an
door annemarie bolte May 22, 2017 om 13:22
Huishouden & energie

Automatische incasso Nederlandse energie maatschappij na verhuizing

HELP!!
In verband met verhuizing heb ik bij de Nederlandse energie maatschappij een adreswijziging op tijd door gegeven. Al op mijn oude adres had ik altijd een automatische incasso, en nu op mijn nieuwe adres is dat nog steeds. Nu kreeg ik een mail van het NLE dat ik geen maandbedrag had betaald en dit zo snel mogelijk moest doen. Ik had de bank gevraagd of alles nog goed stond, geen blokkades , totaal niks aan de hand melde de bank. Nu kreeg ik vorige week een mail van NLE met een openstaanbedrag van 120 euro ( Maand bedrag is 80), dus 40 euro incassokosten terwijl ik dus een automatische incasso bij de NLE. Ik heb weer de bankl gebeld, ze hadden een onderzoek ingesteld en er stond voldoende saldo op mijn rekening en er is ook geen blokkade geconstateerd. Wel wist de bank mij te vertellen dat de NLE  had moeten doorgeven aan de bank dat er een automatische incasso was maar met een nieuw adres. Dit rapport van de bank heb ik door gegestuurd naar NLE.
NU kreeg ik net een reactie van NLE dat ze me bedanken voor mijn bericht, maar dat ik de incassokosten van 40 euro ZSM moet betalen anders komen er incassokosten over de incassokosten.... Ben ik nu gek... Of zijn ze bij de NLE helemaal gek geworden..
Beste KASSA wat kan ik doen????

2467 8 Rapporteer

Wi
door Willem1963 - May 22, 2017 om 13:30
8 Antwoorden / Vragen

www.consuwijzer.nl  Denk dat je het beter hier even kunt vragen

ne
door neodutchio - May 22, 2017 om 13:33
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Wat u kunt doen, betalen. Wat de reden ook is dat er niet geïncasseerd is, u moet gewoon betalen. Er komt netjes een melding dat er geen geld geint kon worden en dat u dus moet betalen. U gaat wel bij de bank informeren, maar vergeet even om NLE te benaderen met het verhaal. Vervolgens wacht u tot de volgende brieven met nu zelfs een verhoging.

U weet wat uw vaste lasten zijn per maand, u weet wie er allemaal betaald moet worden. U krijgt netjes een herinnering dat er iets niet goed gegaan is, dan had u direct een overboeking moeten doen. Een maand niets laten afschrijven betekend niet dat u een maand kado krijgt.

an
door annemarie bolte May 22, 2017 om 13:42
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nee,
Ik heb ook de NLE gebeld en die zeggen alleen maar betalen en meer niet. En het maandbedrag van 80 euro heb ik al overgemaakt. Het gaat mij puur om de incassokosten die niet door mijn schuld zijn onstaan.

ne
door neodutchio May 22, 2017 om 14:12
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Die is wel door uw schuld onstaan. Bij de eerste mail die u gekregen heeft zat nog geen verhoging en toen had u kunnen/moeten betalen. U heeft er zelf voor gekozen om toen niet te betalen en niet met NLE contact op te nemen. Het is gebruikelijk dat na het uitblijven van een betaling er verhoging plaats vindt.

boppe1943
door boppe1943 - May 22, 2017 om 13:36
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hoe heeft u de adreswijziging doorgegeven? Via een verhuiskaart of via de website? Heeft u een bevestiging van de adreswijziging ontvangen?

an
door annemarie bolte May 22, 2017 om 13:51
1 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb in februari 2017 de verhuizing doorgegeven. De incasso gaat over april 2017.
En ja ik heb een bevestiging per mail ontvangen van NLE

reflecs
door reflecs - May 22, 2017 om 13:42
1859 Antwoorden / 4 Vragen

NLE heeft een fout gemaakt, maar u heeft na de eerste mail niet op tijd betaald. Zonde van die 40 Euro.

Ge
door Genee - May 22, 2017 om 17:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het toch eens wat meer informatie inwinnen bij de bank hoe de automatische incasso fout heeft kunnen lopen.
De bank heeft aangegeven dat NLE had moeten laten weten dat de automatische incasso nu op een ander adres stond.
Waar is het fout gelopen, stond uw bankrekening nog op het oude adres en de incasso van NLE op het nieuwe of was het andersom.
Kan bij doorgeven van adreswijziging bij NLE en bij de bank dezelfde automatische incasso voortgezet worden of moet de lopende altijd stopgezet worden en een nieuwe machtiging aan NLE gegeven worden?
Waarom is in de e-mail van NLE geen reden genoemd waarom er nog niet betaald was?
Zou toch normaal geweest zijn als ze hadden aangegeven dat ze de automatische afschrijving niet konden innen en dat u dat nu dat maandbedrag zelf over moest maken.

