ge
door geertsen_1 Nov 1, 2003 om 11:03
Huishouden & energie

Bed te klein

Bij de firma Leenbakker heb ik een ledikant gekocht met de matrasmaat 160x210. Toen ik de (elders gekochte) lattenbodems van 80x210 er in wilde leggen pasten ze niet. Bij nameten bleken de lattenbodems netjes 205 te zijn. Bij Leenbakker werd mij verteld dat ze wisten dat in dit bed lattenbodems van 200 moesten en dat ik ze bij hen had moeten kopen. Nu konden ze helaas niets voor mij doen. Volgens mij is dit een onjuiste manier van doen. Als ik toch een ledikant koop met matrasmaat 160 bij 210 moeeten erg toch lattenbodems van 210 in passen? Wat kan ik nog doen?

7338 12 Rapporteer

su
door sunny_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
18 Antwoorden / 0 Vragen

beroep u op de verkoopvoorwaarden en vraag om een ander bed . Als u 210 besteld moeten ook de matrassen er in kunnen, is dat wel het geval ?

ge
door geertsen_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het matras past wel. Het gaat alleen om de lattenbodemsbodems.

zafira_1
door zafira_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou zeggen voer je klacht in op:
http://www.leenbakker.nl/nl/index2.asp?MenuID=18 Of ga bellen met het hoofdkantoor: 0162-583100
Leen Bakker Hoofdkantoor
Karperweg 3 - 4941 SH - Raamsdonksveer
Succes!

an
door annez - Apr 16, 2004 om 11:50
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet zo dat een firma van u kan eisen dat u aanverwante artikelen ook bij hen koopt. Op grond van artikel 7:17bw dient een gekochte zaak aan de overeenkomst te beantwoorden, dit doet zij niet als zij "niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten". "De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen". De vraag is dus of een bed van 210 waar een lattenbodem van 205 niet inpast aan deze voorwaarden voldoet. Dat kan ik niet beoordelen, dat zou een expert (onafhankelijk!) of een rechter moeten doen.
Op grond van artikel 7:24 lid heeft de koper van een consumentenkoop(art.7:18) recht op schadevergoeding als de zaak niet conform is... Daar zitten echter weer voorwaarden aan vast, het beste is om tegenover Leenbakker per brief een beetje te bluffen. Dreigen met kassa schijnt ook te helpen ;-) Maar laat zien dat je weet wat je rechten zijn!

ge
door geertsen_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Na een heleboel heen en weer gemail met iemand van de klantenservice van leenbakker, kwam er (zelfs na een voorstel van mij het ledikant voor een ander te ruilen) absoluut niets uit wat zelfs maar leek op de wil tot een oplossing. Toen heb ik inderdaad een mail gestuurd over genoemde artikelen in het BW, volgens mij is er zelfs recht op ontbinding van de koop als de waar niet voldoet. Daarop kwam zelfs niet eens meer een ontvangstbevestiging. De zaak ligt daarom nu bij mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

user123
door user123 - Apr 16, 2004 om 11:50
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Elke constructie van een ledikant is anders. De opgegeven maten zijn binnenmaten. Het is geen garantie dat alle bodems passen. LeenBakker kan onmogelijk garant staan voor het passen van elk type bodem. Zij hadden deze bijzondere eigenschap wel moeten melden.
Even praktisch: zijn de bodems een paar centimeter in te korten ?

ge
door geertsen_1 - Apr 16, 2004 om 11:50
5 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas niet, anders had ik dat al lang gedaan.

sip
door sip - Apr 19, 2004 om 23:31
18 Antwoorden / 1 Vragen

Net als voor veel andere zaken bestaan er voor lattenbodems, net als voor matrassen vaste maten waar de consument van mag uitgaan. Als u een dekbed overtrek koopt voor een twee meter bed is de overtrek ook geen 190 cm.Als de maat van de lattenbodem van het bed geen standaard maat is, het is u niet verteld en het staat niet vermeld dan kunt u met succes het bed terugbezorgen en uw geld terugeisen. Zeker als de standaard maat voor een lattenbodem van een bed 210 cm is. Veel suc6.

user123
door user123 - May 8, 2004 om 23:10
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is dus in de praktijk niet zo. Stel : de leverancier van de bodems maakt deze _precies_ 80x210, de leverancier van het bed maakt de binnenmaat _precies_ 210. Drie keer raden : dat gaat niet passen (zonder franse schroevendraaier ;-) Als je een matras koopt voor 80x210 zal deze in de praktijk een paar centimeter kleiner zijn. Niet om de klant te beduvelen, maar om ruimte te bieden voor een dekbed. Overigens is 210 nog steeds geen standaardmaat. (standaard is 2 meter)

hapo
door hapo - Oct 20, 2004 om 19:44
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als het goed is zitten er aan het hoofd en voeteneind een balk die je moet monteren. Dit zijn steunbalken die door de fabrikant gemaakt zijn in het bed. Deze zijn er uit te halen en weg te laten, wat vind ik niet ten goede komt van het bed. Als je dan een 210 lattenbodem past dan past deze wel.

Ik heb deze info van de verkoper uit een ander filiaal, kreeg netjes te horen dat het een andere bodemmaat was en dat dit kwam doordat de Fabrikant de steunbalken gebruikt om ongeveer 10 cm op te vullen om zo een standaard maat van een lattenbodem te gebruiken, namelijk 200. De reden is mij vooralsnog onbekend waarom ze dit zo gedaan hebben. Maar vind erger dat de info zo verschild tussen de verschillende filialen.

groeten,

Harm

hapo
door hapo - Oct 20, 2004 om 19:45
4 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de rest een prima bed!

pu
door pukbol - Oct 26, 2006 om 11:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het omgekeerde probleem. Auping (mijn matrassen) maakt de matrassen iets korter want het moet in een bed van 2 m. passen. Ikea maakte het bed iets groter, want er moeten matrassen van 2 m. in passen... Resultaat: boven en onder een kier van een paar centimeter (en nee, er passen géén matrassen van 2.10 in). Onder is het niet zo erg, dat vult het dekbed op, maar boven blijf ik toch nog met een kier zitten. Enfin, het is in elk geval lekker luchtig...