Ba
door Babs vZ Oct 19, 2021 om 11:32
Huishouden & energie

Aansprakelijk voor energiekosten huurders.

Hi,

3 jaar geleden ben ik komen wonen in een studenten huis. Hier huur ik een kamer met 3 medestudenten. Toen ik hier kwam wonen, ging er een man voor mij weg en hij regelde gas/licht.. Doordat hij weg ging, zaten wij een week zonder gas/stroom en water en de huurbaas gaf aan dat wij dit zelf moesten regelen. Omdat mijn medehuurgenoot, een onstabiel inkomen had en ik niet heb ik het op mijn naam genomen.

In 2018 heb ik telefonische een contract afgesloten bij Clean Energie en hun hebben de meters vanaf het begin geschat en ik hoefde niks door te geven. In 2019, kreeg ik een eindafrekening met €20 terug en ik dacht dus dat het wel goed zat. De huisgenoten betalen niet altijd opstijd en elke keer moet ik erachteraan, wat ik al vrij vervelend vind.. Maar maakt niet uit, ik had geen andere keus want de huisbaas wilde er niks mee te maken hebben..
In 2020 vraagt de huisbaas of ik de meters wil doorgeven en dit doe ik keurig en geeft een paar maanden later aan, dat er iemand langs komt om de meters op te nemen. Oké, ik krijg dus het idee dat dit allemaal voldoende is en goed geregeld is.

Vervolgens in 2021, krijg ik een brief dat ik de meters door moet geven en ik doe dit per mail aan Clean Energie en krijg vanuit daar een eindafrekening.. De eindafrekening is €4096.. Ik schrik me natuurlijk rot en heb Clean energie een aantal keren aan de telefoon hierover gehad.. Wat nu blijkt, is dat de meters nooit zijn doorgegeven en ik dit zelf moest doen (wat ik niet wist) en hun aan het begin mijn meters laag hebben ingeschat en doordat ik ze daarna heb doorgegeven, er een echte berekening is gemaakt..

Oke, en nu? Nu heb ik dus de problemen..
Samen met mijn huidige huisgenoten, heb ik ons deel uitgerekend.. Voor mij zou dat €1357,20 zijn en hun €120 en €480. Dit is gebaseerd op hoelang wij hier wonen.

Er blijft dus €1957,20 over en dit heb ik tegen mijn huurbaas gezegd omdat er tussendoor meer dan 6 wisselingen is geweest met huisgenoten..
Nu zegt mijn huisbaas dat hij €1000 betaald en meer niet omdat het mijn fout is en het op mijn naam staat..

Kan hij zomaar de verantwoordelijkheid bij mij leggen? Wat moet ik hier tegen doen en kan een energie maatschappij zomaar de meterstanden zo laag inschatten en ineens met een hoge rekening komen ?
Wat moet ik doen? Pls help :(

- Helaas kan ik het contract niet ontbinden als de rekening nog open staat.

- Ik ben ook niet van plan om de rekening van de andere huurders te betalen...

13755 9 Rapporteer

Topantwoord

Ja
door JannieBoe - Oct 19, 2021 om 11:49
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Babs, heel vriendelijk dat je de energierekening op je hebt genomen maar dat is toch echt iets voor de huisbaas. Het gaat om veel geld. Ik zou juridisch advies inschakelen. Bijvoorbeeld via het Juridisch Loket. Ook hebben veel advocaten een eerste gratis spreekuur. Sterkte ermee.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 19, 2021 om 12:40
2096 Antwoorden / Vragen

Je naam staat onder het contract en je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de echte meterstanden. Ik zou daar jaarlijks wel een seintje van je energieleverancier voor verwachten maar ik denk niet dat je je daarachter kan verschuilen. Die energie is afgenomen, moet in principe gewoon betaald worden en jij hebt de verantwoordelijkheid op je genomen. Misschien dat je nog een speurtocht kunt opzetten naar oud-huisgenoten in de hoop dat die bereid zijn hun verantwoordelijkheid nog te nemen.
Waarom zou je het contract trouwens willen ontbinden, je hebt toch nog steeds energie nodig?

