py
door pythonsite Oct 28, 2003 om 20:13
Huishouden & energie

Afschaffen Honden- en Kattenbesluit

Het Honden- en Kattenbesluit is een aantal jaren geleden ingesteld om misstanden bij fokkers tegen te gaan. Zo staat er in dat oren en staarten van honden en katten niet meer gecoupeerd (=gedeeltelijk verwijderd) mogen worden. Ook worden een aantal hondenrassen verboden en wordt het fokken met deze dieren aan banden gelegd.

Nu is minister Veerman van plan om dit besluit af te schaffen. Iets waarvan ik vind dat het een stap in de verkeerde richting is! En waarschijnlijk zijn de dieren daar de dupe van. Wat vinden jullie?

3016 16 Rapporteer

wi
door witchy - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

het is natuurlijk te triest voor woorden als dit door zou gaan, het is toch niet natuurlijk het couperen van honden en katten? Ik snap niet dat mensen zo met dieren om kunnen gaan, houden van je dier schijnt dat dan te heten. bah, dan vraag ik me af waarom dit besluit af te schaffen heeft dit voordelen voor de minister?

bi
door bianca_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het hier niet mee eens omdat het couperen van staarten en oren geen meerwaarde heeft voor de dieren en dus onnodige handelingen zijn. Voor wat betreft het fokverbod op bepaalde rassen ben ik tegen een terugtrekking van dit besluit. Er is namelijk altijd een goede reden geweest om een fokverbod in te stellen voor een bepaald ras en dit heeft altijd met agressie te maken. Ik vind juist dat er een aantal regels juist strenger nageleeft moeten worden, er worden nog steeds nagels getrokken bij katten zodat ze niet meer aan meubels kunnen krabben, nog steeds zie je jonge honden die gecoupeerd zijn (met name bouviers) en er zijn nog veel te veel broodfokkers, zowel met honden als met katten. Ik ben voor een algeheel verbod op bepaalde hondenrassen, couperen en het fokken van meerdere rassen honden/ katten en het doorfokken hiervan.

ma
door margret_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
2 Antwoorden / 3 Vragen

ik vind het een bezopen toestand dat minister Veerman niet verder denkt dan zijn neus lang is
Hij heeft vast nog nooit mee gemaakt hoe er met dieren gesolt word en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit.
Ik zelf ben een kattenfokster en zie vreselijke dingen om me heen, poezen die alleen maar gebruikt worden als een soort legbatterij, en als ze dan niet meer voldoen worden ze afgedankt.
Cattery's die werkelijk weet ik niet hoeveel kittens krijgen per jaar, die niet kijken of er misschien wel erfelijke ziektes aanwezig zijn,
Waardoor je de vreselijkste dingen ziet gebeuren
Afschaffen ??????? nee integendeel , het katten en honden besluit moet juist aangescherpt worden

an
door annika_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
29 Antwoorden / 11 Vragen

Kijk een naar de honden ze zijn er mooier op geworden met kwispelende staarten en oren aan de kop.Misstanden met dieren moeten de wereld uitgeholpen worden die het katten- en hondenbesluit absoluut niet afschaffen.

an
door annika_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
29 Antwoorden / 11 Vragen

Kijk een naar de honden ze zijn er mooier op geworden met kwispelende staarten en oren aan de kop.Misstanden met dieren moeten de wereld uitgeholpen worden die het katten- en hondenbesluit absoluut niet afschaffen.

ta
door tasja25 - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het er mee eens dat het besluit moet blijven maar wel in aangepaste vorm. het verboden van het couperen van staart en oren vind ik goed. Maar de fokverboden zijn iets te uitgebreid. Of een hond vals is of niet heeft grotendeel met de opvoeding te maken. Poedels, Herders, kleine schoothondjes enz. kunnen net zo goed vals zijn als dog-achtigen.

sa
door santim - Apr 16, 2004 om 11:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

het honden en kattenbesluit wordt toch al jaren niet nageleefd het is al langer verboden om te couperen bij honden , maar het gaat toch gewoon door omdat er volgens mij niet gecontroleerd wordt .wanneer wordt er nou eens strenger opgetreden bij dierenleed?

bo
door bonja123 - Apr 16, 2004 om 11:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

naar mijn mening is het de schuld van de baas/bazin wat opvoeding betreft. verder ben ik het eens wat betreft couperen enz.

