jo
door joannahol Dec 2, 2013 om 11:52
Huishouden & energie

Bruine vlekken en larven

In het voorjaar van 2010 hebben wij nieuwe matrassen gekocht. Al snel kwamen er vlekken in (geel/bruin van kleur) die niet door onszelf werden veroorzaakt. We hebben het bedrijf ingeschakeld die ons meedeelde dat het niet door de matrassen kwam. De fabrikant is ook al ingeschakeld en die zegt op zijn beurt ook dat het niet aan de matras kan liggen. Enkele maanden geleden vonden we beestjes onder de matras en onder het bed (ons bed is helemaal afgesloten) en we hebben daar een video van gemaakt en opgestuurd naar de Ongediertebestrijding. We kregen te horen dat het ging om de larven van de pelskever. Men ging na wat wij in huis hadden maar niets dierlijks waar je een pelskever kan verwachten. Wij wonen in een appartement op 10-hoog. Onze slaapkamer is geheel ontsmet door de dienst. We vragen ons nog steeds af waardoor we die larven hadden(hebben?). In combinatie met die bruine vlekken hebben we de tijk eens goed bekeken en in de vulling zit een stof met veel bruine vezels. De vulling lijkt op schapenwol. Wij hebben onze vraag voorgelegd aan TUV.com in Enschede om het materiaal te laten onderzoeken op dierlijke vezels. Vanmorgen kwam er antwoord dat de gehele tijk moet worden onderzocht en dat de kosten ca. 500 euro (excl. BTW) zullen zijn. Dat vinden wij veel te veel. We blijven met de vervelende gedachten zitten dat het materiaal in de fabriek misschien al is besmet met de pelskever. Zolang niet is bewezen wat de oorzaak van die vlekken en de beestjes is blijven wij met die onzekerheid zitten en ook de vraag.....zit er ergens een nest in het materiaal?
Wat kunnen we doen?

17799 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2013 om 13:55
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wil dit zeggen dat u 3 jaar bent 'doorgegaan' met slapen op die matrassen nadat de leverancier van de matrassen u vertelde dat het niet aan de matrassen kan liggen? 't Is wel een vreemd verschijnsel. Lijkt mij dan een raadsel en zou het, ondanks de hoge kosten toch wel laten onderzoeken. Stel dat de TUV ontdekt dat het wel degelijk door het matras komt; moet de zaak u toch schadeloos stellen. Mocht het niet zo zijn heeft u er een probleem bij: hoe komen die beestjes in hemelsnaam dan wel in uw slaapkamer terecht!

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 6, 2013 om 10:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je nog verder goede en dure matrassen hebt een opleg matras er over...
Reeds dode diertjes geven vlekken maar als geen stank of zo...

Verder bestaan er matras hoezen, vooral vakantie parken hebben deze met plastic van binnen beklede maar als incontinentie ook leverbaar...
Een goede bedden winkel kan ze ook leveren en dan blijft een matras als nieuw als je die gebruikt.

De Opleg matrassen kunnen mits niet te dik wel in de wasmachine en de matras niet... de Tijk wassen is veel werk en daarom gebruik ik de opleg matrassen.
Stof, Vet of ander vuil of ongelukjes was je zo er uit.
Helaas is het reinigen van je matras lastiger, in de auto shop kun je stoelen/interieur reiniger kopen maar ook bij diverse Drogisten een HG product te kopen voor reiningen meubels.
Daarmee krijg je een groot deel maar zelden alles weg maar naast reinigen stopt het ook dergelijke vervuiling.

Succes met reinigen maar doe het in de ochtend zodat het nog kan drogen voor je weer gaat slapen, en goed ventileren...

tj
door tj.daems - Dec 6, 2013 om 11:19
13 Antwoorden / 27 Vragen

Wel wat laat om na 3 jaar te reageren, maar misschien is het toch nog iets voor de belbus?

er
door erky - Dec 6, 2013 om 11:52
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Joannahol,
Bij mijn matras zijn ook gele en bruine vlekken (kringen), maar die worden veroorzaakt door mijn zweet. Daar wil ik het verder niet over hebben, je bent zelf het beste in staat om daar een oordeel over te hebben.

