je
door jessy27 Mar 23, 2007 om 19:05
Huishouden & energie

Bouwovereenkomst

Hallo, ik heb aan de aannemer die een dakopbouw bij ons gaat doen gevraagd of hij iets op papier wil sturen. Hij heeft ons de door hem ondertekende offerte in 2-voud opgestuurd met de vraag er 1 te tekenen en terug te sturen. Hierop staan de werkzaamheden en de prijs vermeld. Heb ik hier voldoende aan om bij eventuele gebreken hem aansprakelijk te stellen of moet hij echt een bouwovereenkomst ondertekenen?

1541 11 Rapporteer

hutch
door hutch - Mar 23, 2007 om 19:23
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Jessy,

een offerte is eigenlijk een schriftelijke toezegging om iets te doen voor een bepaald vast bedrag.

of·fer·te (de ~, ~n/~s)

1 aanbieding van goederen of diensten tegen vaste prijs => prijsopgave

Maar er zouden ook uitzonderingen op die offerte kunnen staan.... Dus heel goed lezen die offerte.

Indien er 1 bedrag wordt genoemd voor alle benodigde werkzaamheden, inclusief materiaal, moet die aannemer zich daar ook aan houden. Maar ook u dient zich dan hieraan te houden.

Stel dat die aannemer bijv. (ik noem maar wat) 48 uur berekend heeft in die offerte en hij is uiteindelijk al in 40 uur klaar, wil dat zeggen dat hij, in dat geval, wel die 48 uur mag berekenen.....

Lees ook de (algemene) voorwaarden van die aannemer goed door.

Dit alles is dus een volwaardige overeenkomst en kan hij, indien nodig, hierop aangesproken worden (bij eventuele gebreken).

Gr. Hutch

grindweg
door grindweg - Mar 23, 2007 om 21:00
2308 Antwoorden / 28 Vragen

let heel erg op meer of minder werk hier onstaan vaak problemen over. vraag ook om een bestek  om de zelfde redenen. en zijn ze ergens bij aangesloten?

je
door jessy27 - Mar 23, 2007 om 21:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is een bestek?

grindweg
door grindweg - Mar 23, 2007 om 21:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat is een lijst met alle materialen etc wat er gebruikt gaat worden zodat ze later niet zeggen dat hoort er niet bij. goede vraag trouwens

je
door jessy27 - Mar 23, 2007 om 22:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oh zo, bedankt voor de uitleg! Er staat trouwens 1 stelpost (zo heet dat geloof ik) op en dat heeft te maken met wat ze onder de vloer aantreffen wat betredt leidingen i.v.m. het verplaatsen van de ketel. Het is ook nog niet duidelijk of er een muurtje gplaatst gaat worden met daarin een deur zodat de droger, wasmachine en ketel in een soort voorgangetje komen en de rest van de zolder apart is. Denk je dat ik voor alle eventuele mogelijkheden een offerte moet vragen? Alvast bedankt voor de reactie!!

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 24, 2007 om 02:09
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De kosten van veel bouwprojecten zowel bij particulieren als bij grote bedrijven lopen met name op door onvoorziene omstandigheden en stelposten waarvoor op basis van nacalculatie wordt afgerekend. Ook snijden veel opdrachtgevers zich in de vingers door tussentijdse wensen of wijzigingen van het oorspronkelijk plan.
Om die reden is het verstandig meerdere vergelijkende offertes te vragen en stelposten zo veel mogelijk te vermijden, bijvoorbeeld door eerst een en ander nader te (laten) onderzoeken.

grindweg
door grindweg - Mar 24, 2007 om 07:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het probleem met stelposten is dat die altijd duur zijn omdat je op dat moment geen keus hebt. dus laat ze eerst maar onder de vloer kijken en een vaste prijs maken . wij zijn in het verleden op de koffie gekomen helaas dus leer ervan succes.

si
door sicces - Mar 26, 2007 om 16:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

jessy, wat je ook kan doen is zelf een opdracht bevestiging schrijven waarin je refereerd aan de prijs uit zijn offerte. Ik in je opdracht kan je dan alle voorwaarden vermelden die je met de aannemer hebt afgesproken.

Tevens zou ik eerst laten uitzoeken wat er onder de vloer ligt ivm de leidingen en een keuze maken mbt een extra muurtje met deur. Dat kan je dan meteen in je opdracht bevestigen.

succes!

raywin
door raywin - Mar 27, 2007 om 01:12
20 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Jessey,

Een bestek is een volledige omschrijving van een uit te voeren werk, met alle technische bijzonderheden en de daarbij geldende voorwaarden. Het bestek wordt aangevuld met diverse bestektekeningen, die in het algemeen door een architect of een bouwkundige adviesbureau getekend worden. Voor een eenvoudige verbouwing, waarvoor geen bouwvergunning vereist wordt, is een goede werkomschrijving met een materiaaloverzicht  meestal voldoende. Het inhuren van een bouwkundig adviesbureau is natuurlijk altijd verstandig, omdat dan beter over het bouwplan en alle consequenties nagedacht wordt. Een formulier van de verbouwingsovereenkomst, die door vereniging Eigenhuis en de NVOB opgesteld is, zou je kunnen gebruiken. Het formulier kan je gratis downloaden. In deze overeenkomst staan de rechten en plichten van opdrachtgever en de aannemer. Succes, Raymond

ja
door jacbigboss - Mar 27, 2007 om 07:37
44 Antwoorden / 15 Vragen

Er is eigenlijk alleen maar belangrijk wat er in moet staan  en dat is wat U precies heeft afgesproken  !!!! dat is belangrijk wat hij naar afspraak moet doen en wat niet en met de prijs erbij

vin100
door vin100 - Mar 27, 2007 om 18:25
35 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat u al een bouwvergunning heeft?

Dan moet u verder opletten dat

  1. uw afspraken mbt het uit te voeren werk nauwkeurig en volledig omschreven zijn in de aanbieding. Waar nodig zelf aanvullen.
  2. Stelposten vastgesteld zijn op een max. bedrag waarvan u zelf ook denkt dat dit redelijk is - verbindt anders zelf een max. bedrag aan uit te voeren onvoorziene werkzaamheden. (met dien verstande dat de aannemer wel verplicht is ze uit te voeren indien ze zich voordoen)
  3. Spreek ook een einddatum of maximale periode waarover het werk uitgevoerd wordt af. Anders bent u de klos als de aannemer besluit tussendoor even een ander klusje te doen.
  4. Indien u eventuele overlast verwacht, maak dan duidelijke afspraken zoals bijvoorbeeld dat werknemers of spullen niet door het bewoonde deel van het huis mogen zonder uw toestemming.
  5. Ga er altijd van uit dat alles wat u niet afspreekt fout zal gaan... ik kan u verzekeren dat dit in de praktijk namelijk vaak zo zal blijken.
suxes