amsalemink
door amsalemink Dec 29, 2006 om 18:36
Huishouden & energie

Blaasgruis kater

mijn kater heeft blaasgruis dus ik moet dure voeding kopen. Zit ik daar voor de rest van zijn leven aan vast?? (hij is 10 jaar). Omdat ik nog 2 andere katten heb wordt het behoorlijk ingewikkeld! Bedankt voor reacties

548 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 29, 2006 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat had mijn kater ook. Je hebt dan wel speciaal voer nodig maar dat is zo geconcentreerd dat je bijna niet meer kwijt bent dan gewoon voer uit de winkel.

Mijn andere katten aten gewoon lekker mee. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Dus niet zo druk maken.

Jenie

ve
door verwijderd - Dec 29, 2006 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het voer moet een aantal weken worden gegeven.
Zorg er voor dat er nergens kattevoer staat in huis en voer de katten die gezond zijn in een andere kamer, haal na het eten het voer wat over is weer weg.
Op deze marnier kan het niet fout gaan, wel een beetje extra werk, en de katten zullen er even aan moeten wennen dat zij moeten gaan eten op een vaste tijd.

ve
door verwijderd - Dec 29, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, daar zit de kat, en dat is niet verkeerd, de rest van zijn leven aan vast.

Ik weet niet wat deze kost maar ik weet wel wat helpt en dat zijn de brokken CD en alleen verkrijgbaar bij de dierenarts.
Al is het voer van Eukanuba en Iam's ook sterk verbeterd de laatste tijd. Voor Royal Canin maken ze de laatste tijd nogal wat reclame, kan niet goed zijn, maar dat is mijn idee.

Al je katten kunnen dat eten en veel hebben ze en zullen ze niet nodig hebben, het is heel zuinig voer.

Geef ook daarnaast geen ander voer.

Groet en succes met je katten,

Oracle

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak zijn er goedkopere merken die het ook hebben, net als de medicijnen voor mijn kat, bij de eigen mensen apotheek uit voorraad en slechts €5,69 en dezelfde bij dierenarts €69,- en week levertijd!

Ik zocht en vond, dus de dierenarts die dit speciaal moet bestellen is erg duur, er zijn in tuincentra en bouwmarkten soms goedkopere die ook voor Blaasgruis voer hebben, dit is gelijk aan normaal merk voer, dus niet duurder!

Het word verkocht in 10 KG zakken voor slechts €19,95 en dus valt het wel mee.

Zacht blikvoer erbij van de Aldi, alleen die dure van 39 cent want die goedkopere lusten ze niet!

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Hier kun je er meer over lezen;

Blaasgruis bij de kat

Succes,

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 13:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Stacey. Hartstikke bedankt voor je tip.

Wat weet ik ineeens veel over blaasgruis.

Groetjes, Solo

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jenie. Bedankt voor je tip. Zoals jij voorstelt ga ik het doen. Dan alledrie maar hetzelfde voer. Scheelt mij een boel stress omdat ik in een tweekamer seniorenwoninkje woon en de enige ruimte die ik kan afsluiten de badkamner is. Dus de andere goedbedoelde tips zijn voor mij practisch onuitvoerbaar.

Allemaal zeer bedankt. Groeten, Solo.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Zoals te lezen in de link van Stacey bestaan er twee soorten blaasgruis. In het geval van Strufiet gruis kan je in overleg met de dierenarts hier na verloop van tijd mee stoppen. Je kan voor de zekerheid daarna periodiek urine laten testen.

Het belangrijkste probleem is echter je andere katten. Ik weet uit eigen ervaring dat dit nogal een gegoochel kan zijn.
Echter als je er voor zorgt dat 80% van het voer dat hij binnenkrijgt het dieet voer is, je de rest van de dag gewoon het voer voor je andere katten kan laten staan. Dieetvoer is smakelijk en erg voedzaam. De kans dat hij daardoor weinig behoefte heeft aan ander voer is groot.

Je zou hem bijvoorbeeld twee keer per dag een portie kunnen geven (in je badkamer dus) Als hij dan de rest van de tijd links en rechts eens een brokje meepikt van de rest kan dat dus geen kwaad. Of dit werkt hangt natuurlijk wel van het eetgedrag af. Je bespaart op deze manier wel een hoop kosten.

succes en neem van mij aan dat één kat apart voeren nog wel mee valt. het wordt pas echt een probleem als je er vijf hebt, waarvan er drie (tijdelijk) verschillend voer moeten hebben ;)

groet Flipje

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daarbij wens ik je dan ook maar veel sterkte.  Bedankt voor reactie. Groet, Solo.