mi
door micha - Apr 16, 2004 om 11:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben tegen het couperen van oren en staart, ik heb zelf een rottweielr die heeft wel een staart en daardoor zijn mensen er minder bang voor.
maar het fokverbod ben ik het maar gedeeltelijk mee eens want ik heb dus een rottie maar deze is echt heel lief, en ik heb meerdere mensen om mij heen die ook een rottweiler hebben en die zijn ook heel lkief en geen schijntje agressie, dus wat dat betreft vind ik niet dat ze het aan banden mogen leggen, maar bv de stamboomlozen ook laten fokken, maar dan wel chekken op agressie zoals dat ook bij de clubs word gedaan, dan word er ook minder particulier gefokt.

ro
door rozie - Apr 16, 2004 om 11:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het ook nergens op slaan dat dat weer aangeschaft word.
Dat is toch gewoon dierenmishandeling?! dat mag echt niet gebeuren want wij hebben er geen voordeel van en de dieren al helemaal niet.
Wij willen toch ook kunnen laten zien hoe we ons voelen?
Ik hoop niet dat dit besluit aangenomen word

ge
door geertsen_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het afschaffen van het honden en kattenbesluit is gelukkig al weer van de baan. Overgens heeft dit niets te maken met couperen en zo. Dat soort dingen zijn geregeld via het "ingrepenbesluit" en mogen in Nederland absoluut niet meer. Hopelijk wordt binnenkort ook het houden en showen van gecoupeerde dieren ook eindelijk verboden!! Dan heeft het ook geen zin meer je pup te laten couperen in het buitenland.

si
door simmetje_1 - Apr 16, 2004 om 11:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het te belachelijk voor woorden. Zo'n dier vraagt er toch niet om om zijn staart of oren weg te laten halen. Alleen omdat de mensen het mooi vinden wordt een dier verminkt. Hier wordt ik nou echt misselijk van!

an
door anatoleh - Jun 12, 2004 om 15:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dat ze bij minister Veerman zijn oren en 'staart' eerst mogen couperen, en dan nogmaals vragen of hij het af wil schaffen....

nancyknob
door nancyknob - Jan 22, 2005 om 21:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk wat couperen betreft ok dat mag absoluut niet.

maar fokverbod om agressie????????

agressie word aangeleerd dus waarom krijgt de hond daar de schuld van! dan moeten ze de fokker aanpakken en niet de hond.

waar slaat het op zeg. mijn hond is gekruisd en heeft dus geen papieren, maar dat zegt toch niet dat ze maar afgemaakt moet worden omdat het een kruising is van twee rassen.

dus als er een kind word geboren van twee rassen dan moet ze maar afgemaakt worden wat is dat nou.

Mijn hond is een kruising Bullterrier en American staffordshire bullterrier. Het beessie is bij haar eerste eigenaar verschrikkelijk mishandeld en verwaarloosd.

Als het aan de politie had gelegen(dus de wet hier in Nederland)dan had ze er nu niet meer geweest. Ze had namelijk geen papieren en ze is gekruisd met twee "gevaarlijke" hondenrassen.

Mijn broek zakt hier vanaf meneer de dierenbeul krijgt een waarschuwing en het slachtoffer moet worden afgemaakt!

Mens maakt het dier dus aub wees allemaal reeel en niet zo naief want je neemt levens van zeer lieve en ongelooflijke trouwe beesies af en dat mag zo niet zijn!

ga
door garspol - Jan 23, 2005 om 13:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Is het Honden en Katten-besluit er ook niet als officieel diploma voor het mogen houden en/of beheren van een dierenpension/asiel ?

Of daar werkzaam in te mogen zijn ? Als officieel erkent staats-diploma Honden en Kattenbesluit weet je dat je te doen hebt met mensen die er verstand van hebben en niet met welwillende goedbedoelde vrijwilligers die er geen snars van begrijpen en wat nooit te gunste is van het welzijn van de dieren.

Ik vindt daarom dat het H&K-besluit moet blijven.

ed
door edgon - Jan 29, 2005 om 18:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

goed en niet goed. een duitse staande die jacht drift heeft stoot zen staart stuk in de bramen.oren vind ik niet dat ze getopt mogen worden. hondenrassen>het kweken en verkopen van bepaalde rassen moet men aan banden leggen door iemand een test te laten afleggen voor bepaalde rassen en altijd een koper een tijdje laten wachten, dan sluit je ook impuls aankopen uit.