sr
door sreglov Apr 11, 2013 om 10:57
Huishouden & energie

AEG Vaatwasser defect na 6 jaar... maar...

Onze AEG vaatwasser (inbouw) is defect. We hebben hem ongeveer 6 jaar. De monteur is langsgeweest en concludeert dat dit komt door een lasnaad die lekt. AEG zal een "ruilvoorstel" doen...
Nu vragen wij ons af of dit "normaal" is. Mogen we van een vaatwasser verwachten dat deze niet langer mee gaat? De machine is intensief, maar normaal gebruikt (nooit verplaatst).
Zou het verstandig zijn om onze rechtsbijstandsverzekering in te zetten? Of hebben we sowieso bepaalde rechten o.b.v. verwachte levensduur etc?

8733 42 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat u maar gewoon akkoord met het ruilvoorstel, mits dat een aantrekkelijk bod is. Altijd even rondkijken of je ergens anders niet voordeliger uit bent.
Na 6 jaar trouwe dienst van een vaatwasmachine kun je het echt wel schudden wat betreft non-conformiteit, waar u op doelt.

Lekkende lasnaad is niet eenvoudig te repareren?

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken gaat een vaatwasser natuurlijk veel langer mee, maar alles kan kapot gaan.

Er bestaat speciaal spul om zoiets te kunnen dichten. Misschien eens op een klusforum kijken?

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de reacties. @tijger1: volgens de monteur is dit niet te repareren en is het apparaat feitelijk rijp voor de sloop...
Overigens: als het al zo zijn dat ik geen rechten meer heb, vind ik het persoonlijk jammer dat zoiets dan niet te repareren zou zijn, uit milieuoogpunt (los van mijn portemonnee...)

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is vanuit het oogpunt van de fabrikant aantrekkelijk als u een nieuwe vaatwasser met (zogenaamde) korting koopt. Als u een goedkope reparatie voor elkaar kunt krijgen, is dat zeker aan te raden, aangezien er verder niets mis is met de machine. Dat begrijp ik althans uit uw verhaal.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

AEG komt nog met een "ruilvoorstel". Hieruit maak ik op dat u een nieuwe machine krijgt aangeboden waarop een afschrijving van uw huidige (defecte) machine van toepassing is. Uw huidige machine heeft, na 6 jaar gebruik, ruim 2200 afwasbeurten gedraaid.
Uit de aanbieding van AEG kunt u dan opmaken hoeveel afschrijving u per wasbeurt of per jaar heeft en vervolgens bepalen of dit voor u acceptabel is.
Let wel op de garantievoorwaarden voor de nieuwe machine.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sreglov,

Je weet nog niet eens wat het "ruilvoorstel" van AEG is en je wil al een rechtsbijstandsverzekering inschakelen? Loop je nu niet erg hard van stapel?
Ik zou zeggen, wacht het voorstel van AEG even af en als je dat 'onredelijk' vindt, kom dan hier nog eens terug....

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou er maar niet zo vanuit gaan dat het niet te repareren is. De monteur zorgt natuurlijk liever voor een nieuwe.

Als er lasnaad lekt, komt er water op de bodemplaat, waardoor normaal gesproken de machine uitschakelt. Als u weet en kunt zien welke naad lekt, zou u eens naar een goede loodgieter kunnen gaan en die hebben spul om dat te dichten.

Ook bijvoorbeeld een watersportwinkel voor jachten. Die hebben spul, in de vorm van een staaf, daarmee krijg je zelfs een scheur of een gat in het vlak van een schip dicht. Is makkelijk te verwerken.

Niet geschoten altijd mis. Lukt het niet, dan kunt u altijd nog zien. U kunt wel even zonder vaatwasser. Daarna niet vergeten de bodemplaat droog te maken, i.v.m. het contact dat daar zit voor het waterslot.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya: of ik te hard van stapel loop? Ik wil graag weten wat hierin mijn rechten zijn. Het kan nog wel een week duren, volgens de monteur, voordat we een voorstel krijgen. Ik ga natuurlijk niet meteen daarmee lopen "dreigen", maar hoor graag ervaringen van anderen en ga niet een week afwachten of dat mogelijk interessant is, terwijl ik die tijd toch in ieder geval kan benutten om wat beter mijn rechten te leren kennen in deze situatie.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind 6 jaar voor een laag middenklasse vaatwasser die intensief gebruikt is, best netjes.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet gek hoor, ervan uitgaand dat je het apparaat bijna dagelijks gebruikt . Je kan best langer met een vaatwasser doen maar ook veel korter. Het is maar een apparaat en daar kun je ook pech mee hebben.

Het gegeven voorstel vind ik heel mooi, persoonlijk zou ik daar gebruik van maken.

Heb ooit in eenzelfde situatie gezeten en kreeg bijna voor " niets " een prachtig showroom model. Daar heb ik toen 11 jaar mee gedaan.

gr Ekiem

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

ekiem schreef op donderdag 11 apr 2013, 12:20: ....
Het gegeven voorstel vind ik heel mooi, persoonlijk zou ik daar gebruik van maken.
....

Ik heb anders nog geen 'mooi voorstel' gezien hoor......
Straks biedt AEG €200 korting op een nieuwe machine van €500 (wat op zich 'mooi' zou zijn) en kost datzelfde apparaat elders €350. Dat maakt het dan alweer een heel stuk minder mooi.....

Freya

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Daar heb je gelijk in, maar toch, het idee van "ruil ". Het kan geen kwaad even af te wachten. Je moet er in ieder geval op vooruit gaan. Meteen met zwaar geschut aankomen is toch niet meteen nodig ?

gr Ekiem

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

*na 6 jaar intensief gebruik kun je geen rechten meer ontlenen aan welke regeling dan ook

*probeer bij de onderhandelingen over de vervanging er zo veel mogelijk uit te slepen

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maak voor u zelf een rekensom hoelang heeft u hem gebruikt, wat is de gemiddelde levens duur bij normaal gebruik. Dan kan u de volgende afweging ongeveer. Nemen we aan 10 levensduur 6 jaar gebruik dan is er volgens deze berekening een korting voor een nieuwe vaatwasser 40%. Dat zou ik een redelijke tegemoed komen vinden.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

AEG zal geheid een rekensommetje toepassen, nieuwwaarde minus afschrijving per jaar is coulancebedrag.
Wat betreft de inbouw vaatwasser die heeft een kortere levensduur dan een vrijstaande zeker als de vaatwasser strak ingebouwd is.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius-2 schreef op donderdag 11 apr 2013, 13:55: Maak voor u zelf een rekensom hoelang heeft u hem gebruikt, wat is de gemiddelde levens duur bij normaal gebruik. Dan kan u de volgende afweging ongeveer. Nemen we aan 10 levensduur 6 jaar gebruik dan is er volgens deze berekening een korting voor een nieuwe vaatwasser 40%. Dat zou ik een redelijke tegemoed komen vinden.

Haha, tien jaar? nu die vaatwasser is al geheel afgeschreven hoor, dus snel het ruilaanbod aannemen.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ pino123
Haha, tien jaar? nu die vaatwasser is al geheel afgeschreven hoor, dus snel het ruilaanbod aannemen.

Ik gaf alleen maar een voorbeeld, daar ik niet weet wat de levens duur van zo'n machine is.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een wasmachine van AEG is doorsnee kwaliteit en u mag hiervan verwachten dat deze zo'n 3000 wasbeurten meegaat. Als u deze iedere dag heeft gebruikt dan zou deze gemiddeld genomen 8 jaar en 2,5 maand meegaan. Bij om de dag verdubbelt dit zich naar 16 jaar en 5 maanden.

Ik vind het onaannemelijk dat u dit defect zelf heeft veroorzaakt, maar een goed oordeel van uw rechten en kansen hangt toch af van hoe u de wasmachine aantoonbaar heeft gebruikt.

