19
door 1974arnold Jun 12, 2006 om 10:00
Huishouden & energie

Aanbieding veranderen tijdens koop

Afgelopen weekeinde heb ik bij Tuincentrum Osdorp (te Amsterdam) een bbq gekocht. Het was een leuke aanbieding inclusief een bbq hoes en wat gereedschap. Bij navraag of deze hoes al in de doos zat kreeg ik te horen dat dit niet zo was en dat de aanbieding niet geldig was /is (bordje stond al minstens een week op de bbq, ik had een week eerder ook al de bbq bekeken) en ter plekke werd het bordje verscheurd.

Natuurlijk heb ik geprotesteerd, maar hier werd enorm bot op gereageerd (door wat later bleek de eigenaar van het betreffende tuincentrum).

Ik ben niet de enige gedupeerde, een ouder echtpaar werd ter plekke het zelfde verteld en op een zelfde wijze brutaal behandeld.

Aangezien ik een waarde bon had gekregen van dit tuincentrum, hebben we toch maar een bbq gekocht (waarde bon niet inwisselbaar voor geld). Maar het is wel de laatste keer dat ik naar Tuincentrum Osdorp ga!

Mijn vraag: mag een verkoper terwijl je een artikel aan het kopen bent (dwz, de bbq al op de kar en op weg naar de kassa), de prijs cq de aanbieding veranderen?

366 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2006 om 10:05
16957 Antwoorden / 202 Vragen
0

Neen, het mag niet. Sterker nog, het mag absoluut niet indien een artikel wordt aangeprijst en er overduidelijk geen sprake is van een fout. Het halen van uw recht is evenwel een lastige zaak. U heeft geen bewijs meer. U zou het verscheurde borddje hebben kunnen meenemen. Alsnog uw recht halen wordt kostbaar.


De beste "straf" zoals u zelf al zegt: in het vervolg een ander tuincentrum waar men wel klantvriendelijk is. En er is m.i. niets op tegen om uw ervaring verder te vertellen. 


 

scroogy
door scroogy - Jun 12, 2006 om 15:54
367 Antwoorden / 20 Vragen
0

U kon op geen enkele mannier vermoeden dat de aanbieding (of prijs) niet juist was.

Het tuincentrum had de bbq tegen aanbiedingsprijs moeten verkopen. Daarna had de aanbieding verscheurd mogen worden.


Maar ja, wat doe je ertegen. U kunt samen met dat echtpaar een procedure aanspannen, u krijgt gelijk en hebt een heleboel heisa voor die paar euro.

Niet meer kopen bij dat yuincentrum.


 

ee
door eelcodev - Jun 12, 2006 om 16:57
13 Antwoorden / 1 Vragen
0

Goedenmiddag!


Wat een optie zou kunnen zijn (niet helemaal sympathiek volgens de winkelier denk ik, maar ach, hij was ook niet sympathiek): Vóór de winkel gaan staan met een bord op minstens A2-formaat, met de tekst "Koop hier niet". Desgewenst aan voorbijgangers of mensen die de winkel binnen willen gaan in het kort het verhaal doen. Moet je eens kijken hoe snel de winkelier eieren voor zijn geld kiest (waarschijnlijk wel op voorwaarde dat je belooft ermee op te houden en dat je nooit meer de winkel binnenkomt).


Soortgelijk iets overkwam mijn opa een tijd geleden, en hij werd toen in de winkel door de winkelier op onbeschofte wijze aan de kant gezet. Mijn oom heeft toen inderdaad voor de winkel gestaan om eventuele toekomstige klanten te waarschuwen voor de kwalijke praktijken van de winkelier. Binnen een uur had mijn opa waar hij recht op had. Hij mocht van de winkelier niet meer in de winkel komen, maar dat was natuurlijk een volledig overbodige voorwaarde...


Los van dit alles: de wet stelt dat als een aanbieding niet overduidelijk fout geprijsd is, of als er niet overduidelijk een geldigheidsperiode bij staat, de winkelier verplicht is het product voor de aanbiedingsprijs te verkopen. Maar zoals zo vaak in het leven: gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen weer iets heel anders....


Succes!


Eelco

ge
door gerland - Jun 12, 2006 om 18:52
127 Antwoorden / 0 Vragen
0

De vraag of dit nu wel of niet mag, is (nog afgezien van het precieze feitencomplex), een gepasseerd station, nu u, ondanks de hondse behandeling, akkoord gegaan bent met de voorwaarden, en de koop gewoon gesloten hebt.


Het opvolgen van het hierboven gegeven advies om bijvoorbeeld voor de deur van de winkel te gaan staan met een bord "koop hier niet", is gegevens deze context uitermate inconsequent, en zou ik u alleen al om die reden willen ontraden.


 

ro
door rosenthal - Jun 13, 2006 om 08:22
53 Antwoorden / 6 Vragen
0

Het advies om met een boord voor de winkel gaan staan moet ik u ten sterkste ontraden. De winkelier kan u zelf door de politie laten verwijderen. U kunt zelfs een proces verbaal krijgen wegens laster. Het enigste wat u had kunnen doen, was het verscheurde boordje meenemen en voorleggen aan een geschillencommissie als dat tuincentrum bij zo'n commissie zou zijn aangesloten.

si
door sicces - Jun 13, 2006 om 11:54
4 Antwoorden / 0 Vragen
0

Volgens de wet dient een aanbieding persoonlijk te zijn en een prijs en de omschrijving van het product bevatten. Dus ja, een winkel mag een aanbieding "wijzigen".

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer

El
Eline72 - Sep 27, 2024 om 10:37
Winkels & webshops

Webshop Salura

Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen.  de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer

A.
A. Maas - Aug 30, 2024 om 14:44
Geldzaken & recht

Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...

Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer