ja
door jans8310 Oct 15, 2017 om 12:27
Huishouden & energie

Afzuiginstallatie in de douche.

In onze huurwoning van een woningbouwvereniging in Sijkenisse is in de douche een afzuiginstallatie. Die is er al jaren. Hetzelfde aantal jaren vragen wij af en toe aan de monteur of het licht en de afzuiger gescheiden aangezet (gebruikt) kunnen worden. De schakelaar, 1 knop,  bevind zich buiten de douche. Bij woningen in de buurt is licht en afzuiger wel gescheiden te bedienen. .Er word gezegd nee, dat gaat niet, is niet mogelijk? Maar het verbruikt extrra energie? Die ik moet betalen. Wat kan ik doen?

7384 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 15, 2017 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is dit een inpandige douche? Dan is het wel zo verstandig dat en het licht en de afzuiger tegelijkertijd werken. En anders installeert u toch zelf een andere afzuiger, die pas aangaat bij een hoge luchtvochtigheid?

Hoeveel uur brengt u dan door in die douche? U kunt ook de lamp vervangen door een ledlamp, die gebruikt haast niets.

tdmduc
door tdmduc - Oct 15, 2017 om 12:46
704 Antwoorden / 2 Vragen

Ja hoor dat kan, met weinig moeite bovendien. Mijn lichtknop en de ventilator zijn 2 afzonderlijke schakelaars naast elkaar.

Ik heb dat zelf ook zo geregeld. De ventilator hoeft namelijk in de zomer niet aan.

De ramen en de deuren van de douche staan dan open en en dan is er niet of nauwelijks condens.

Gr
door Grunn1 Oct 15, 2017 om 12:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Hangt er helemaal vanaf hoe het aangesloten is. Als de ventilator en het lichtpunt via 1 kabel zijn aangesloten ( serie of parallel) dan moet er dus een tweede bijkomen. De kosten zullen veel hoger zijn dan het extra stroomgebruik voor die ventilator van een paar eurie per jaar.

tdmduc
door tdmduc Oct 15, 2017 om 13:05
704 Antwoorden / 2 Vragen

hahaha, echt niet.

Kost geen drol.

tenormin
door tenormin Oct 15, 2017 om 13:42
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is natuurlijk fijn, niet iedereen heeft ook ramen in de badkamer.

simon55
door simon55 Oct 15, 2017 om 14:07
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik kijk mooi vanuit de badkamer over de weilanden waar de koeitjes lopen

tdmduc
door tdmduc Oct 15, 2017 om 14:47
704 Antwoorden / 2 Vragen

Gerelateerde afbeelding

Gr
door Grunn1 Oct 15, 2017 om 16:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@TUDMC, hahaha, echt niet. Kost geen drol.

Het kost meer dan de besparing oplevert.

jo
door jorisw Oct 15, 2017 om 17:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Mooi. @Tudmc biedt zich aan om gratis de installatie aan te passen. Als het zo'n klein klusje is moet dat geen probleem zijn toch?

getty
door getty - Oct 15, 2017 om 12:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf een elektricien inschakelen.

simon55
door simon55 Oct 15, 2017 om 14:07
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Handige doe t zelver doet t met drie kwartiertjes

getty
door getty Oct 15, 2017 om 15:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niet iedereen is een handige doe het zelver, anders had ts dit vast al wel gedaan...

jo
door jorisw Oct 15, 2017 om 17:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Simon55: Slecht advies om dit zomaar als DIY klusje te bestempelen. Het gaat om elektriciteit in een natte ruimte.

simon55
door simon55 Oct 16, 2017 om 16:50
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@jorisw

Zeker bang dat je n optater krijgt

bu
door burgos - Oct 15, 2017 om 12:52
96 Antwoorden / 7 Vragen

Nooit bedacht om dat zelf te laten doen.
Een klusser doet dat voor een paar tientjes.

Cookies
door Cookies - Oct 15, 2017 om 12:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als jij dat graag gescheiden wilt, zul je de kosten daarvan voor eigen rekening moeten nemen. De wbv hoeft niet voor deze kosten op te draaien.

Wat kan ik doen?

simon55
door simon55 - Oct 15, 2017 om 13:02
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat kunt u doen. U monteert n dubbelle schakelaar , dus twee schakelaartjes in een z g serie schakelaar , trekt vanaf de ventilator n zwarte draad ( schakeldraad )  erbij en de blauwe ( nuldraad ) , vanaf bestaande schakelaar bruine draad ( voeding ) verlengen naar tweede schakelaar en klaar is t. U kunt ook schema s op internet hiervan vinden

1paul
door 1paul Oct 16, 2017 om 16:03
3162 Antwoorden / 0 Vragen

bij een schakelaar zit geen blauwe draad, enkel bruin, de voeding, en zwart al of niet 2, 1 naar ventilator en 1 naar licht...

ja
door janf43 - Oct 15, 2017 om 13:58
733 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lang brandt de lamp in de badkamer? Stel dat dit 1 uur per dag is. Daarvan zou dan misschien het ventilatiesysteem de helft van de tijd niet nodig zijn. Stel het aansluitvermogen op 100 Watt. Dan zou u 100x365x0,5=18,25 kWh "te veel" gebruiken. Dit kost ca. €4 per jaar. Wat zouden de kosten van wijziging van de installatie zijn? Ik denk dat u er de eerste 20 jaar niet aan verdient.

tdmduc
door tdmduc Oct 15, 2017 om 14:21
704 Antwoorden / 2 Vragen

volgens mij gaat het meer om het gemak dan de "winst".

Het is ook irritant als dat ding nog 5 minuten staat door te blazen nadat je reeds ruim de badkamer verlaten hebt.

ja
door janf43 Oct 15, 2017 om 15:14
733 Antwoorden / 0 Vragen

Maar het verbruikt extrra energie? Die ik moet betalen.

tijger1
door tijger1 Oct 15, 2017 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tdmduc. Die ventilator is geschakeld met de lamp. Nergens staat dat hij nog blijft draaien als de lamp uit is. Overigens zuigt(schept) hij de lucht uit de badkamer, hij blaast er niets in.

ja
door janf43 Oct 15, 2017 om 21:46
733 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger
Ik vermoed dat veel van de lezers over een betere kristallen bol beschikken dan ik. ik verbaas me er ook over hoe ze dingen tussen de regels kunnen lezen die ik niet zie. Het zal de leeftijd wel zijn....

tdmduc
door tdmduc - Oct 15, 2017 om 14:19
704 Antwoorden / 2 Vragen

Er word gezegd nee, dat gaat niet, is niet mogelijk?

Ze willen het niet voor je doen, dat is wat anders. Maar ja dat is woningbouw.

Blij dat ik daar vanaf ben #koopwoning

costnix
door costnix - Oct 15, 2017 om 14:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De verhaspeling van uw woonplaats is veelzeggend :-(

dokun
door dokun Oct 16, 2017 om 12:39
152 Antwoorden / 0 Vragen

Veelzeggend voor u!  Wie denkt u wel niet dat u bent.?

U moet eens ophouden met die vervelende niet ter zake doende en vaak domme reacties te plaatsen!

Uw reageert enkel en alleen om uw cijfertjes (ranglijst) hoog te houden. KASSA zou die cijfertjes gewoon weg moeten halen. Wedden dat u dan nog maar zelden zal reageren...   pppffffff

costnix
door costnix Oct 16, 2017 om 13:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Denk om uw bloeddruk!

henkvanstots
door henkvanstots Oct 16, 2017 om 15:37
24 Antwoorden / 1 Vragen

En dat zegt iemand die costnix i.p.v. kost niet veel  gebruikt. ;-)
Verder:
Ooit je sociale intelligentie laten onderzoeken?

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ dokun
@henk

Jullie kletsen uit jullie nek.

hammond
door hammond Oct 17, 2017 om 17:40
122 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn bloeddruk is gratis (costnix) staat er in de strip Astrix en de bijdehandjes. En de enige die uit zijn nek zingt is de bard Kakafonix.

Ge
door Genee - Oct 15, 2017 om 15:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u zelf of iemand kent die wat handig is, eerst maar eens de schakelaar losmaken.
Als er een bruine en twee zwarte draden in de las- of inbouwdoos zitten kunt u de bestaande schakelaar vervangen door een serieschakelaar, zijn eigenlijk twee enkelpolige schakelaars naast elkaar.
De bruine draad op het P of L contact aansluiten en de twee zwarte draden afzonderlijk op de andere aansluitpunten.
Als blijkt dat er maar een zwarte draad aanwezig is zal de lamp-  en ventilator draad in een andere lasdoos d.m.v. een lasdop met elkaar verbonden zijn.
Dat kan b.v. in de lasdoos zijn waar de lamp op gemonteerd zit.
Eerst maar onder de schakelaar kijken hoeveel draden en welke kleur u daar ziet.
Op de bruine draad staat altijd spanning dus voorzichtig of de groepschakelaar bij de meter even omdraaien om de groep spanningsvrij te maken.

Gr
door Grunn1 Oct 15, 2017 om 16:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Veel werk voor een besparing van misschien 1 a 2 euro per jaar en extra kans op schimmel door vocht. Oh en niet te vergeten dat na het verlaten van de huurwoning de kans bestaat dat je het weer in de originele staat moet terug brengen. Uiteindelijke besparing 0,0

Ge
door Genee Oct 15, 2017 om 16:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dat niet inschakelen van de ventilator zal zijn als je even in doucheruimte moet zijn, haar kammen, handen wassen b.v.

gerbera
door gerbera Oct 15, 2017 om 16:27
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Eerst maar onder de schakelaar kijken hoeveel draden en welke kleur u daar ziet.
Kan niet missen, altijd bruin en zwart, tenzij een zeer oude installatie dan i.p.v bruin een groene draad.

Ge
door Genee Oct 15, 2017 om 16:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera
U geeft zelf het antwoord dat het dat het niet zeker is wat voor kleur.
Maar bedankt voor de toelichting.
En wanneer er vanuit de schakelaar direct een buis naar de ventilator loopt zou rood en geel/groen ook nog mogelijk zijn.

gerbera
door gerbera Oct 15, 2017 om 22:06
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp uw verhaal over serie en parallel en dat er een tweede bij moet komen niet en denk de TS ook niet. Allereerst wil ik opmerken dat u uw tekst tussentijds heeft aangepast naar aanleiding van mij reactie want dat stond wel degelijk in uw eerste reactie.
ls de zaak in serie is geschakeld betekend dat van de schakelaar naar de lamp een zwarte draad gaat en vervolgens van de lamp ook een zwarte naat de afzuiger gaat. De blauwe draad zit dan bij alleen bij de afzuiger. Gevolg is dat de lamp zwakker gaan branden en de afzuiger zwakker gaat draaien draaien. Serieschakeling wordt alleen toegepast als meerdere verbruikspunten met een lager voltage aan elkaar gekoppeld worden. Denk bv aan de kerstboomverlichting, afhankelijk van de spanning die het aantal lampjes kan verdragen werkt deze op 230 volt. Dus bij een snoer van 50 lampjes zijn de lampjes gem. 4,5 volt. Bij paralelschakeling gaat dit niet op omdat elke lamp 230 volt krijgt.
Een las van twee draden mag eigenlijk niet maar is geen probleem.
Klopt maar om te voorkomen dat er kroonsteentjes gebruikt worden is dit oficieel niet toegestaan. Met een insteek lasdop zou het kunnen maar is niet aan te bevelen.Dus als je de boel wilt veranderen doe het dan goed en ga niet zitten prutsen, vandaar de draad gewoon vervangen.

Ge
door Genee Oct 15, 2017 om 23:21
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier de woorden serie en parallel niet gebruikt, laat staan gewijzigd.
Een serieschakeling van lamp en afzuiger, hoe komt u erop.
Insteeklasdop met 2 draden is niet aan te bevelen zegt u, maakt het voor de verbinding tussen 2 draden dan wat uit als er 3 draden in de lasdop zitten, nee toch. Edit: ik lees dat u gediplomeerd electro monteur bent, ik heb het diploma Elektrotechnisch installateur.

tdmduc
door tdmduc Oct 16, 2017 om 07:57
704 Antwoorden / 2 Vragen

Altijd leuk, vakmensen tegenover elkaar.

Neem eerst maar eens een kop koffie jongens.

