le
door leoniedewit Nov 27, 2006 om 11:23
Geldzaken & recht

Ziektewet

ik heb per 1 aug. onslag genomen op mijn werk, heb de laatste 2 weken mijn vacantie dagen op genomen maar moest waarschijnlijk in die 2 weken geopereerd worden was nog niet zeker dus had ik met de leiding van het werk afgesproken dat ik me dan gewoon ziek kon melden wat dus ook gebeurd is, maar nu mijn vraag nu betalen ze mijn ziekegeld over die dagen niet uit omdat ik dus vacantie dagen had op genomen en terwijl we dat dus wel hadden sfgesproken wat moet ik hier verder mee heb ik recht op die dagen of vinden jullie van niet.

groetjes leonie de wit

mijn werkgever was de ECI

478 4 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2006 om 11:36
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst, werd u nu wel geopereerd of niet in de twee weken periode? Als dat wel zo is en u kunt bewijzen middels een brief van de specialist / ziekenhuis dat dat zo is, dan heet u m.i. recht op uitbetalen. Werd u niet geopereerd en/of kunt u niet bewijzen dan heeft u geen enkel recht en handelt uw werkgever terecht.

Ik begrijp echter onder geen enkele omstandigheid hoe en waarom iemand ontslag neemt als er een operatie in zicht is en mogelijk langere arbeidsongeschiktheid. U verspeelt dan toch uw aanspaak op doorbetalen van salaris daarna? U loopt toch onnodig risico dat u bij een nieuwe werkgever, ik neem tenminste aan dat u die heeft, een proeftijd risico loopt?

Ergo, als ik de vraag kreeg als adviseur van een werkgever zou ik advisren dat u geen aanspraak maakt. Extra aanspraak omdat uw vakantiedagen toch betaald zijn. Helaas voor u.

le
door leoniedewit - Nov 27, 2006 om 11:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja ik werd wel geopereerd in die 2 weken.

en ik heb onslag genomen omdat ik een baan kreeg die ik al zo lang wilde dat ik die kans moest grijpen en heeft geen gevolgen gehad voor mijn andere baan.

ik heb dat ook besproken met mijn vorige werkgever en die hebben toestemmijng gegeven dat ik me gewoon ziek mocht melden en ook dat ik uit betaald zou krijgen en nu doen ze dat toch niet

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 27, 2006 om 12:06
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Helder, u kunt dus bewijs leveren en in dat geval is de werkgever foutief bezig.

Echter om alsnog betaling te vorderen zult u enige moeite moeten doen.

het eerste wat u te doen staa is middels een aangetekend schrijven de werkgever duidelijk maken dat u, geheel volgens hetgeen ook is afgesproken, u een medische behandeling heeft ondergaan en daardoor arbeidsongeschikt was. Doe een kopie van het doktersbewijs erbij. Stel vervolgens dat u heeft geconstateerd dat u in plaats van salaris gedurende arbeidsongeschiktheid uw vakantiedagen verrekend kreeg over de periode van de arbeidsongeschikheid. Stel dat dat in strijd is met wettelijke bepalingen doch dat u vooralsnog wilt aannemen dat een en ander op een vergissing berust. Stel tenslotte dat u alsnog een goede afrekening verwacht binnen (bijv.) 2 weken en u bij onverhoopt in gebreke blijven alle rechten voorbehoud.

Houd er echter rekening mee, dat als de werkgever weigerachtig blijft u zult moeten procederen (of tenminste een deurwaarder moet inschakelen) om uw recht te krijgen en dan zullen de kosten de opbrengst overschrijden, ook al staat u in uw recht.

Wel een brief schrijven dus, maar bij geen resultaat, helaas, laten rusten (tenzij u lid bent van een vakbond)

ba
door basvandoorn - Nov 27, 2006 om 19:52
7 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi,

Je staat volledig in je recht. Veel weet ik er niet van maar ik weet wel, dat als ik vakantie neem op mn werk en ik word inmn vakantie ziek, dan moet ik me ziekmelden, die vakantie dagen dat ik ziek ben worden dan omgezet in ziekte dagen, dus krijg ik ziekte geld, die vakantiedagen zijn dan weer vrij.

maar ja, verder weet ik er niet veel van, je moet het denk ik al hard kunnen maken.. succes!!