bo
door bobhanna Jul 12, 2006 om 20:46
Huishouden & energie

Bijterige pup

we hebben 2 weken een cairnterrierpup-reu; hij is lief en begrijpt al veel, maar in zijn spel ziet hij in alles iets om te bijten. bijt onze handen zowat stuk, en benen of broeken. we  proberen hem af te leiden maar hij hapt vaak meteen bijv. als je hem oppakt, als je gewoon op schoot wilt aaien, als je voorbijloopt.  we willen op een puppycursus gaan, maar zitten al meteen met dit nare euvel; heeft iemand tips?hanna.

9985 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Veel jonge hondjes met bijt nijgingen zijn te vroeg bij hun moeder weggehaald.
Normaal wordt dit al in jong stadium gecorrigeerd door de moeder.
U zult dit gedrag dus moeten bestraffen op een juiste marnier.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

de pup was 9 weken, en is er een met een stamboom, dus dat zit wel goed. ik weet wel, dat de moeder al vroeg genoeg had van het nest, het waren er zes. maar hoe te corrigeren is mijn vraag: zijn kop omlaaghouden en foei zeggen tot hij wegkijkt. dat is het enige dat we weten, maar hij komt telkens weer terug, en dan kun je dat toch moeilijk de hele dag doen.hanna

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

9 weken is erg snel voor zo'n kleintje.
Meestal is niet de moeder de jongen zat maar de fokker, want het vergt tijd en energie als de jongen lang in het nest blijven.
Ik denk toch dat u het beste iemand te hulp kan vragen om het bijtprobleem op de juiste marnier op te lossen, en problemen in de toekomst te voorkomen.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 21:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wil je een hond opvoeden dan zul je consequent moeten zijn en dit dus moeten blijven herhalen, de hele dag - dag in dag uit ;-)

Je hebt een bewerkelijk hondje uitgekozen ook, als ik lees op deze site heeft hij echt goede training nodig anders is hij in no time de baas in huis zo klein als hij is.........ik hoop dat je je goed geinformeerd/gerealiseerd hebt wat je in huis hebt gehaald, je zult er in moeten investeren om er een `goede` hond van te maken

Je kunt hier ook een folder over de pup downloaden`

http://www.nctc.nl/index.php?pid=39&PHPSESSID=4fa63b9b4125795db6383fd557d9e455

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 12, 2006 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als op een afkeurende manier (met lage stem) foei zeggen niet helpt dan kunt u nog proberen duidelijk te maken dat bijten niet gewenst is, door met een klein voorwerp (bijvoorbeeld een stokje) een ZACHT tikje tegen de snuit te geven.
Dat herhaalt u elke keer ZODRA hij bijt of wil bijten.

Let wel op dat de snuit van een hond erg gevoelig is.

Het bijtgedrag krijgt op die manier een voor de hond begrijpelijke en zeer onaangename reactie. Na een paar keer zou het kwartje bij de hond dan moeten vallen.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Jul 15, 2006 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou me er niet al te druk over maken. Het is een pup en pups bijten graag in alles wat hun voor de bek komt. Geef hem iets waar hij in kan bijten, ik bedoel, iets wat geen kwaad kan. De dierenspeciaalzaak kan U wel raad geven in deze. Meestal gaat het na het wisselen van het gebit wel over.

Succes, libra

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vorige reactie kan niet goed gekeurd worden. Men slaat een hond niet op de snuit, en een puppy helemaal niet. Als bezitter van 2 honden, corrigeren wij de hond met een harde NEE. De pups zal uiteindelijk leren dat het niet mag. De tijd om een pup iets te leren, neem manden in beslag. Een pup wil alles "leren", en zal altijd proberen zijn eigen wil te bereiken. Wij hebben met onse jonge hondje van 6 maanden de handen vol! Af en toe als hij echt niet wil luisteren en probeer dan te bijten, wordt hij op de grond omgedraaid met de buik naar boven. De NEE worden herhaald tot het pup begrijp wat bedoel is. Nu is een NEE op afstand al goed genoeg. Hij luisterd er wel en stopt meteen met de activiteit waar hij bezig was.