Ge
door Genee Oct 16, 2017 om 08:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tdmduc
@gerbera denkt dat ik het verschil niet weet tussen serie en parallel schakeling.
Wat ik niet begrijp is wat serieschakeling te doen heeft in een douche met lamp en afzuiger.
Als hij denkt dat deze in serie zouden kunnen staan is hij niet goed wijs en waarschijnlijk niet verder gekomen dat het diploma hulpmonteur.

dokun
door dokun Oct 16, 2017 om 12:43
152 Antwoorden / 0 Vragen

Die zogenaamde vakmensen die hier een (potentieel levensgevaarlijke) handleiding gaan geven om aan je elektriciteit te knoeien, zouden toch beter moeten weten. Echte vakmensen weten dat je leken nooit aan hun elektriciteitsinstallatie moet laten klussen. Dan kan en mag alleen door erkende vaklieden!!

Ge
door Genee Oct 16, 2017 om 13:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@dokun
Het zijn niet alleen de zogenaamde vakmensen die, in uw ogen, levensgevaarlijke handleidingen geven.
https://www.karwei.nl/advies/elektra/elektriciteit-aanleggen

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2017 om 15:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dokun.
Je mag best zelf aan elektra klussen. Of het verstandig is dat te doen als je er niets van weet, is een andere zaak.

gerbera
door gerbera - Oct 15, 2017 om 16:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

 ( serie of parallel) dan moet er dus een tweede bijkomen.
Dat eerste (serie) kan dus niet, en wat bedoeld u met 2e. Er moet vanaf de schakelaar een zwarte draad via de doos waar de lamp op aangesloten is naar de afzuiger getrokken worden. De bestaande zwarte draad naar de afzuiger moet losgekoppeld, en verwijderd, worden van de lamp. Een dubbele schakelaar aanbrengen en klaar is kees of Jans. dat de schakelaar buiten de douche is geplaatst is normaal i.v.m. vocht. Overigens is het energieverbruik van de afzuiger te verwaarlozen.

Ge
door Genee Oct 15, 2017 om 17:03
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom moeilijk doen om de zwarte draad naar de afzuiger te verwijderen, veel sloopwerk misschien om bij de afzuiger te kunnen,
Zou dan de zwarte afzuiger draad bij de lamp loskoppelen en vanaf de lamp naar schakelaar een zwarte bij trekken.
En deze verbinden met de losgekoppelde zwarte afzuiger draad bij de lamp.
Een las van twee draden mag eigenlijk niet maar is geen probleem.
Ik begrijp uw verhaal over serie en parallel en dat er een tweede bij moet komen niet en denk de TS ook niet.

gerbera
door gerbera Oct 15, 2017 om 22:02
7368 Antwoorden / 14 Vragen

edit

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 15, 2017 om 16:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De kosten die u eventueel maakt voor het scheiden van de schakelaars verdient u in geen 10 jar terug aan bespaarde energie.

jo
door jorisw - Oct 15, 2017 om 17:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@redactie (als jullie meelezen): zouden jullie misschien een algemene waarschuwing kunnen plaatsen (niet alleen voor dit onderwerp) dat knutselen aan elektrische installaties alleen maar aan te raden is voor mensen die er verstand van hebben. Ik zie hier dingen langs komen die voor drama's kunnen zorgen als mensen het gaan uitvoeren zonder voldoende kennis van de materie.

Ge
door Genee Oct 15, 2017 om 20:06
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat het een volwassen persoon is die de vraag stelt en zelf wel kan bepalen of hij/zij in staat is om het klusje te doen.
Neem aan dat de elektrische installatie is voorzien van een aardlekschakelaar en als deze niet defect is kan er eigenlijk geen drama gebeuren.
En als de elektrische groep eerst spanningsloos wordt gemaakt wat kan er dan nog mis gaan?

gerbera
door gerbera Oct 15, 2017 om 22:16
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry hoor maar ik ben gediplomeerd elektromonteur in ruste, dus weet waar ik het over heb. Wel link wordt het als men advies geeft maar zelf het verschil niet kent tussen serie en paralelschakeling.

lo
door lovewinnie - Oct 15, 2017 om 17:42
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk zit hij aan licht schakelaar aangesloten. Dat Is opzich prima maar wel aan te passen. U zult dan de licht schakelaar los moeten maken en vervangen voor een dubbele schakelaar en zowel licht al ventilatie afzonderlijk koppelen.( Dan Is het niet te hopen dat het ergens in plafon ofzo gesplitst wordt met schakkeldoos) want dan wordt het wel een klusje)  . Dan kunt u licht en ventilatie samen of afzonderlijk gebruiken.
De woningbouw echter heeft daar niks mee te maken. Het werkt namelijk gewoon. Wilt u het aanpassen zal dat uit eigen zak moeten en kost paar tientjes . Wellicht kunt u het zelf ook.