En hoe staat het met uw andere automatische incasso's, zijn die wel goed gegaan?

ne
door neodutchio May 22, 2017 om 17:22
5163 Antwoorden / 12 Vragen

Zou toch normaal geweest zijn als ze hadden aangegeven dat ze de automatische afschrijving niet konden innen en dat u dat nu dat maandbedrag zelf over moest maken.
Dat geeft TS ook aan. De eerste mail was ter info dat er niet geincasseerd kon worden en dat er handmatig betaald moest worden. Dit heeft TS verzaakt waardoor de kosten erbij zijn gekomen.

tijger1
door tijger1 May 22, 2017 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder. Een adreswijziging is helemaal niet van belang voor een automatische incasso.

Ge
door Genee May 22, 2017 om 17:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

NLE zegt dat er niet betaald is en niet waarom.
Je maakt het over en een paar dagen later halen ze het misschien alsnog van je rekening.
Ben je die maand €160 kwijt.

Ge
door Genee May 22, 2017 om 17:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Waarom is het dan mis gegaan?

tijger1
door tijger1 May 22, 2017 om 22:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet ik veel? Een incasso kan altijd mislukken. Maar dat is geen ramp, dan proberen ze het na een paar dagen nog een keer en als het dan niet lukt, krijg je een mailtje. Dan moet je dus niet de bank gaan bellen, maar je leverancier.

ha
door halex - May 22, 2017 om 17:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Sinds de automatische incasso onder het Europese bankensysteem valt (SEPA Direct Debit), vanaf 2012 volgens mij, geef je een incasso af op één vordering. Dat wil zeggen dat de combinatie vorderingsnummer + debiteurnummer + incasso identification (uniek nummer wat op de incassomachtiging staat) uniek is en dat de machtiging ook alleen daar voor gebruikt mag worden.
Waarschijnlijk hebt u door uw verhuizing een nieuw contract gekregen bij NLE of in ieder geval een nieuw contractnummer. Daarop is de oude incasso-machtiging niet geldig. En had u een nieuwe machtiging af moeten geven. Meestal sturen bedrijven in zo'n situatie met het nieuwe contract op het nieuwe adres ook een machtiging mee voor automatische incasso. In de verhuisdrukte hebt u die over het hoofd gezien. Dat u vervolgens na de eerste mail niet even controleert of het bedrag afgeschreven is, maar enkel aan uw bank vraagt of uw oude incassomachtiging nog in het systeem staat, begrijp ik niet. Waarom niet even je afschrijvingen bekijken en uw eigen fout rechtzetten? Nu moet u 40 euro betalen en nog wat moeite doen om weer automatisch te kunnen betalen. Wacht daar niet te lang mee, anders krijgt u weer een exta rekening van NLE.
Overigens, NLE mag ook absoluut niet afschrijven van uw rekening, want per afschrijving waar geen incasso-i.d. voor bestaat krijgt NLE een boete van de bank van 85 euro. Een zogenaamde MOI-boete (melding onterechte incasso).
Hoe vervelend ook voor u, maar mijns inziens valt NLE deze keer niets te verwijten.

tijger1
door tijger1 - May 22, 2017 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een adreswijziging is helemaal niet van belang voor een automatische incasso.

ha
door halex May 22, 2017 om 17:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wel als de levering op een adres geschiedt en na de verhuizing een nieuw contract wordt afgesloten. Een nieuw contract betekent een nieuwe incasso-machtiging afgeven.

tijger1
door tijger1 May 22, 2017 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom zou er een nieuw contract worden afgesloten? Dat doe je alleen maar als je van energieboer verandert.

jo
door jorisw May 22, 2017 om 17:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een contract is inderdaad op naam en niet op adres, maar we weten niet of TS nog wijzigingen heeft doorgevoerd. Bijvoorbeeld van alleen elektra, naar gas en elektra of andersom.

tijger1
door tijger1 May 22, 2017 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw. Inderdaad, dat weten we niet. De Ts had ook gewoon even NLE moeten bellen ipv de bank. Dan was het onmiddellijk duidelijk geweest. Zondegeld.

lo
door lovewinnie - May 22, 2017 om 18:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Toen u zag dat er niet afgeschreven werd bent u er toen meteen achteraan gegaan? Daarnaast neem ik aan dat er een rekening kwam al voor de aanmaning.
Waarom is deze niet betaald.
Ik weet precies wanneer wat wordt afgeschreven. Wordt dit niet gedaan bel ik daar achter aan ( bijv water schrijft niet af in maand afrekening).  U bent en blijft zelf verantwoordelijk voor de betaling.  Eer dat er incasso kosten op kom heeft u al een waarschuwing moeten hebben gehad