Wat die kevers en larven betreft. De kevers houden van honing en je zult op de slaapkamer wel geen bloeiende planten hebben. De larve voedt zich met wol of andere (natuurlijke) vezels. Heb je al eens gekeken in welk land de matras(sen) zijn gemaakt? Als de matrassen uit Europa komen dan zijn ze niet onderworpen geweest aan een ontgifting. Spullen uit bijvoorbeeld China worden in containers tegelijk voorzien van dodelijk gas, zodat er geen 'besmettingen' kunnen plaats vinden. Helaas gebeurt dat niet altijd.

Je kan met de matras zelf naar een ongediertebestrijder om zo'n vergassing te laten doen, maar dat gaat voor een matras mogelijk niet op omdat het gas niet doordringt tot alle plekken.

Je schrijft trouwens dat 'jullie bed volledig is afgesloten'. Daar heb ik geen enkele voorstelling van.

Het enige zinvolle dat ik jullie kan voorstellen is de pelskever en zijn leven nader te bestuderen, zodat je weet waar de bron kan zijn, mijns inziens dus wol voor de larven en bloemen voor de kevers.

Veel succes!
Erky

vl
door vlinder30 - Dec 6, 2013 om 13:39
52 Antwoorden / 3 Vragen

wat te doen: indien het mogelijk zou zijn die dingen nog liever gister dan vandaag de deur uit.
Winkel werkt(e) al niet mee, dus nooit meer naartoe gaan. Vet pech dus.
Voordat je ze weggooit even kijken waar die dingen zijn gemaakt (land) en de nieuwe matrassen bij een fatsoenlijke winkel halen, hoeft niet duur te zijn, bijv. Ikea (krijg geen provisie hoor en werk er ook niet) daar is prijs kwaliteit wel goed en als er wat is kun je ze (1e 90 dagen, wel met reden, gratis omruilen) en er zit daarna nog jaren garantie op.

Redacteur
door Redacteur - Dec 6, 2013 om 13:43
1056 Antwoorden / 62 Vragen

Graag alleen ontopic reageren en de toon graag vriendelijk houden, bij onaardige reacties is de topicstarter niet gebaat.

ju
door junis_1 - Dec 6, 2013 om 14:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

zo ingewikkeld lijkt me dit allemaal niet. Eitjes , een larve of een levende kever komt via kleding in de slaapkamer en in het matras. Kleine kans, vermoed ik, dat voor besmetting in een productieproces ruimte zou zijn

jo
door josjeholbi - Dec 7, 2013 om 19:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat er iets verkeerd is gegaan met mijn account reageer ik nu pas. Mijn accountnaam was: joanna.
Ik ben geschrokken van al deze domme en onzinnige antwoorden. Er zijn er maar twee die weten wat hier wel en niet thuis hoort. Dat zijn: Kloske en de redacteur. Ik ga verder op geen enkel onzinnig antwoord in. Heb hierover de redactie van Kassa al ingelicht. Dit soort antwoorden behoren absoluut niet thuis op een site van Kassa. Ik vraag de redactie van Vraag-Antwoord vriendelijk of zij deze onzinnige discussie willen verwijderen.

ka
door kaatje1 - Dec 9, 2013 om 11:53
4 Antwoorden / 0 Vragen

Maar u wilt wel antwoord, toch? Inderdaad zitten er reacties tussen die misschien niet op deze site thuishoren maar die mensen nemen wel de moeite te reageren en hebben een eigen mening. Wellicht heeft u uit al die zinnige en onzinnige opmerkingen toch wel informatie kunnen halen waar u naar zocht.
Succes

kloske
door kloske - Dec 9, 2013 om 15:19
150 Antwoorden / 33 Vragen

[edit redactie]
Joannahol: neem eens contact op met het juridisch loket, die kunnen u vast wel verder helpen.