Jo
door Johnni73 Feb 12, 2020 om 16:43
Geldzaken & recht

Ziek als thuishulp

Mijn vriendin werkt als huishoudster bij een thuishulporganisatie onder de vvt cao. ze is 3 dagen ziek geweest, mogen ze dan 3 dagen verlof in houden ?
Ze heeft een contract van 22 uur en er is dus in die 3 dagen voor 15 uur aan verlofdagen ingehouden.
In een normale cao zou je nooit 3 wachtdagen hebben toch ?

2599 6 Rapporteer

getty
door getty - Feb 12, 2020 om 17:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een verlofdag is wat anders dan een wachtdag. Wat is het hier nu precies?

Was het een bijzondere situatie mbt ziekte? Geef eens wat meer informatie.

Jo
door Johnni73 - Feb 12, 2020 om 18:25
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ze is 3 dagen ziek geweest en ze is zelfs behandeld door de ambulance. Maar voor deze 3 ziektedagen hebben ze 3 verlofdagen genomen dat vind ik vreemd.
Ze is weer gaan werken omdat ze bang was dat ze nog meer verlofdagen kwijt zou raken.

getty
door getty Feb 12, 2020 om 18:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Verwijs haar naar het juridisch loket voor hulp. Dit mag niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2020 om 18:28
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Een en ander is geregeld in de CAO waar al naar werd verwezen. Van belang is of uw vriendin zich ook daadwerkelijk arbeidsongeschikt heeft gemeld.
Ik heb zojuist een van de in deze sector van toepassinng zijnde CAO's bekeken en zie daar neits over wachtdagen. Kan het zoo zijn dat uw vriendinn via een uitzendbureau werkt of via payroll, dan kan het wel maar dan ook slechts 2 dagen. Dit soort zaken zijn m.i. nu juist een reden om lid te zijn van een vakbond.

Jo
door Johnni73 - Feb 12, 2020 om 18:34
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ik haal wachtdagen door elkaar met werk uit mijn eigen sector, omdat je daar de 2 ziekte al betaald krijg

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2020 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou ik kan in die CAO VVT ook geen bepaling vinden dat verlofdagen mogen worden ingehouden bij ziekte. Ook geen wachtdagen.

Geen lid van de bond? Zeker aanbevelenswaardig bij zo'n slechte werkgever. Of een rechtsbijstandverzekering?
Ga dan naar het Juridisch Loket in haar gemeente en laat haar helpen om te protesteren bij die werkgever.