hehahi
door hehahi Feb 2, 2022 om 11:46
Huishouden & energie

Aankoopmakelaar nuttig of niet?

Ik ben op zoek naar een koopwoning. Heeft iemand ervaring met het in de arm nemen van een aankoopmakelaar, positief of negatief? Heeft het in deze overspannen huizenmarkt zin om er eentje in te schakelen, of juist niet?

4631 12 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 2, 2022 om 12:02
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Feb 2, 2022 om 12:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Om kosten te besparen kan het wel uit om geen makelaar in te schakelen echter door het lage aanbod komen veel huizen alleen terecht in het netwerk van makelaars zonder dat ze bijvoorbeeld op openbare site verschijnen.
De keuze van woningen kan dus groter zijn als je een makelaar inschakelt

sira
door sira - Feb 2, 2022 om 12:41
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb er geen gehad destijds met de aankoop van mijn huis, maar het is nu zo'n overspannen markt, het zou nu misschien wel gunstig zijn, want de makelaar is er meestal als eerste bij, omdat hij ook als verkoopmakelaar fungeert.

me
door mein33 - Feb 2, 2022 om 14:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Aankoop makelaar nuttig ?

Nee, als u zelf voldoende kennis van zaken bezit om een aankoop volledig in eigen beheer te kunnen doen, met alle haken, ogen en addertjes onder het gras die daarbij te overwinnen zijn.

Ja, al u geen kennis van zaken heeft en dat alleen al omdat u momenteel zonder aankoopmakelaar nauwelijks een echte ingang tot aankoop zult vinden. De verkoopmakelaar zal echter liever via een collega zaken doen of u zou de mogelijkheid moeten hebben om te kopen zonder enig voorbehoud aangezien er momenteel geen woning wordt verkocht zonder een biedingsspel welke er gespeeld wordt.
Om zonder makelaar in dat gokspelletje mee te spelen zal echter niet eenvoudig zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2022 om 15:23
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Verwijzend naar ook al gegeven antwoorden is mijn reactie: ja of neen. Bij ja is het wel absolute noodzaak om goede afspraken te maken waarmee ik vooral inhaak op hetgteen @MEIN33 al aangaf. En ook neen indien u zelf over goede onderhandelingsvaardigheden beschikt.

hehahi
door hehahi Feb 3, 2022 om 10:59
57 Antwoorden / 70 Vragen

mijn streven is om via zo'n aankoopmakelaar eerder aan een huis te komen, niet zo zeer het deel onderhandelen etc.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 3, 2022 om 11:07
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening zal het qua snelheid niet uitmaken. Hier is het indien u snel wilt echt een kwestie van het meeste bieden.

Nog anders gezegd: dan uw geld besteden aan een hoger bod in plats van aan een aankoopmakelaar.

me
door mein33 - Feb 3, 2022 om 17:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Huizen zijn momenteel al vaak 'verkocht' voor dat ze openbaar worden aangeboden.

Meer kansen creëren doet u door een aankoopmakelaar een zoekopdracht te geven, die gaat vervolgens voor u op zoek bij collaga's die mogelijk huizen in portefuille hebben waarvoor u interesse zou kunnen hebben, maar waar u als particulier nauwelijks kans heeft om binnen te komen.
Interessant pand gevonden dan kunt u samen met uw aankoopmakelaar het bieden en overbieden spel gaan spelen.
Zorg er wel voor dat u, financieel gezien, ook exact  weet wat tot welk bedrag u maximaal kan bieden zonder gebruik te hoeven maken van de ontbindende voorwaarde v.w.b de financiering.

rj
door rjw - Feb 3, 2022 om 19:04
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Het is net als met heel veel andere vakmensen: je hebt ze heel vaak niet nodig als je denkt dat je het zelf kunt. Maar of het verstandig is? Als het je eerste huis is en je hebt geen mensen in de buurt die er verstand van hebben kan het handig zijn om een makelaar in te huren. Niet alleen voor de onderhandelingen maar ook voor alle andere zaken. Denk aan het checken van een splitsingsakte of VVE documenten. Iedereen kan het lezen maar snappen is wat anders. Een makelaar kan daar kan adviseren. Of het rapport van eej bouwtechnische keuring. Kan je die zelf interpreteren en op waarde schatten?