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

geef hem een flostouw waar hij op mag bijten,en ben conseqent met regels

als hij ergers op bijt  wat je niet wilt  spreek hem ook toe en zeg nee

wel met krachtige stem,en als dat niet helpt  dat heb ik op de curus

geleerd hem in zijn nekvel pakken wel met je andere hand onder de buik onderstuenen  en even knijpen

dit doet moederhond in de roedel ook

mijn hond is nu  half jaar  en heb nog nooit wat kapot gebeten,let er wel op als ze rond een half jaar zijn gaan ze ook weer wissellen

dus willen ze ook iets om op te bijten geef ze een kauwbotje is ook goed voor de tandjes

groetjes  marloes

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe lossen honden dit onderling op?

De gebetene geeft een harde hoge gil, en indien er dan niet zachter gespeeld wordt houdt het spel gewoon op omdat de gebetene weggaat, en negeert.

puppen doen van alles om voor hun latere sociale leven in een roedel te leren.

Slaan is uit den booze, of heeft iemand van jullie ooit de enen hond de andere zien slaan? Heeft trouwens iemand van jullie een moederhond haar pups bij het nekvel zien corrigeren? Nee, zulk gedrag vertoond een hond alleen tegeover prooi.

Dit soort fabeltjes leven overal. heel spijtig. Je trimster wil in toekomst makkelijk ook de snuit van je hond kunnen verzorgen, en een hond die wegtrekt wanneer je hem aan wil lijnen is ook geen leuk vooruitzicht voor de toekomst.

Indien hoog en hard "Au"gillen niet voldoet, pak je je pup op, en zet hem kalm en kordaat in een bench of hoge doos waar hij niet weg kan. Even een 'time out"geven. Hij mag er pas uit wanneer hij zich volledig erbij heeft neergelegt dat je even zijn vrijheid hebt beperkt.

Zodra je pup kalm is gaan liggen begin je hem met hoge vrolijke stem te prijzen, en mag hij weer vrij rond lopen. In eerste instantie zal je dit "rideltje"een aantal keren moeten herhalen, maar zodra hij herkennt wat er gebeurt indien hij niet naar je luistert zal "even wegzetten"snel werken. Je zal wel erg consqwent moeten zijn, dus een keertje wel laten happen en dan weer niet werkt afrechts.

succes

dotje

ve
door verwijderd - Sep 18, 2006 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

Een moederhond corrigeerd weldegelijk haar pups! Wij hebben zelf een nestje gehad in een roedel, pracht om te zien hoe dat werkt! Wanneer de pups iets doen wat ma niet goed vindt, is de eerste correctie dat ze zachtjes haar bek om de snuit van de pup legt. Dit kan je immiteren door je hand om de snuit te leggen en zachjes weg te duwen. Dát snápt een pup tenminste! Later krijgen ze een knauw in/om het oor, hoeft niet hard, maar met kabaal (grom) erbij is het effectief. We hebben een dochter gehouden, die krijgt nog steeds en flink op haar kop van ma. Niet schudden, dat is idd prooi gedrag, maar ze krijgt soms wel een flinke hap in haar nek, oor of keel.

Als je op de juiste hondse manier corrigeert, snapt de pup wat je bedoelt! Je kan hem op pakken en weg zetten in een bench, maar dat doet ma dus ook niet en snapt de pup ook niet waarom hij daar nu moet.

Ons inziens is het een dominant puppie dat je nu al moet laten zien wie de baas is ( dus op een juiste hondse manier en niet slaan) anders krijg je alleen maar meer problemen. Geef hem ook iets waar hij wél on mag bijten! b.v. een touw, bijhij in je hand, corrigeer je door eerst genoemde, je hand over de snuit en weg duwen, combineer dit met nee, en hij gaat begrijpen wat 'nee' betekend.

Geef hem dan het touw, bijt hij daarin, praat je hoog en blij, 'goed zo' wordt dan ook een begrip...

Sja, je hebt een baby in huis genomen die opvoeding behoeft.. Die wordt met 9 maanden een puber, ook een periode waarin je consequent moet zijn, met zijn 2e jaar, krijg je de 2e puber tijd, het is maar hoe je de 1e bent door gekomen, hoe zwaar die wordt ;-)

denk erom, hoe hondser je een hond behadeld, hoe beter de band is. Hoe meer je je als leider op steld, hoe beter de hond zich voelt.

Als de leider verzaakt, neemt de hond het een keer over....

Ik hoop dat jullie nog héél lang plezier zullen hebben van dit puppie!