fi
door fiedle8 Jan 24, 2023 om 16:49
Geldzaken & recht

Zijn werkgever minder gaan betalen na corona over alle branches heen?

Ik solliteer heel breed bij rijk, overheid en in het onderwijs. Overal zijn de salarissen lager dan voor Corona. Niet alleen in schaal maar ook in inschaling. Daarbij  moet je tegenwoordig 7 dagen per week klaar staan als ik het goed begrijp en krijg je overuren niet betaald. Zie ik dat goed of wat zijn uw ervaiingen in deze zogenaamde krappe arbeidsmarkt? Of is het de kleine recessie die er aankomt?

Functie beleidsmedewerker/ beleidsadviseur/secretaris.
Twaalf jaar ervaring.
Normaliter schaal 11 - 12. Nu vaak maar 10 en dan nog moeilijk doen over tredes. Ziekenhuizen zijn helemaal erg merk ik. En dan te bedenken wat artsen verdienen.

931 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2023 om 17:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat kan niet juist zij. ook in het nieuws zijn vooral meldingen dat er meer wordt betaald en afgezien daarvan, bij de overheid is men ook gebonden aan bestaamnde salrisregels en zullen ook daar salarissen nooit lagfer zijn dan de daarvoor bestemde salarisschalen.

Daarbij geldt uiteraad de funktieschaal waar de functie in is gewaardeerd.

Zie o.a. dit hoewel ik toch meen te mogen aanmene dat u dat wel kent. https://ambtenarensalaris.nl/rijksoverheid/  en dezehttps://ambtenarensalaris.nl/gemeente/

sw
door swat1500 - Jan 24, 2023 om 17:51
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken het geschetste beeld niet. Mogelijk dat functie's waarnaar veel vraag is lager zijn ingeschaald maar de werkgever (waaronder de overheid)  dient zich )mits aanwezig)  aan de CAO afspraken te houden.
Jaarlijkse verhogingen ivm diensttijd worden daarin geregeld en daar mag de werkgever niet van afwijken.

Salaris trede's zijn geen wettelijk recht overigens.

Ja
door JannyBoe - Jan 24, 2023 om 18:17
531 Antwoorden / Vragen

Is dat gebaseerd op beleving of op feiten? Ik heb er geen berichten over gezien op het internet of elders.
Wel dat de CAO verhogingen gemiddeld hoog waren in 2022 en dat zullen blijven in 2023.
Zever dagen per week klaar staan herken ik ook niet. Dat zal geen werkgever van u verlangen.
Over overuren kunt u afspraken maken over beloning in vrije tijd of salaris.
Kortom, ik herken het beeld niet en kan het ook nergens in feiten en cijfers terugvinden.

me
door mein33 - Jan 24, 2023 om 18:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

"Spiegel je nooit aan wat een ander verdient of heeft".

Bij Overheden bij in diensttreding functie inschaling in 10 met uitloop naar 11 of 12 ?
Uitlopen staan dan over het algemeen vast als het functioneren daar geen belemmering op is.

De krapte op de arbeidsmarkt geeft bij Overheden maar voor een enkele specifieke functie ruimte voor een hogere inschaling bij in dienst treding, maar zijn zeker niet op algemene functies van toepassing.

rj
door rjw - Jan 24, 2023 om 19:30
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Het is eerder andersom. Door het grote personeelstekort zijn de lonen in veel branches flink verhoogd. En als een CAO niet veel is verhoogd worden mensen hoger ingeschaald om ze binnen te kunnen halen.

Hoogstens in sectoren waar het erg slecht gaat houdt men pas op de plaats.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 25, 2023 om 00:41
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Fiedle8,

Al het begin is moeilijk.

U praat over "maar schaal 10",weet u wel hoeveel geld dat is netto?

Ik kan daar alleen maar van dromen......

rj
door rjw Jan 25, 2023 om 19:17
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Totaal niet relevant voor de vraag. En schaal 10 begint bij de startsalarissen van net afgestudeerde HBOers. Niks spectaculairs dus.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 26, 2023 om 03:37
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Als u zelf een inkomen heeft van schaal 10,dan verveelt u zich ,dat u op dit forum zit......

Met schaal 10 ga ik lekker op vakantie.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 26, 2023 om 03:41
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Kijk even bij de volgende link om wat voor bedragen het gaat....:

https://www.caorijk.nl/cao-rijk/hoofdstuk-6/salarisschalen

ro
door ronny530 - Jan 25, 2023 om 18:28
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat een medewerker 7 dagen in de week klaar moet staan en zeker niet bij het rijk, een lokale overheid of het onderwijs omdat die gebouwen in het weekend gesloten zijn. De functie's waar u op solliciteert kennen blijkbaar een aanloop schaal 10 met bij gebleken geschiktheid oplopend tot schaal 12 en dat is voor iemand die net in dienst treed gebruikelijk. Als u bij het solliciteren direct al een loonschaal eis gaat stellen dan is het voor u 10 anderen die dezelfde kwaliteiten hebben. Er is in uw functiegebied geen krapte op de arbeidsmarkt zoals die er wel is in het personeel dat het beleid dat u in betrekking van de overheid maakt uit moeten gaan voeren. In het onderwijs is een groot tekort aan onderwijzend personeel, in de zorg aan verplegend personeel en dan laat ik het tekort aan personeel in de overige branches nog buiten beschouwing. U kunt wel stellen heel erg goed in uw functie's te zijn maar het beleid dat u maakt uitvoeren, onderwijzen, zieken verzorgen en als laatste mensen genezen heeft u geen kaas gegeten. Ik wens u veel succes met solliciteren maar als u aan uw loonschaal eis vast blijft houden zie ik het somber voor u in.

Mabelle
door Mabelle - Jan 26, 2023 om 04:18
483 Antwoorden / 1 Vragen

"Daarbij  moet je tegenwoordig 7 dagen per week klaar staan als ik het goed begrijp en krijg je overuren niet betaald."

Wat een onzin. Bij de overheid krijg je 100% zeker je overuren gewoon betaald en 7 dagen p.w. als beleidsmedewerker? Waar haal je dat vandaan?