Iv
door Ivo W - Oct 19, 2021 om 13:27
734 Antwoorden / Vragen

Het is mosterd na de maaltijd: wanneer je een woonruimte (kamer, studio, appartement) huurt zonder eigen energiemeters, dan dient de verhuurder de energiecontracten te regelen en te verrekenen via een vooraf bekende verdeelsleutel.

Maar helaas is dat niet zo gegaan en staat uw naam als hoofdbewoner op de energie factuur. Daarmee bent u nu richting de energieleverancier verantwoordelijk voor het betalen van de volledige rekening, ongeacht of u die kosten nog op andere huurders/huisgenoten kunt verhalen of niet.

Tip voor de toekomst: zeg het energiecontract per direct op en sommeer de verhuurder om een energiecontract af te sluiten voor de gedeelde energie-meters.

sw
door swat1500 - Oct 19, 2021 om 14:52
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Babs,

Heel verhaal maar het komt er eenvoudig hierop neer.
U bent een overeenkomst aangegaan met Clean Energie. U bent dus aansprakelijk voor het betalen van de energie rekening. De energie leverancier heeft niets te maken met onderhandse afspraken tussen u, de verhuurder en de overige huurders in het pand.
Ook valt de energie leverancier niet te verwijten dat u nooit meterstanden heeft doorgegeven. Kan mij ook niet voorstellen dat zij nooit hebben gevraagd naar die meterstanden. Mogelijk heeft u die e-mails gemist.
Als er geen opgave wordt gedaan dan zal men een schatting maken op basis van de bij hen bekende gegevens. De schatting zal dus gebaseerd zijn geweest op een 1 persoons huishouden en niet een huishouden met meerdere gebruikers op dezelfde meter. De schatting zou dan aanmerkelijk hoger zijn geweest als Clean energie dit had geweten.
De verhuurder heeft inderdaad wel erg makkelijk gehandeld door het aangaan van het energiecontract bij de huurders neer te leggen zeker nu er sprake is van kamerverhuur en 1 meter.
U heeft daar echter niets aan want het contract is met u en niet de verhuurder.
U zult het volledige bedrag moeten betalen en daarna moeten uitvogelen wie wat aan u moet terug betalen. In hoeverre u het "verschil" bij uw verhuurder kan terug vorderen zult u met een jurist moeten bezien als uw verhuurder weigerachtig blijft.

Opzeggen is gezien de huidige energieprijzen geen goed advies. Een nieuw contract zal aanmerkelijk duurder zijn. Opzeggen is ook niet mogelijk zolang er een vordering op uw naam is. Een andere energieleverancier zal u ook niet accepteren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2021 om 15:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Gelet op de al geheven reacties: neem contact op met Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Mijn grote vraag hierbij is of uw huisbaas/verhuurder wel aan u had mogen vragen om dit te regelen.

Klaarblijkelijk wordt alle energie die de woning waar u ook woont bij u in rekening gebracht en kan m.i. nooit de bedoeling en zijn is en het lijkt mij daarmee ook onrechtmatig. Ergo: schakel het juridischloket in voor juridische bijstand.

De ovedreenkomst kad m.i. nooit op uw naam mogen staan! (En blijft dan wel de vraag waarom u dat dan zo geregeld heeft.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 20, 2021 om 09:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De persoon die contract  regelde moet bij de oude draaischijf wel de meterstanden tijdig doorgeven.

Als je een lagere opgave doet  betaalde je minder en nu  komen ze kijken of het klopte.

De tekort betaalde mag je nu voldoen en  als er andere medehuurders kwamen  word dat een ramp.

Uw contract en Uw verantwoording helaas.

Je hoorde na elk jaar een eind afrekening te krijgen van werkelijk verbruik en dat bij alle medehuurder te claimen.

Je mag nu proberen 2 jaren te lage opgave  bij hun terug te halen.

