ki
door kingh57 Jul 14, 2006 om 18:17
Huishouden & energie

Aanbetaling

Mijn dochter en haar vriend gaan samenwonen. Nu hebben zij bij Seats en Sofas, die bij geen enkele branche aangesloten zijn, een bankstel gezien. Zij hebben een bon getekend voor een bankstel van 999 euro. Nu moeten zij eerst een aanbetaling van 500 euro doen voor er ook maar iets besteld wordt. Ik was het niet eens met dat hoge bedrag en op de bon staat dat als het bestelde niet afgenomen wordt de klant 30% moet betalen. Nu mogen zij een een aanbetaling doen van 300 euro dus de bon moet opnieuw gemaakt worden omdat ze nu een getekende bon hebben van 500 euro aanbetaling. Nu ben ik het ook niet met dat bedrag van 300 euro eens, de bank mag pas na 1 oktober afgeleverd worden en door het tekenen van een bon hebben zij de plicht het bankstel af te nemen anders wordt er 30% in rekening gebracht. Omdat ze nergens bij aangesloten zijn vind ik dat ze helemaal niets moeten aanbetalen. Telefonisch werd mij medegedeeld dat als zij niets aanbetalen er toch juridische stappen worden ondernomen omdat ze een bon hebben getekend waarop staat dat zij een aanbetaling zouden doen. Hebben wij nu ook recht op bedenktijd?? En valt dit terug te draaien? Ze zijn natuurlijk erg impulsief geweest, maar ze wisten nog niet beter, we hebben namelijk nu van diverse mensen gehoord dat de leveringen van Seats en Sofas niet zijn wat de bedoeling was, andere stof, gebreken en dergelijken en dat het dan een getouwtrek wordt om je recht te halen en dat lukt na een jaar dan nog alleen diegenen die een rechtsbijstandverzekering hebben dus een lange adem.

Ik hoop dat ik snel bericht van u kan krijgen, de bon is door mijn dochter getekend op 10 juli 2006.

Met vriendelijke groet

Fresia de Koningh

2819 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 14, 2006 om 19:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Er is besteld en getekend, jong en impulsief is anno 2006 slecht excuus, informatie is aan alle kanten beschikbaar.

Bedenktijd heb je oneindig, je kunt rondkijken erop zitten, ergens anders nog eens rondkijken TOT  je ergens voor tekend dan is de koop gesloten.

In winkels bestaat niet zoiets als bedenktijd achteraf als je bent overgegaan tot koop.

Succes,

pi
door pietebal - Jul 14, 2006 om 19:35
14 Antwoorden / 7 Vragen

Een antwoord heb ik helaas niet voor u. Ik hoop van harte dat u dochter hier onderuit kan komen, want dit bedrijf is niet goed bezig. Mijn zus heeft daar ook een bank gekocht en daar mankeert van alles aan en ze reageren nergens op. Misschien bluffen ze wel. Ga in ieder geval na wat de rechten zijn, b.v. op google en laat ze elders een bank kopen, ook al is die duurder. succes!

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 14, 2006 om 20:43
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw dochter en haar vriend meerderjarig zijn dan is er een geldige koop gesloten voor de bank. Een redelijk voorschot is vrij normaal en daartegen kunt u dus geen bezwaar maken. Het is raadzaam om de levering van de bank af te wachten en dan kan altijd nog worden bezien of de levering wel of niet aan de verwachtingen voldoet. Kijk dan nog zo nodig op de website Sta ik sterk.nl met adviezen inzake consumentenkoop boek 7 BW

hutch
door hutch - Jul 15, 2006 om 12:20
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Fresia,

getekend is getekend....... helaas. Hierdoor hebben zij rechtens een koopovereenkomst gesloten en kunnen zij daar aan gehouden worden.....

De kopende partij kan verplicht worden, ingevolge artikel 26 (lid 2) van het Burgerlijk Wetboek (Boek 7), tenhoogste de helft van de koopprijs vooruit te betalen. Dus als S&S nu 300 euro eist is dat wel terecht.

Maar buiten of het terecht is of niet, snap ik nog steeds niet wat iemand 'bezielt' om bij S&S iets te kopen........ Maar ja, in deze zit uw dochter er wel aan vast en is zij verplicht om die 300 euro (vooruit) te betalen. Sterkte verder met S&S.......

Gr. Hutch

se
door settie - Oct 13, 2006 om 21:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ook wij zijn daarin getuind, maar aangezien wij dus ook een heleboel ellende met seats and sofas hebben gehad hebben wij dus ook een aanklacht bij de politie te kerkrade ingediend, deze agent zei dus dat het niet verplicht is iets aan te betalen anders moet U eens naar het juridisch loket bellen. Hopelijk heb ik U een beetje geholpen maar seats and sofas BESLIST GEEN MAAR DAN OOK ABSOLUUT GEEN AANRADER!!!!STELLETJE BOEVEN.

groetjes JOLANDA