panter22
door panter22 - Oct 16, 2017 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Een ventilatiesysteem in de huurwoning is eigendom van de verhuurder. Deze wordt door de verhuurder gerepareerd en vervangen.
Afblijven dus, als huurder.

ha
door harryromijn - Oct 16, 2017 om 12:10
272 Antwoorden / 0 Vragen

Led lampje actie bij Action: €0,89, verbruikt 6 W per UUR.
Douchen: stel 15 min, dus...1.5 W per keer. 4 personen... = 6 W per dag
1000 watt kosten € 0,20 = 166 dagen nodig op die ene kWh te verstoken. dus: € 0,40 per jaar.
Wat denkt u, dat die electricien vraagt ? of zelf prutsen = extra draad, schakelaar erin, met pech nog eerst een extra gat in de muur... ?
U gooit in no-time de winst van de komende 10-50 jaar weg.

1paul
door 1paul - Oct 16, 2017 om 16:14
3162 Antwoorden / 0 Vragen

onder de lamp in de douche zit een centraaldoos, open deze, daar ziet u 3 zwarte draden in 1 lasdop zitten, 1 gaat er naar de lamp toe, 1 gaat er naar de schakelaar toe en 1 gaat er naar de afzuiging toe.

wel eerst stroom van de groep afhalen waar het om gaat trouwens!!!

check welke naar de schakelaar toe gaat, haal de schakelaar los en trek even aan de zwarte draad dan weet u welke in de doos naar de  schakelaar toe gaat...

koop een dubbele schakelaar EN voldoende zwart draad, 2x de lengte van schakelaar naar centraaldoos, strip de zwarte draad welk u gekocht heeft aan 2 kanten en draai deze 2 kanten vast aan de zwarte draad welk naar de schakelaar toe gaat, (twist ze in elkaar als een vlecht en buig ze om met de z.g. staart naar u toe) trek nu aan de schakelaar kant de zwarte draad eruit en zo de andere 2 draden in de buis...

u heeft nu bij de schakelaarkant 2 zwarte draden en 1 bruine, pak de nieuwe dubbele schakelaar en sluit bruin aan op P kontakt, staat erbij, de 2 zwarte draden ieder aan een kant aan de andere zijde insteken, plaats de schakelaar terug...

in de centraaldoos, steek 1 zwarte draad terug in de lasdop waar u eerder de zwarte draad uithaalde, neem een nieuw lasdopje, bevestig deze op de draad die naar de afzuiging toe gaat en steek daar de andere zwarte draad bij en walla, apart geschakeld...

hammond
door hammond - Oct 17, 2017 om 00:05
122 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mij in de badkamer is er na een renovatie ook een afzuiger geplaatst,maar die draait dag en nacht, alleen als je het licht aanzet dan gaat de ventilator veel sneller draaien en als je het licht weer uitdoet blijft de fan nog een half uur voluit draaien en dan gaat hij weer langzame toeren draaien.
De afzuiger gebruikt dus dag en nacht stroom,wat ik persoonlijk verspilling vind,maar de woningbouwvereniging wil dit niet veranderen.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar zelf laten wijzigen hoor. Of dan na verloop van tijd gaan klagen over schimmel.

hammond
door hammond Oct 17, 2017 om 14:10
122 Antwoorden / 15 Vragen

Het is een huis van de woningbouw dus ik mag niet op eigen houtje veranderingen plegen en als ik ooit weer ga verhuizen moet je alle veranderingen weer in de orginele staat terugbrengen. Ik woon al 18 jaar in dit huis en ik heb nog nooit 1 aanwijzing voor schimmel gezien.
Als je je huis maar voldoende lucht en de badkamerdeur laat ik altijd open op een kier zodat deze ook gelucht wordt.

mo
door mof - Oct 17, 2017 om 11:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteindelijk zal het wel kunnen, aparte schakelaar en aansluitleiding voor licht en afzuiger. Kan zijn dat het wat kost, extra draden trekken, schakelaar monteren. Dat ze het daarom niet doen.