br
door broeder andaris Jan 13, 2023 om 14:38
Huishouden & energie

Bij een magnetron moet je spreken van warmte straling.

De mensen denken bij straling veel te snel aan radioactieve straling, daardoor allerlei fabels ontstaan!

941 8 Rapporteer

sira
door sira - Jan 13, 2023 om 14:41
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Een magnetron gebruikt niet-ioniserende, radiofrequente EM-straling (RFE). Hoewel die geen elektronen uit een atoom kan losmaken, brengt die ze wel in beweging. Als dat gebeurt bij watermoleculen, bijvoorbeeld in voedsel, vibreren die, waarbij hitte wordt opgewekt. Dat zorgt voor het 'garen' van het voedsel.

ju
door juliomariner - Jan 13, 2023 om 14:48
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Als u een zinnige opmerking wilt maken moet deze wel kloppen.
Bij een magnetron gaat het dus niet om warmtestraling.
Daarbij wat wilt u bereiken mety dit topic?

tenormin
door tenormin Jan 13, 2023 om 15:16
16841 Antwoorden / 108 Vragen

@juliomariner, ik denk dat de TS hier op de site verder wil gaan: er staat in de Nieuwsbrief het een en ander over magnetron gebruik.

sira
door sira Jan 13, 2023 om 16:30
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Of hij wil ons op het verkeerde been zetten ;-))

gerbera
door gerbera - Jan 13, 2023 om 14:59
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Je spreekt niet van warmtestraling, de magnetron werkt met microgolven waardoor het vocht in het voedsel wordt omgezet in warmte, dus waarom wordt er aan radioactive straling gedacht. vandaar dat een magnetron ook wel microwave wordt genoemd.

me
door mein33 - Jan 13, 2023 om 15:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U weet zelf niet  "hoe de steel in de vork steekt" en voegt zelf een fabeltje toe aan de lange rij fabels die er over de werking van de magnetron bestaan.

Be
door Bewaklu - Jan 13, 2023 om 15:32
132 Antwoorden / 1 Vragen

Oke....wist je ook dat het elke avond donker wordt?
Moderatie, mag dit topic in de kliko vanwege nietszeggende blabla?

rj
door rjw - Jan 13, 2023 om 16:07
3273 Antwoorden / 5 Vragen

De naam magnetron geeft eigenlijk al aan hoe het werkt.... En de Engelse naam nog beter. En ib geen van beide gaat het over warmte.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 13, 2023 om 17:01
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend en oimdat u dit kennelijk niet weet, zie o.a. https://www.magnetrongigant.com/hoe-werkt-magnetron/ waarin ook duidelijk is uitgelegd dat een magnetron werkt op basis van hoogfrequent radiostraling.

Zo er sporake zou zijn van radioactive straling zou het niet eens verkocht mogen worden!

Hetgeen u nu zelf meldt is dus een fabel, jammer maar echt waar.

Dat afgezien van het gegeven dat wij vrijwilligers zijn die proberen vragen van consumenten te beantwoorden of adviezen te geven. Ik neem aan dat uw meldig gebaseert is op een onderwerp in de nieuwsbrief van vandaag.

ro
door ronny530 - Jan 13, 2023 om 19:34
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Ik weet niet hoe u op deze stelling want een vraag is het niet gekomen bent want ik ben niet op de nieuwsbrief geabboneerd. Radioactieve straling is alles omvattend en kan voor zowel goede als kwade doeleinden gebruikt worden. Door radiogolven op een zeer hoge frequentie gericht op te wekken gaan de moleculen in organische bestanddelen met hoge snelheden tegen elkaar in bewegen waardoor wrijving en hitte ontstaat. In een magnetron situatie zal de magnetron als er geen product in staat ook geen warmte genereren dus kan er ook geen sprake zijn van warmte straling. Pas zodra een product in die magnetron geplaatst wordt en de magnetron uiteraard ingeschakeld wordt gaan de moleculen in het product bewegen met als gevolg dat het product vanaf binnen naar buiten warm gaat worden maar de schaal waarop het product ligt niet door de schaal wordt opgewarmt maar wel door het product dat er op ligt. In een oven die met verwarmingselementen wordt opgewarmt ontstaat wel stralingswarmte maar geen radioactieve straling omdat het product door de hitte die in de oven aanwezig is van buiten naar binnen warm gaat worden. Zodra het product eet klaar is blijft de oven nog lang hitte bevatten en ik meen ooit gezien te hebben dat als men gezellig aan de kerstdis zat de stralingswarmte van een oven niet zijnde een magnetron bij het open laten van de deur de keuken kon verwarmen. Het meest grappige was nog het advies om voor het diner zoveel mogelijk gasten uit te nodigen om van het diner te genieten want zeg tien gasten die aan tafel plaatsnemen stralen gezamelijk ook warmte uit waardoor de omgevingstemperatuur zeer hoog op kan lopen en dat is zeker niet prettig. Resumerend een magnetron verwarmt producten die er in geplaatst worden en geeft zelf geen warmte straling af.