Jammer maar U heeft  niet gekeken of de jaar afrekening met toen teruggave de juiste standen hadden.

Normaal doet de huisbaar/ verhuurder dit maar uitbesteden aan 1 bewoner mag.

U heeft dit geaccepteerd en als huisbaas ver weg woonde of vele huizen heeft is dit makkelijker voor hem/haar.

mo
door mof - Oct 20, 2021 om 12:47
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De rekening staat op jouw naam, dus jij bent voor het hele bedrag verantwoordelijk. Je zult zelf achter de oude huisgenoten aan moeten gaan om daar je geld terug te vorderen. Ik begrijp dat de huisbaas de kamers zonder energie aanbiedt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de afrekening daarvan. Zoals ik lees is dit altijd zo geweest dus mag je in je handen knijpen dat de huisbaas nog 1000 euro wil meebetalen. Ergens is dit ook wel een goede leerschool: altijd zelf de meterstanden doorgeven, het energiebedrijf weet tenslotte niet hoeveel je verbruikt. Bij een huishouden van 5 personen is dit een wezenlijk ander gebruik dan bij een huis vijf studenten. OF andere aantallen als dit voor jullie huis geldt.
Je kunt het contract overigens altijd ontbinden. Dat neemt niet weg dat je de rekening moet voldoen. En een andere aanbieder mag je weigeren als je de rekening niet hebt voldaan. Dan zit je in de kou.
Succes met het opsporen en overtuigen van de  voormalige bewoners.

1paul
door 1paul - Oct 20, 2021 om 16:05
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Jij hebt kontrakt afgesloten op JOUW naam en dus ben JIJ verantwoordelijk voor dit bedrag nu.

JIJ had toen je kontrakt afsloot op jouw naam de meterstanden door moeten geven van die datum, nu je dit niet hebt gedaan ben je de klos, wat je nog zou kunnen doen is de oud-bewoners, die er woonden toen jij er kwam, bellen en daar resterende bedrag op halen, krijg je geen gehoor bij hen dan is het helaas voor jouw maar ben jij de sjaak....

Denk nu niet dit is voor de huisbaas want dat is het dus niet, als je een woning huurt mag je zelf de rest regelen zoals stroom water gas internet!!!!

me
door mein33 Oct 22, 2021 om 10:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

als je een woning huurt

Ts. huurt geen woning, maar slechts een kamer.

1paul
door 1paul Oct 22, 2021 om 11:54
3173 Antwoorden / 0 Vragen

En wat wil je hiermee zeggen?

Als je een kamer huurt en de huisbaas zegt, heeft in kontrakt staan, exl. gas/water/licht dien je dit, net als in een compleet huis, zelf te verzorgen met elkaar....

me
door mein33 - Oct 22, 2021 om 10:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een handige huisbaas en een naive huurder die zichzelf, geheel ongewild, in de problemen heeft gebracht.
Helaas voor u is de contractant verantwoordelijk voor de naleving en betaling van het contract.
U heeft al aangegeven hoe het e.e.a. op dit moment afgewikkeld zou kunnen worden, echter pas nu begint pas echt de ellende voor u !

""Gelet de snel zeer sterk stijgende energiekosten"" zou het zomaar eens kunnen zijn dat uw huisgenoten en u de kosten niet meer kunnen betalen en bestaat de zomaar mogelijkheid dat u de volledige rekening op uw bordje krijgt.
Gelukkig sta ik niet in uw schoenen, maar als dat zo zou zijn dan zou ik per direct, of op eerst mogelijke datum, het contract met de energieleverancier beëindigen om gevrijwaard te blijven van een onbetaalbare rekening.
De woning heeft dan wel geen verwarming etc. meer, maar daar is wel de huisbaas voor verantwoordelijk en niet de eerste de beste kamerhuurder.
Mogelijk moet u (kunt u beter) naar een ander woonruimte omzien, maar dat is altijd nog beter dan met onbetaalbare energiekosten opgezadeld te worden.