orchideetje
door orchideetje Jun 1, 2014 om 23:03
Huishouden & energie

Bruynzeel keukens

wij hebben een keuken gekocht bij bruynzeel en ook een aanbetaling gedaan van het gevraagde bedrag van 900 euro. nu kreeg ik tot mijn stomme verbazing een brief dat de keuken klaar is en geplaatst kan wordent maar dat ik 10 dagen van te voren het resterende bedrag moet overmaken voor ze de keuken leveren en plaatsen. dit is ons niet verteld bij de aankoop. vind het maar een link zaakje.

3472 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 1, 2014 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nooit aan beginnen en dat kunnen ze ook niet eisen. U hebt toch wel een overeenkomst op papier staan?

zoekster
door zoekster - Jun 1, 2014 om 23:54
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dit mag niet. U hoeft maximaal 50% voor aflevering te betalen. Dat is wettelijk zo geregeld tenzij u zelf uitdrukkelijk heeft ingestemd bij het tekenen van de overeenkomst dat u 100% voor aflevering zou betalen.

Daar komt ook nog eens bij dat Bruynzeel bij de CBW is aangesloten en zich moet houden aan de voorwaarden van de CBW. Daar is de aanbetaling van een keuken slechts 15% en vervolgens bij aflevering de rest.

Voor onderstaande producten geldt een maximum aanbetalingspercentage van 15%:

keukens, badkamers en onderdelen, dan wel sanitaire artikelen en/of te verrichten werkzaamheden die in verband zijn met keukens en/of badkamers;

Restant bedrag

Het restant bedrag dient u op de dag dat de (af)levering van het product plaatsvindt (montagekosten zijn hierbij inbegrepen). Dit betekent dat:

het bedrag op de dag van levering op de rekening van de winkel moet staan; of
het bedrag via pin* aan de bezorger dient te worden voldaan (vraag vooraf bij de winkel wat de mogelijkheden zijn); of
het bedrag contant bij aflevering aan de bezorgers moet worden voldaan.

klik HIER voor de bron en de CBW

Neemt u morgen eens contact op met de CBW en geef uw klacht door.

Als Bruynzeel moeilijk blijft doen, dan kunt u naar de Geschillencommissie wonen. In ieder geval gewoon niet betalen 10 dagen voordat ze bij u komen voorrijden met de keuken.

Voorspelt overigens niet veel goed, een bedrijf dat u nu al zo slecht behandelt.

zoekster
door zoekster - Jun 2, 2014 om 00:17
10968 Antwoorden / 34 Vragen

correctie

In ieder geval, gewoon niet betalen voordat ze bij u komen voorrijden met de keuken.

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2014 om 00:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mochten ze failliet gaan, dan kunt u hooguit voor maximaal15% bij een andere aangesloten keukenboer een vergoeding krijgen, maar dan moet u daar ook nog hetzelfde bedrag uitgeven.

De bedrijven vallen nog steeds bij bosjes, dus let op uw zaak.

Cookies
door Cookies - Jun 2, 2014 om 04:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......dit is ons niet verteld bij de aankoop..........

En wat staat er in de koopovereenkomst die je ondertekend hebt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar, want gezien onderstaande tekst die ik van hun site heb geplukt, lijkt het er op dat zij overeenkomsten opstellen die afwijken van de CBW voorwaarden.

(Ik lees ook nog dat je als klant niks in de melk te brokkelen hebt v.w.b. het plannen van een afspraak voor levering. ZIJ bepalen op welke dag zij komen. Voor mij al genoeg reden om niet bij zo'n toko te kopen.)

