ki
door kingswood Jul 4, 2007 om 08:46
Huishouden & energie

Bouwwerk op gemeentegrond

In april 1997 hebben wij ons huis gekocht.
Afgelopen week ontvingen wij van de gemeente een brief waarin staat dat onze berging gedeeltelijk op gemeentegrond zou staan. De gemeente zou weleens gelijk kunnen hebben.
Wij zijn ons hiervan echter nooit bewust geweest. Wij zijn gaan informeren bij de vorige bewoners en ook zij hebben destijds (1981) het huis in deze samenstelling gekocht.
- Wat zijn onze rechtelijke gronden? Is hierbij bijvoorbeeld een verjaringstermijn van toepassing?
- Heeft u raad of tips om onze positie te versterken?

5981 6 Rapporteer

hutch
door hutch - Jul 4, 2007 om 09:35
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Kingswood,

als ik het goed begrijp, staat die berging dus al minimaal 26 jaar op gemeentegrond....

Dan is hier inderdaad sprake van een verjaringstermijn (zogenaamde verkrijgende verjaring), indien de gemeente niet eerder u of de vorige bewoner(s) heeft aangeschreven. Indien er wel eerder melding is gemaakt door de gemeente, is er weer sprake van 'stuiting' en gaat de verjaringstermijn opnieuw lopen vanaf het moment van aanschrijving/melding aan u (of de vorige bewoner(s).

De algemene verjaringstermijn is 20 jaar. Zie Burgerlijk Wetboek, boek 3, artikel 306: "Indien de wet niet anders bepaalt, verjaart een rechtsvordering door verloop van twintig jaren."

In uw geval is 10 jaar al voldoende. U zult echter wel met bewijs moeten komen. Dit zou uiteraard al kunnen met verklaringen van vorige bewoners. Met dit bewijs (dus dat de vorige bewoner(s) nooit aangeschreven zijn) kunt u naar de gemeente gaan en verzoeken om dat (kleine) stuk grond aan u toe te delen. Wel neem ik aan dat in dat geval de notariële kosten voor u zijn, maar dat kunt u bij de gemeente allemaal navragen.

Maar u geeft niet aan wat de gemeente eigenlijk precies wil..... Moet u die berging afbreken of wordt u in de gelegenheid gesteld om dat stuk(je) grond te kopen?

Gr. Hutch

tonnieboy
door tonnieboy - Jul 4, 2007 om 11:57
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals al aangegeven is er inderdaad sprake van verkrijgende verjaring en is de gemeente simpelweg te laat met de constatering of vordering. U kunt hen dus in die zin nader berichten. Overigens is het bouwplan in 1981 of daarvoor ook al goedgekeurd door de gemeente en is het dus vreemd dat ze daar nu nog op terug komen. Informeer zonodig even bij het kadaster om objectieve informatie te verkrijgen, maar iedere claim van de zijde van de gemeente kunt u gewoon afwijzen.

jantom
door jantom - Jul 4, 2007 om 13:43
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort gevallen zijn mij bekend (ik was medewerker grondbedrijf).

Constateren van verjaring is één zaak maar hoe verder? De bezitter is krachtens de kadastrale gegevens nog steeds geen eigenaar! Reden voor actie.

Het beste/verstandigste is de grond van de gemeente aan te kopen tegen een symbolisch bedrag (dus met overeenstemming) en anders moet er een rechtszaak komen en dat is erg duur maar als die gewonnen wordt dan zijn er in principe geen overdrachtskosten (de notaris wordt omzeild).

Er zullen volgens mij altijd wel kosten voor rekening van de verkrijger zijn (hoe de grond ook door hem wordt verkregen). Het kadaster moet in het bezit worden gesteld van óf een rechterlijke uitspraak óf  een notariële akte vóórdat er kan worden overgeschreven.

fv
door fvanderwerff - Jul 4, 2007 om 21:33
2 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom geldt in dit geval de termijn van tien jaar?

marcel75
door marcel75 - Jul 5, 2007 om 20:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Hutch

Let eerst even op het verschil tussen een verkrijgende en bevrijdende verjaring onder het huidige recht. Verkrijgende verjaring kun je bij registergoederen van spreken na een onafgebroken bezit, te goeder trouw voor een periode van 10 jaar. De rechtsvordering om het bezit op te eisen verjaart na verloop van 20 jaar. Bezit te kwader trouw verjaart in principe dus na 20 jaar.

In dit geval was het relatief eenvoudig om na te gaan dat de berging deels op gemeentegrond stond. Dat betekent dat bezit ter goeder trouw niet snel zal worden aangenomen (wordt sowieso niet snel aangenomen, omdat we niet voor niets de openbare register (lees: Kadaster) hebben.

Maar (!) als de verjaring in 1981 is aangevangen, dan loopt er nog een oude verjaring. Sinds 1992 zijn de termijnen namelijk zoals ik hiervoor heb vermeld, maar voor 1992 was er een termijn van 30 jaar! En in de overganswet is bepaald dat lopende termijnen blijven lopen en niet ingekort worden. Pas in 2011 zal de verjaringstermijn verlopen zijn.

Mocht de verjaringstermijn toch al verstreken zijn, ga dan naar een notaris. Die kan een akte van verjaring opstellen en inschrijven in het kadaster. Probeer echter wel van te voren de gemeente ook mee te krijgen. De notaris mag weigeren de akte te tekenen als de verjaring betwist wordt.

Andere mogelijkheid (ook vaak in de praktijk toegepast) voor het geval de gemeente de verjaring betwist: koop de grond van de gemeente. Op zich ook wel fair, omdat u nu meer grond hebt, dan waar ooit voor betaald is. Er zal dan echter wel overdrachtsbelasting verschuldigd zijn (bij een verjaring niet).

Samenvattend: de verjaring, mits in 1981 aangevangen, is nog niet voltooid. Als aantoonbaar is dat ook voor 1981 de grond al in bezit was, dan kan de verjaring wel zijn voltooid en kunt u een akte van verjaring laten opstellen.

hutch
door hutch - Feb 26, 2008 om 10:22
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag F. vd Werff,

de termijn van 10 jaar is vastgelegd in:

Burgerlijk Wetboek, boek 3, artikel 99

"Rechten op roerende zaken die niet-registergoederen zijn, en rechten aan toonder of order worden door een bezitter te goeder trouw verkregen door een onafgebroken bezit van drie jaren, andere goederen door een onafgebroken bezit van tien jaren."

Indien er sprake is van 'stuiting', wordt de termijn van 10 jaren verlengd met tenhoogste 5 jaren.

(edit: dode link, redactie Kassa)

Gr. Hutch