kriekra
door kriekra Jun 27, 2012 om 15:10
Huishouden & energie

Afvoer steeds opnieuw verstopt?

Eind 2010 heb ik een ex-huurwoning gekocht van de woningbouwvereniging. Al vrij snel kwam ik erachter dat de keukenafvoer was verstopt. Eerst heb ik het zelf geprobeerd te ontstoppen met veel soda en kokend water, maar zonder resultaat. Hierna gootsteenonstopper, en tenslotte met een onstoppingsveer. Ook dit hielp niet. Toen heb ik een onstoppingsbedrijf laten komen, en er bleek een enorme hoeveelheid vet in de afvoer te zitten. (aandenken van de vorige bewoners). Ik heb de kosten van het onstoppen geprobeerd te verhalen op de woningbouwvereniging omdat ik dit een verborgen gebrek vond, maar kreeg 0 op rekest.
Een paar maanden geleden begon de ellende weer, het water liep steeds langzamer weg, tot het uiteindeiljk uren duurde voordat het weg was gelopen. Op een gegeven moment kwam het via de vaatwasser terug omhoog. Weer geprobeerd met soda, daarna gootsteenonstopper, maar weer zonder resultaat. Dus moest ik wéér een onstoppingsbedrijf laten komen. Ik vroeg hem wat nu de oorszaak van de verstopping was, en volgens hem was het vet en zeepaanslag. Volgens hem komt het vooral door de huidige generatie vaatwasmiddelen.
Dit kan ik me bijna niet voorstellen, want zelf ben ik overdreven voorzichtig met vet en vuil door de afvoer spoelen. Bv door pannen haal ik eest een prop keukenpapier tot het vet is geabsorbeerd voordat ik ze afspoel. 1 x per maand gooi ik soda en kokend water door alle afvoeren. De vaatwasser staat gemiddeld 1,5 x per week aan. Ik ken mensen die het minder nauw nemen, vaker de vaatwasser hebben aanstaan en die al jaren in hun huis wonen en nog nooit een verstopping hebben gehad.
Ik ben bang dat er iets anders aan de hand is, maar heb geen idee wat. Heeft iemand een idee? Ik heb geen zin om jaarlijks een onstoppingsbedrijf te laten komen.
Alvast bedankt voor de suggesties.

21274 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

kriekra schreef op woensdag 27 jun 2012, 15:10: . Volgens hem komt het vooral door de huidige generatie vaatwasmiddelen.
.

Denk dat hij doelde op de stoffen gebruikt in ( `nieuwe generatie`) afwas middelen tegenwoordig en de vloeibare Wasmiddelen schijnen ook probleem op te leveren, vettige `slik` af te zetten.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Woon je in een flat? Zou ook een gevolg van minder oplettende buren kunnen zijn....

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@naitsoezn, het betreft een eensgezinswoning, dus aan de buren kan het niet liggen.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan u onder in de kruipruimte komen? Zo ja dan kan u controleren of de afvoerleiding wel goed is gebeugeld, als er n.l. niet goed afloop b.v. een gedeelte wat dus niet helemaal leeg kan lopen als er een hij niet vlak loopt maar een gedeelte naar beneden is gezakt of een bocht omhoog dan krijgt u daat een ophoop van drek in die steeds aangroeit.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@valerius-2: Dat is het checken waard. Zelf durf ik niet in de kruipruimte, maar ik kan kijken of ik hier iemand voor kan charteren.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Houdt u er ook rekening mee dat er ook een breuk (of verzakking) van het riool net buiten de woning een oorzaak kan zijn?
Zo ja, dan is er wel degelijk sprake van een verborgen gebrek waardoor de verkoper aansprakelijk gesteld kan worden voor de kosten van reparatie (voorzover de gemeente --riolering--- daar geen schuld treft)
De verkoper moet in dat geval in de clinch gaan liggen met die gemeente.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader: Dat is ook heel goed mogelijk, ik heb hier even op gegoogeld, en bij een verzakking komt de verstopping steeds terug. Nu is zo'n camera-inspectie wel aan de prijs, maar als de afvoer weer verstopt raakt, laat ik dat wél uitvoeren.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

HG onstopper geprobeerd? Laatst lukte dit bij wel met bijna 2 liter HG ontstopper, in dit geval was het afvoerputje van de douche van enen op de andere dag volledig verstopt geraakt: pootjesbadenbinnenbad!

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@1.korenwolf: Nee, ik had gootsteenontstopper (korrels) van het huismerk van Trekpleister. Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat die korrels agressiever dus effectiever zijn dan de vloeibare variant.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

kriekra schreef op woensdag 27 jun 2012, 16:39: @valerius-2: Dat is het checken waard. Zelf durf ik niet in de kruipruimte, maar ik kan kijken of ik hier iemand voor kan charteren.

