Asset10
door Asset10 Apr 28, 2022 om 17:43
Geldzaken & recht

Zwemschool houdt lesgeld in. Mag dat zomaar?

Goedenavond,

Ik had mijn zoontje ingeschreven bij een zwemschool die (naar eigen zeggen) ervaring heeft met kinderen met een beperking.
Mijn zoontje heeft een ontwikkelingsachterstand en zij gaven aan dat hij met 5 jaar welkom was en dat ik hem alvast op de wachtlijst kon plaatsen. Hier heb ik inschrijfkosten voor betaald. Uiteraard goed aangegeven hoe mijn zoontje qua gedrag is en gevraagd of de zwemles haalbaar was.

Helaas tot ons grote verdriet, liep de eerste les anders dan we hoopten.
Na 10 minuten moest ik mijn verdrietige zoontje weer komen ophalen. Reden: hij was er nog niet klaar voor.

Na netjes van hen een e-mail te hebben ontvangen over de situatie die plaats had gevonden, gaf ik aan dat ik het lesgeld graag gebruik om een rittenkaart bij een recreatiezwembad te kopen zodat ik mijn zoontje toch nog blij kon maken met zwemmen.
Hun reactie was: ''wij geven geen restitutie op lesgeld'. Ik ben dus al mijn geld kwijt.

Eigenlijk heeft er helemaal geen les plaats gevonden. Op welke rechten mag ik hun wijzen? Of maak ik geen schijn van kans om mijn geld terug te krijgen?

Alvast bedankt!

1525 5 Rapporteer

Pi
door Piet Spruit - Apr 28, 2022 om 18:15
2 Antwoorden / Vragen

Beste Asset10, Heeft u alleen inschrijfgeld betaalt? Of ook lesgeld voor 1 of meerdere lessen? Ze hadden in u geval vind ik eerst in ieder geval een (gratis) proefles moeten aanbieden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2022 om 18:27
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Zo als ik het lees is er geen wettelijke grond dat u de inschrijfkosten zou moeten terugontvangen. U noemt insrchijfkosten in uw vraag hoewel de vraag als titel heeft o.a. lesgeld. Indien er inderdaad sprake is van lesgeld dat u dan al voor langere tijd zouu hebben betaald dus voor meerdere lessen, dan heeft u volgens mij wel recht omdat men bij de zwemschool zelf aangeeft dat uw zoon 'er nog nbiet klaar voor was'. Naar mijn mening zegt dat wel iets over deze zwemschool omdat men wist dat dat er sprake is van een beperking en dan niet aan uw vraag kan voldoen. Maar dat terzijde in die zin dat ik dan zou zoeken naar een andere.

Heeft u betaald voor de eerste les, dan helaas jammer, die heeft wel plaatsgevonden. Dan dus als het dat betreft heeft u m.i. ook geen recht. Zou u voor meer lessen hebben betaald, dan heeft u m.i. wel meer kans en dan is het van belang, afhankelijk van het geld dat er mee is gemoeid om nader advies te vragen bij: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 28, 2022 om 20:04
1800 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Asset10,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om welke zwemschool gaat het?

Hoeveel waren de inschrijfkosten?

gerbera
door gerbera Apr 28, 2022 om 21:32
7384 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar bent u niet in staat vragen van een TS goed te lezen dat u steeds weer om meer informatie vraagt. Zeer irritant de vraag is toch duidelijk genoeg en om welke zwemschool het gaat en het betaalde bedrag is totaal niet van belang behoudens uw nieuwsgierigheid te bevredigen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 28, 2022 om 22:38
1800 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Gerbera,

Hoe komt u erbij, dat informatie over de zwemschool niet relevant is?

Misschien is de zwemschool ergens bij aangesloten?......

Als het om een bedrag van 5 euro gaat, is het niet de moeite om het terug te vragen.....

lo
door lovewinnie - Apr 29, 2022 om 08:36
1212 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft geen rechten .
Mijn zoon met klassieke autisme heeft 2,5 jaar zwemles gehad op kleine zwemschool. 1x per week, laatste 6 maanden extra betaald voor 2x per week ( 2e uur 1 leraar op 2 kinderen).
Ik riep al vrij snel dat het niet ging lukken maar hun hadden hoop

De eerste lessen opgebouwd met 15 min, 20 min etc. Het is eng, veel en spannend.

Heb zelf uiteindelijk na dus 2,5 jaar de handdoek in de ring gegooid en natuurlijk geen geld terug. Logisch. Je hebt gekregen waar je voor hebt betaald.
Inschrijfgeld zorgt voor plekje op de wachtlijst. Deze heb je gekregen. Uiteindelijk leskaart gekregen maar wilt hem niet gebruiken. Tja das dikke pech

Persoonlijk zou ik zwemles even bevriezen en over 6maanden nog is proberen .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2022 om 10:19
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Ik plaatste dit gisteren bij een verkeerd topic. Dank aan @JULIOMARINER en bij deze: Ik kom nog even bij u terug, mede n.a.v. uw aanvullend opmerking: stel dat men wel bewijs heeft dat u, alsdan mogelijk onbewust wel akkoord bent gegaan met een abonnement en dus voor meersre lessen, dan is naar mijn mening de zwemschool door het aangeven fat uw zoon er nog niet aan toe is eenzijdig de overeenkomst heeft beëidigd en daarmee 'wanprestatie' pleegt (juridisch 'ingebreke blijft') en niet kan (of wil)  leveren wat u wenst. Zie dan http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en https://www.wetrecht.nl/contractbreuk . Leg dat dan voor aan het juridischloket of kijk op hun website naar een voorbeeldbrief.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, dan kan men u daar lijkt mij ook van dienst zijn in deze en aangeven of en zo ja wat men er aan kan doen op basis van uw polis.