1paul
door 1paul - Feb 4, 2022 om 10:35
3156 Antwoorden / 0 Vragen

als je zelf geen ervaring hebt, niet de technische kennis hebt om een huis ook te beoordelen zou ik het zeker doen, zelf zul je snel een huis waar je "verliefd" op word te rooskleurig zien en blijk je achteraf te veel betaald te hebben voor wat je gekocht hebt!!!!

Topantwoord

in
door intel08 - Feb 4, 2022 om 11:15
20 Antwoorden / 2 Vragen

Voor mijn eerste koopwoning, 5 jaar geleden, heb ik dit niet gedaan. De markt was toen heel anders, het was heel makkelijk, bezichtigen kon overal en het was mogelijk om (alleen) een woning te kopen. Mijn bod, lager dan de vraagprijs, werd direct geaccepteerd.

Voor mijn tweede koopwoning, paar maanden terug, wel gekozen voor een aankoopmakelaar gezien de huidige huizenmarkt en het overbieden. Je betaalt flink voor weinig voor zo'n makelaar maar in mijn ogen helpt het wel en is het in deze markt vrijwel noodzakelijk om de volgende redenen:
- Aankoopmakelaar heeft informatie en connecties, kunnen daarvoor vaak eerder bij informatie over woningen, regelen makkelijk(er) een bezichtiging en kunnen je adviseren over wat te bieden. Dit geeft je een voorsprong.
-Met aankoopmakelaar word je als serieuze kandidaat beschouwd en heb je soms een streepje voor.
- Aankoopmakelaar kijkt ook naar de staat van de woning en onderhoud, wijst op punten die je zelf niet zo snel ziet. Zeker in deze markt waarbij je toch snel een huis eenmalig bekijkt voor je een bod moet doen is dit handig.

De woning die ik heb gekocht stond net op Funda. Ik heb direct gebeld naar de makelaar maar kreeg te horen, kijkmomenten zitten al vol. Toen mijn aankoopmakelaar gebeld, die zei dat het helemaal niet vol zit maar dat ze plekken reserveren voor aankoopmakelaars omdat ze die als serieuze(re) kandidaten beschouwen dan degenen die op eigen naam bellen. Zo toch nog kunnen kijken bij de woning. Aankoopmakelaar benoemd aandachtspunten en onderhoud, handig. (Zo bij een eerdere woning niet op ingegaan want te veel achterstallig onderhoud) En dan, ja je vindt het mooi en wil de woning graag hebben. Hoeveel moet je (over)bieden? Aankoopmakelaar heeft advies gegegeven en dit nog bijgesteld na contact met de verkopende makelaar. Ze mogen geen exacte bedragen of biedingen uitwisselen maar ze kunnen wel een bepaalde richting uitwijzen. Dat krijg je als particulier niet voor elkaar, dan bied je sowieso blind. Uiteindelijk een bod gedaan (eerste bod sinds start zoektocht) en de woning kunnen krijgen. Deels door eigen initiatief dus maar ook met behulp van de aankoopmakelaar. Ze hebben toch vaak ingangetjes en connecties met andere makelaars.

Wel heb ik gekozen voor een makelaar die werkt met een vast courtage en op no-cure-no-pay basis en dat zou ik ook adviseren. Het bedrag stond dus van tevoren vast, dan weet je waar je aan toe bent. Betalen hoefde pas bij de overdracht van de woning bij de notaris.

hehahi
door hehahi Feb 8, 2022 om 16:06
57 Antwoorden / 70 Vragen

dank voor je reactie, heel nuttig

Gamersea
door Gamersea - Feb 9, 2022 om 12:26
3 Antwoorden / Vragen

Het ligt er denk ik een beetje aan waar je woont. Officieel zou een aankoopmakelaar uit dezelfde vijver moeten vissen, maar officieus hebben ze regelmatig eerder toegang tot bepaalde huizen of in ieder geval beter inzicht.

Je hebt er niet persé een nodig, maar het maakt je leven wel gemakkelijker. Een goede aankoopmakelaar levert meestal net zoveel op als je er aan uitgeeft doordat hij je helpt niet teveel te bieden, veel beter oog heeft voor mankementen etcetera.