettelijk bekende verborgen gebreken verkopen, want dit komt je duur te staan, denk aan asbest, olietanks, enz.

Marc

grindweg
door grindweg - Oct 27, 2008 om 19:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

neem ook even uw eigen oude koop contract door. er kan iets instaan wat door gegeven moet worden zoals b.v erf dienstbaarheid . let op dat u alles goed omschrijft zoals staat van onderhoud etc. bijz bepalingen van gemeentewege of nog aan wezige bouw vergunning oid. de rest is al geadviseerd door div col. succes

ka
door kassier - Oct 27, 2008 om 20:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, Roeli!

Misschien een idee om voor dit soort zaken (koopovereenkomst, taxatie, keuringsrapport, e.d.) te informeren bij Vereniging Eigen Huis (www.eigenhuis.nl).
Bij deze vereniging kun je ook een standaardkoopovereenkomst downloaden via hun site.
Voor een paar tientjes ben je al lid en kun je ook bijv. gebruikmaken van hun gratis telefoonservices op juridisch, financieel en bouwkundig gebied.

Zij zijn als vereniging onafhankelijk en hebben behoorlijk wat expertise in huis.

Succes ermee!

marcel75
door marcel75 - Oct 27, 2008 om 20:33
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Kassier,

Alleen erg jammer dat de teksten van VEH hopeloos achterlopen bij de huidige wetgeving. Over de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke beperkingen en het EPA wordt te weinig tot geen aandacht geschonken. Ook de diverse redacties van de artikelen zijn lang niet altijd up-to-date en een ander laat te veel aan ruimte om te gaan doe-het-zelven over met alle mogelijke gevolgen van dien. Je moet immers zelf ook niet aan een auto gaan sleutelen als je er geen verstand van hebt, laat juridische zaken dan ook over aan iemand die er verstand van heeft.

jos-euro
door jos-euro - Nov 7, 2008 om 12:19
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Haomara, even googelen zie daar en succes, Jos
koopcontract