Ik eb dit n.l. ook een keer gehad en toen was het opglost, maanden bij na een half 3 keer ontstopt, het kwam n.l uit de afvoer van de afwas machine.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op woensdag 27 jun 2012, 20:05: Je woon in een huurwoning? Dan bel ik de woningbouwvereniging op en die komt de boel ontstoppen! Je moet niet zelf een bedrijf gaan regelen.
De afvoer hoort bij de woning en is dus niet goed, ergens een te haakse knik of een te smalle pijp, de woningbouw dient dit in orde te maken!

Ts heeft het over eigendomswoning die hij destijds van de wbv heeft gekocht.

Het kan zijn dat VvE ... hiervoor de kosten voor moet opnemen, daar het een gemeenschappelijk iets is de afvoervestopping.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen lid van een VVE, dat is toch alleen voor eigenaren van appartementen?

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op woensdag 27 jun 2012, 20:23: Ok, inderdaad als het een eigen woning is in een VvE is en de afvoer is gemeenschappelijk dan moet je het bij de VvE neerleggen.
Ook bij een VvE moet je niet zelf een bedrijf gaan bellen, maar het bij de VvE melden!

Misschien moet jij dit topic maar even naast je neerleggen

Eind 2010 heb ik een ex-huurwoning gekocht van de woningbouwvereniging.

het betreft een eensgezinswoning,

Als je geen zin heb het probleem te lezen, ga dan niet anderen lastig vallen door dom te gaan zitten roeptoeteren. Dat werkt alleen maar storend.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

kriekra schreef op woensdag 27 jun 2012, 21:27: Ik ben geen lid van een VVE, dat is toch alleen voor eigenaren van appartementen?

Inderdaad is bij een eensgezinswoning geen sprake van een VvE! Veronderstelde even een etagewoning.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2012 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ïndien het een voormalige wbv woning betreft kent men de defintie niet van geborgen gebrek.

deze is opgenomen in een clausule van het koop contract.

je koop het ontroerend goed vasn de wbv zoals het is met alle gebreken die zich zichbaar of niet zichbaar aan /in de woning bevinden

wbv woningen worden markt conform verkocht, de werkelijke waarde en niet de getaxeerde waarde van bijv een makelaar.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

miraltje schreef op woensdag 27 jun 2012, 23:54:
wbv woningen worden markt conform verkocht, de werkelijke waarde en niet de getaxeerde waarde van bijv een makelaar.

Is dat zo? Hier gaan ze toch onder die werkelijke waarde weg.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 08:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het alleen een verborgen gebrek als je kunt aantonen dat de vorige eigenaar ervan wist of het geweten moest hebben. Dat gedeelte wordt nogal eens vergeten.

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 10:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens Citin ontstopper vloeibaar.

Een paar jaar geleden was bij mij ook de afvoer verstopt van de wasmachine, het water kwam steeds omhoog door het buisje waar de afvoerslang in hangt bij het wegpompen van het water.
Ik heb toen ook van alles geprobeerd met soda, azijn, Mr. Muscle gel, korrels, enz..., maar niks holp. Heb het in de wastafelafvoer, doucheafvoer en wasmachineafvoer gegooid, maar niks hoor.

Heb toen een half jaar later ofzo Citin gekocht en dit alleen maar in de wastafelafvoer gegooid en ja hoor, eindelijk spoelde het pompwater van de wasmachine weer normaal weg zonder om de zoveel seconden weer aan het touwtje te trekken om de machine uit te zetten.

Laatst kwam het water weer omhoog en heb toen weer een beetje Citin in de wastafelafvoer gedaan en het water pompt nu weer normaal weg.

Probeer het maar eens, het is in ieder geval niet zo duur als HG en Mr.Muscle enzo.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Jun 28, 2012 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen hartelijk bedankt voor de tips. Als de afvoer weer verstopt raakt, heb ik voldoende info om ermee aan de slag te gaan.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je woon in een huurwoning? Dan bel ik de woningbouwvereniging op en die komt de boel ontstoppen! Je moet niet zelf een bedrijf gaan regelen.
De afvoer hoort bij de woning en is dus niet goed, ergens een te haakse knik of een te smalle pijp, de woningbouw dient dit in orde te maken!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ok, inderdaad als het een eigen woning is in een VvE is en de afvoer is gemeenschappelijk dan moet je het bij de VvE neerleggen.
Ook bij een VvE moet je niet zelf een bedrijf gaan bellen, maar het bij de VvE melden!