In het geval dat u de wasmachine iedere dag gebruikte is 6 jaar wat kort en als u het om de dag gebruikte is 6 jaar erg kort. In het tweede geval staat u uiteraard sterker dan in het eerste geval, maar u moet het gebruik wel met stukken kunnen onderbouwen. In dat geval heeft u recht op, naar uw keuze, kosteloos herstel of vervanging van de winkelier binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Dit staat namelijk zo in de wet.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alfatrion

Wat heeft Ts nu aan dit verhaal. Hoe kan men ooit BEWIJZEN dat men een vaatwasser om de dag of wie weet maar twee keer in de week heeft gebruikt? En wat dan nog?

Er zit toch helemaal geen teller op of zo. Onzin dus.

Een lekke lasnaad komt natuurlijk niet door gewoon gebruik van de machine. Kan komen door stoten, vallen en zo, maar moet ook simpel re repareren zijn..

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op donderdag 11 apr 2013, 14:13: AEG zal geheid een rekensommetje toepassen, nieuwwaarde minus afschrijving per jaar is coulancebedrag.
Wat betreft de inbouw vaatwasser die heeft een kortere levensduur dan een vrijstaande zeker als de vaatwasser strak ingebouwd is.

Dat verbaast mij! Ik heb 't even nagekeken: dit is een apparaat wat ruim 1100 euro heeft gekost. Wij hebben bewust een apparaat gekocht van een betrouwbaar merk met de intentie er een jaar of 10 mee te doen. Dat de lasnaad is gaan lekken lijkt me ook niet veroorzaakt door de plaatsing (die overigens niet erg strak is).

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

alfatrion schreef op donderdag 11 apr 2013, 19:39: Een wasmachine van AEG is doorsnee kwaliteit en u mag hiervan verwachten dat deze zo'n 3000 wasbeurten meegaat. Als u deze iedere dag heeft gebruikt dan zou deze gemiddeld genomen 8 jaar en 2,5 maand meegaan. Bij om de dag verdubbelt dit zich naar 16 jaar en 5 maanden.

Ik vind het onaannemelijk dat u dit defect zelf heeft veroorzaakt, maar een goed oordeel van uw rechten en kansen hangt toch af van hoe u de wasmachine aantoonbaar heeft gebruikt.

In het geval dat u de wasmachine iedere dag gebruikte is 6 jaar wat kort en als u het om de dag gebruikte is 6 jaar erg kort. In het tweede geval staat u uiteraard sterker dan in het eerste geval, maar u moet het gebruik wel met stukken kunnen onderbouwen. In dat geval heeft u recht op, naar uw keuze, kosteloos herstel of vervanging van de winkelier binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast. Dit staat namelijk zo in de wet.

Zoals Tijger1 ook al aangeeft: dat is onmogelijk bewijsbaar. De eerste paar jaar, toen we gezamenlijk nog geen kinderen hadden draaide hij ongeveer om de dag, sinds een paar jaar dagelijks. Ik schat in dat het apparaat ongeveer 2000 wasbeurten 'ondergaan' heeft.
Maar in dit geval speelt wél mee dat de oorzaak wel eens een productiefout zou kunnen zijn, en niet veroorzaakt door (verkeerd) gebruik. Dat verwacht ik persoonlijk niet bij een betrouwbaar merk als AEG. Ik schat in dat het apparaat nu ongeveer op de helft v.d. levensduur is, en we hadden er toch wel op gerekend een jaar of 10 gebruik van te kunnen maken.
Ik ben benieuwd wat AEG aanbiedt...

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een "strakke" inbouw heb je hooguit beschadigingen aan het buiten plaat materiaal, maar natuurlijk niet aan de kuip. Ik ga ervan uit dat die van roestvast staal is.

En waarom zou een inbouw vaatwasser een kortere levensduur hebben dan een vrijstaande? Er staat er hier al twintig jaar een te drasien.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2013 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een lekke lasnaad heeft natuurlijk helemaal niets van doen met gebruik, niet met veel, niet met weinig, niet met verkeerd.

