Nathan Vanderspyck
door Nathan Vanderspyck Nov 15, 2017 om 14:56
Huishouden & energie

Anti-kraak

Het grote grijze gebied genaamd 'anti-kraak'. Grote vastgoedbeheerders als Camelot en Interveste die snoepen van twee walletjes: Enerzijds krijgen zij gelden van gemeentes om deze panden bewoond te laten, anderzijds vangen zij huur en voorschoten voor gas, water en licht. Overigens is over het betalen van huur als huurder (beter gezegd bruiklener) niets wettelijk vastgesteld. Als huurder heb je overigens geen rechten: bij schade of gebreken moet je geluk hebben dat de organisatie hier te hulp schiet, ondanks een maandelijks bedrag dat hiervoor wordt betaald. Vele berichten op fora en social media over borgsommen die niet of ver buiten het termijn betaald worden. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat bij inbraak zij nul verantwoordelijkheid nemen, evenals het samen kijken naar een oplossing het pand beter bestand te maken. Dit is in mijn ogen volledig in strijd met het beginsel, waarin de vastgoedbeheerders worden ingehuurd door gemeenten en vastgoedbezitters, om de panden te beveiligen tegen krakers. Tussen de pandeigenaar en vastgoedbeheerder heerst ook grote onduidelijk over wie welke verantwoordelijkheid heeft, wat resulteert in grote onduidelijkheid voor de bruiklener. In mijn geval stuurt de vastgoedbeheerder mij naar de gemeente, waar de gemeente mij weer terugstuurt naar de organisatie. In de tussentijd heb ik vier verschillende medewerkers van de vastgoedbeheerder gesproken, die geen van allen niets wisten over de situatie en moesten wachten tot een collega op kantoor was. Er zijn ongetwijfeld een tal van argumenten te noemen waarom deze situatie aan de kaak gesteld kan worden. Er moet duidelijkere wet- en regelgeving komen in het huidige grijze gebied.

Met vriendelijke groet,

(oud) bewoner van een anti-kraak woning

3621 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2017 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u dan beginnen met uw vraag duidelijker te stellen. Dit is namelijk het Vraag & Beantwoord forum, maar uw vraag lees ik nergens.

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2017 om 15:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Schrijf uw verhaal eens aan de Telegraaf, u weet wel, de krant die veel bladvulling opneemt. Wat moeten wij hier nu mee, als zijnde Vraag & Beantwoord van Kassa.

simon55
door simon55 Nov 15, 2017 om 15:50
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De Telegraaf, la me nie lachen. Als je de helft gelooft van wat ze schrijven, geloof  je nog de helft teveel

tenormin
door tenormin Nov 15, 2017 om 16:50
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Daarom ook het advies om in de Telegraaf te "investeren". Noem het toch al "bladvulling". ;-)

aurora1
door aurora1 - Nov 15, 2017 om 15:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is uw vraag?
U kunt natuurlijk ook gewoon een woning huren en huur daarvoor betalen, dan heeft u niks met anit-kraak en zo te maken.
Voor mij hoeft niets aan de kaak gesteld te worden behalve dat krakers van mij heel snel op straat gezet mogen worden en hun vernielingen direct betalen.

gerbera
door gerbera - Nov 15, 2017 om 16:31
7372 Antwoorden / 14 Vragen

 Er moet duidelijkere wet- en regelgeving komen in het huidige grijze gebied.

Zou zeggen, geef het een ander kleurtje.

Gek hé als er bij een huurder wordt ingebroken is de woningbouw toch ook niet verantwoordelijk.
En als een huurder schade maakt, hoeft de woningbouw hiervoor toch niet op te draaien.
Wilt u nog meer voorbeelden? U bent in dergelijke gevallen toch gewoon huurder die, onder afgesproken voorwaarde, het pand tijdelijk mag bewonen

Pr
door Precare - Feb 12, 2018 om 18:29
3 Antwoorden / Vragen

Voor vragen over antikraak kunt u het beste terecht bij de Bond Precaire Woonvormen.

http://www.bondprecairewoonvormen.nl