De betaling van uw bestelling

U dient uw bestelling te betalen conform de afspraak op de koopovereenkomst. Indien u niet aan de overeengekomen betalingsafspraak voldoet, zullen wij uw bestelling niet kunnen uitleveren. Uw bestelling blijft dan in ons distributiecentrum staan totdat de bestelling alsnog betaald is. Wij zijn genoodzaakt hiervoor € 250 aan opslagkosten in rekening te brengen. Zodra de bestelling betaald is, wordt deze vrijgeven en opnieuw ingepland. Wij berichten u wanneer de levering kan plaatsvinden. Het opnieuw leveren zal kunnen plaatsvinden enkele weken nadat uw betaling inclusief de opslagkosten alsnog door ons ontvangen is.

zoekster
door zoekster - Jun 2, 2014 om 08:50
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ik lees op internet dat dit al jaren speelt ook bij andere keukenleveranciers al vanaf 2007 doeken dit soort verhalen op.

Klik HIER en HIER om te lezen wat jurofoon daar over zegt.

Wat mij opvalt is dat de CBW hier al jaren niets aan doet. Ze zouden zulke leden gewoon moeten royeren.
Ze hebben zeker liever het contributiegeld van hun leden (de keukenverkopers) dan dat ze de consument helpen die wil kunnen vertrouwen op een CBW keurmerk.
Wat stellen die CBW garanties eigenlijk voor?
NIKS!

Cookies
door Cookies - Jun 2, 2014 om 10:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik haal dit (door mij bewerkte) stukje uit de link van @zoekster er even tussen uit t.b.v. Google gebruikers:

Het zou gaan om betaling van de volledige koopsom 12 tot 5 dagen voor de levering van een keuken. De volledig betaalde koopsom valt echter niet onder de garantieregeling van de CBW.

Als tussen de betaling van de totale koopsom en de levering Bruynzeelkeukens niet (meer) aan haar verplichtingen kan voldoen, kun je slechts 15% van het aankoopbedrag gebruiken voor een vervangende koop bij een andere CBW-winkel. Je bent dan 85% van de betaalde koopsom kwijt.

Zoekster, ben het met je eens dat die garantieregeling dus 3x niks voorstelt, als deze organisatie accepteert dat aangesloten bedrijven hun eigen regels op gaan stellen.

Bovendien doet de Consumentenbond daar blijkbaar ook niets aan.

Ik vind dit een zeer geschikte onderwerp voor een Kassa en/of Radar uitzending.

pi
door pieterwolters - Jun 2, 2014 om 22:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=orchideetje schreef op zondag 1 jun 2014, 23:03]dit is ons niet verteld bij de aankoop

Nog even los van of het mag of niet wat ze doen: je had bij de koop ook kunnen vragen wanneer het restant betaald moest worden. Als ze dan hadden gezegd 10 dagen had er een lampje gaan branden. Een verkoper hoeft niet alles te vertellen, maar een koper mag wel alles vragen.

pe
door pebk - Jun 2, 2014 om 23:28
596 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 2 jun 2014, 22:39]je had bij de koop ook kunnen vragen wanneer het restant betaald moest worden.
Achteraf de winnende lotto getallen invullen is ook niet zo moeilijk...

Maar, beste Orchideetje;

Op de site van Bruynzeel verwijst men naar de CBW voorwaarden. Daarin staat:
ARTIKEL 11- De betaling Koop en verkoop
1 Elke overeenkomst van koop en verkoop, ook indien deze mede omvat aanneming van werk, geschiedt onder de algemene conditie: contante betaling netto bij aflevering. Contante betaling omvat ook bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door de ondernemer aangegeven bank- of girorekening op het tijdstip van aflevering of betaling door middel van door banken erkende vormen van elektronisch betalen.

Maar Pieter heeft wel een punt. Voordat je naar een keukenboer gaat, zou je even moeten onderzoeken of rondvragen naar de ervaringen met de betreffende keukenboer. Zelf zijn we weken lastiggevallen door de keukenconcurrent (de ene week door het lokale bedrijf, de andere week door het hoofdkantoor.) Alleen kwaad (en onbeschoft) worden heeft geholpen om uit het systeem te komen.