Het is geen pomp die verslijkt, of elektronica, of elektra wat doorbrandt, het is gewoon de kuip waar een lasnaad van losgekomen is in de tijd. En dat is helemaal geen gewoon euvel.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 02:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat behelst het "ruilvoorstel" van AEG?!

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels hebben we aanbieding gehad. Ik zal het discreet houden, maar het komt er op neer dat we op de adviesprijs van AEG ongeveer 60% korting krijgen. Maar het is wel zo dat de prijs van dit model via internet als 70-80% lager ligt dan de genoemde adviesprijs. Feitelijk hebben we dan een korting van ongeveer 40%. Daarbij moet dan wel gezegd worden dat de rekening voor de monteur bij die prijs inbegrepen zit (die we uiteraard moeten betalen als we niet akkoord gaan).
We hebben het ter info aangenomen en in beraad nu. Misschien dat iemand hier nog advies over heeft. Is dit iets waarover onderhandeld kan/mag worden? Daarbij in acht nemende dat we én een korte periode overlast hebben (extra afwas terwijl we een baby hebben met gezondsproblemen) en dit geen gebruiksschade is, én dit voor ons onverwachte kosten zijn.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via internet 70 tot 80% lager dan de adviesprijs? Hebt u dit niet verkeerd opgeschreven?

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sreglov:

Als je uiteindelijk uitkomt op een échte korting van 40%, dan mag je wat mij betreft helemáál niet mopperen....

Wat je laatste alinea betreft: "Daarbij in acht nemende dat.....enz.", dat kun je verder wel vergeten. Dat je er 'hinder' van hebt ondervonden is gewoon jammer, daar kun je géén prijskaartje aan hangen. (We leven hier nu eenmaal niet in de US of A.....) ;-)

Freya

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 21:08: Via internet 70 tot 80% lager dan de adviesprijs? Hebt u dit niet verkeerd opgeschreven?

Het mag toch duidelijk zijn dat TS bedoelt dat de internetprijs op 70-80% van de adviesprijs ligt.
Kortom, via internet heb je 20% korting en het aanbod levert dan een effectieve korting op van de aangeboden 60% - 20% = 40%.

Freya

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een internetwinkel zijn de prijzen inderdaad lager maar die leveren tot aan de deur, inbouwen een aansluiten mag u zelf doen, niet handig als u dat niet zelf kunt. Mijn advies pak het aanbod dan kan de afwasborstel ook weer met pensioen.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op vrijdag 12 apr 2013, 21:16:
tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 21:08: Via internet 70 tot 80% lager dan de adviesprijs? Hebt u dit niet verkeerd opgeschreven?

Het mag toch duidelijk zijn dat TS bedoelt dat de internetprijs op 70-80% van de adviesprijs ligt.
Kortom, via internet heb je 20% korting en het aanbod levert dan een effectieve korting op van de aangeboden 60% - 20% = 40%.

Freya

Was grapje, ging de mist in.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u was zou ik het bod afwegen tegen de reparatie van een lasnaad. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat die machine nog jaren meegaat als die lasnaad is gerepareerd.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

sreglov schreef op donderdag 11 apr 2013, 21:49: Zoals Tijger1 ook al aangeeft: dat is onmogelijk bewijsbaar.

Sommige producten houden het gebruik bij. Auto's doen dit. Harde schrijven doen dit. Misschien doen wasmachines dat ook wel.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alfatrion

Vaatwasser echt niet hoor.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 11 apr 2013, 19:49: Wat heeft Ts nu aan dit verhaal. Hoe kan men ooit BEWIJZEN dat men een vaatwasser om de dag of wie weet maar twee keer in de week heeft gebruikt? En wat dan nog?

Er zit toch helemaal geen teller op of zo.

Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat ie net is. En zelfs als deze afwezig is dan kan bewijs aangedragen waaruit de omstandigheden blijken. Zo zal een alleenstaande minder te wassen hebben dan een paar met drie jonge kinderen. Vervolgens wordt het gebruik geschat.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2013 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alfatrion

En wat dan nog, dat heeft niets van doen met een lekke lasnaad.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2013 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de nieuwe reacties.
AEG is niet van plan af te wijken van hun aanbod, dus terug naar de verkoper. Daarbij moet genoemd worden dat AEG een model aanbiedt dat ze niet meer in productie hebben (die ze vermoedelijk nog ergens in het magazijn hebben staan?).
Normaal gesproken ga je voor dit soort zaken sowieso naar de verkoper, beseffen wij ons, maar AEG begon zelf met het aanbod. Dat is een keukenboer, dus ben benieuwd...
Reden dat we zo "moeilijk" doen: wij hebben een lastige tijd met een dochtertje (6mnd) met een hartafwijking en hebben geen zin om tegenslag op tegenslag te accepteren (en in deze omstandigheden extra tijd kwijt zijn aan de afwas zitten we ook niet op te wachten), als we daar door (op een positieve manier) assertief in zijn...

ve
door verwijderd - Apr 15, 2013 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op donderdag 11 apr 2013, 11:09: Normaal gesproken gaat een vaatwasser natuurlijk veel langer mee, maar alles kan kapot gaan.

Er bestaat speciaal spul om zoiets te kunnen dichten. Misschien eens op een klusforum kijken?

Gemiddelde levensduur van een vaatwasser is 7 jaar. Dus 6 jaar is niet extreem kort.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2013 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op maandag 15 apr 2013, 13:07:
tijger1 schreef op donderdag 11 apr 2013, 11:09: Normaal gesproken gaat een vaatwasser natuurlijk veel langer mee, maar alles kan kapot gaan.

Er bestaat speciaal spul om zoiets te kunnen dichten. Misschien eens op een klusforum kijken?

Gemiddelde levensduur van een vaatwasser is 7 jaar. Dus 6 jaar is niet extreem kort.

Ik heb al meer dan 40 jaar een vaatwasser, nu staat er de tweede. Hoelang? Ik denk al 20 jaar. Is een Bosch, de eerste ook. Wordt elke dag gebruikt en soms wel meer dan een keer.

Maar zoals al een paar keer gezegd, een lekke lasnaad is niet het gevolg van normaal gebruik.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2013 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op maandag 15 apr 2013, 13:07:
tijger1 schreef op donderdag 11 apr 2013, 11:09: Normaal gesproken gaat een vaatwasser natuurlijk veel langer mee, maar alles kan kapot gaan.

Er bestaat speciaal spul om zoiets te kunnen dichten. Misschien eens op een klusforum kijken?

Gemiddelde levensduur van een vaatwasser is 7 jaar. Dus 6 jaar is niet extreem kort.

Gemiddelde levensduur van een vaatwasser is niet in jaren uit te drukken, maar wordt vaak in wasbeurten uitgedrukt. O.b.v. een schatting kom ik tot de conclusie dat mijn apparaat halverwege de levensduurt is: ongeveer 2000 keer de vaat gedaan, gemm. AEG apparaat zou zo'n 3750 beurten kunnen doen (wij hebben een duurder model, dus zou ik nog wat meer verwachten).

ve
door verwijderd - Apr 29, 2013 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1

Maar zoals al een paar keer gezegd, een lekke lasnaad is niet het gevolg van normaal gebruik.

ook bij normaal gebruik gaan lasnaden wel eens lekken, wij deden ook niets vreemds, maar hij ging wel lekken.
was geloof ik ook een AEG, kreeg een gelijksoortig aanbod.
aangezien ik erbij was toen de monteur het lek constateerde, wist ik waas het zat en heb ik het toen met een tube polymax kit afgedicht en heb er daarna nog jaren plezier van gehad zonder lekkage.
dat de machine benoemt wordt als niet repareerbaar komt doordat zij niet op deze manier )mogen) repareren, zij moeten de kuip vervangen dan en daarvoor moet de gehele machine worden gedemonteerd( zo'n beetje alles hangt vast aan de kuip), aan arbeidskosten is dat dus meer dan een machine nog waard is

ve
door verwijderd - Jan 20, 2014 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - offtopic]

ve
door verwijderd - Jan 20, 2014 om 11:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie - offtopic]