e4respect
door e4respect Sep 23, 2019 om 11:25
Huishouden & energie

BTW over (energie)belasting, hoe werkt dat en kan/mag dat?

Om mijn vraag te stellen, een kleine inleiding:

1. op je loonbelasting, die je werkgever inhoudt, betaal je geen BTW;
2. overheids aanslagen (zoals: afvalbelasting, onroerendgoedbelasting, waterbelasting) worden opgelegd zonder BTW

Uiteraard vinden we dit logisch maar dan komt mijn vraag: Als mijn energieleverancier de energiebelasting doorberekend namens de overheid (en vervolgens afdraagt aan de belastingdienst) betaal ik daar ineens WEL BTW over (??)

Betalen we met z'n allen extra (21%) belasting aan de overheid? Ik vind het vreemd en betaal voor mijn gevoel nu 21% extra belasting als ik mijn energiebelasting betaal aan mijn energieleverancier. Met andere woorden: als ik een acceptgiro van de belastingdienst zou ontvangen inzake mijn energiebelasting dan wordt er waarschijnlijk geen BTW berekend ????

3283 8 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 23, 2019 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR E4RESPECT 23 SEP. 2019  Als mijn energieleverancier de energiebelasting doorberekend namens de overheid (en vervolgens afdraagt aan de belastingdienst) betaal ik daar ineens WEL BTW over (??)

Niet alleen u, maar iedereen met een energieaansluiting betaald BTW over de energiebelasting
Op de nota van de energieleverancier staat ook een post vermeld genaamd "vermindering energiebelasting" en zo wordt er ook nog een bedrag ( € 373,14 ) in mindering gebracht en over het restrende bedrag van de energiebelasting betalen we BTW.

e4respect
door e4respect - Sep 23, 2019 om 11:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je link. Dat is precies wat ik me dus afvraag, klopt deze informatie wel? Als je mijn vraag leest dan geef ik ook aan dat op andere belastingen geen BTW wordt berekend zoals; loon-, afval-, onroerendgoed- en b.v. waterschapsbelasting. Dus als de overheid via de belastingdienst mij een acceptgiro verstuurt om de energiebelasting te voldoen dan zal daar ook geen BTW over worden gerekend.

Een melding op de website van de overheid bevestigt inderdaad dat het mag maar je kunt je afvragen of de energiebelasting, waarover de ondernemer BTW berekend, goederen of diensten zijn? Misschien staat het hier ergens vermeldt: Wet op de omzetbelasting 1968https://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/2019-01-01

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2019 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De link is helemaal gelogen.:-)) Maar ga gerust procederen.

cl
door clearmaker - Sep 23, 2019 om 12:11
11 Antwoorden / Vragen

Hetzelfde geld voor o.a. brandstof aan het tankstation, benzine b.v. bestaat uit ruim 85% belasting waar je uiteindelijk nog eens BTW over betaald.
In Duitsland staat op de pomp hoeveel belasting een liter E10 benzine b.v. bevat, maar liefst 1,12 euro van de totaalprijs van ca. 1,38 euro.
En óók daar word nog eens steuer (belasting zoals btw) over die 1,12 euro geheven.
Daaruit kun je eenvoudig rekenen hoeveel de werkelijke benzineprijs is die weinig zal verschillen met Nederlandse euro95 benzine als je de belasting eruit haalt.

De ouderen onder ons weten waarschijnlijk nog wel van de autogas *oorlog* tussen leveranciers, bij 12 guldencenten verdienden de leveranciers niets meer op dit afvalproduct, terwijl op autogas rijden beter is voor het millieu ... word er ook nog eens via wegenbelasting zeer veel geld binnengeharkt.
Uiteraard geld ook hier met autogas, over de belasting in het autogas betaal je tevens nog een keer BTW.

Omdat deze genaraties steeds wijzer worden komen dat soort dingen steeds meer naar de voorgrond en krijgen we steeds vaker in de gaten dat de overheid gewoon *liegt*.

Betreffende de belasting op energie, wij zouden allemaal  korting krijgen op de elektrischiteitsprijs ... maar ze vertelden er niet bij dat de vermindering energiebelasting/heffingskorting met ruim 70 euro naar beneden was bijgesteld, dus iedereen die minder dan 7.000 Kwh/jaar verbruikt betaalt meer i.p.v. minder dan voorheen.
Nog niet te spreken over huishoudens die geheel gasloos geworden zijn en meer dan 10.000 Kwh gebruiken, die werden nog eens extra belast met 1 eurocent per Kwh + de 21% BTW waar hierover gesproken word + uiteraard nog eens ODE + BTW
Al zou deze overheid ALLE gas betrekken uit Noorwegen en Rusland en geen cent meerkosten op de prijs berekend, verdient deze overheid elk jaar miljarden aan belastingen op energie.

Ik vraag mij al jaren af ... noemen ze dit *marktwerking*?
Maakt onze overheid daar óók deel van uit-:o)

Wilders opperde afgelopen week om ABNAMRO maar te verkopen en elk huishouden 1.000 euro te geven van die opbrengst ....
dat voorstel is zo vreemd nog niet daar wij allemaal door bezuinigingen ABNAMRO overeind moesten houden ... dan krijgen we tenminste nog wat terug van al die bezuinigingen. (Let wel, ik ben geen Wilders fan)
Mocht dit (mogelijke) voorstel aangenomen worden ... krijgt elk huishouden dan 1.000 euro NETTO? Zal wel niet .... van elke euro die de overheid uitgeeft willen ze links of rechtsom 98 eurocent terughebben.

aurora1
door aurora1 Sep 23, 2019 om 12:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi toch dat u geen Wildersfan bent, maar wat heeft die opmerking met eea te maken? Bent u een D’66 fan, of van de ex psp of ex cpn?

Donuts
door Donuts Sep 23, 2019 om 12:27
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ben ook geen Wilders fan, maar ik vond zijn advies aan Rutte om vrouw en hond te gaan zoeken en daarmee een wereldreis te maken, super! De heffingskorting wordt in 2020 verhoogd met 215 euro waardoor de heffingskorting 527 euro wordt.

cl
door clearmaker Sep 24, 2019 om 01:35
11 Antwoorden / Vragen

eerst zien, dan geloven voordat er straks weer een addertje onder het gras verborgen zit en nee ik ben geen communist, stem geen d66 of sp en ook geen overige zittende partij in dit kabinet, maar zo werkt nu eenmaal onze democratie

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2019 om 12:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat vraag ik me niet af, tenslotte moeten al de uitkeringen, toeslagen/subsidies, kinderopvang etc. etc. betaald worden nietwaar?
Jongere mensen hebben daar nog nauwelijks of niet aan meebetaald, integendeel zou ik zeggen.

jo
door jorisw Sep 24, 2019 om 08:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Jonge mensen betalen daar naar rato gewoon aan mee hoor. Het is geen spaarpot waar het uit betaald wordt. Huidige uitgaven worden gewoon betaald uit de huidige belastinginkomsten. Dat jonge mensen geen fatsoenlijke contracten meer krijgen waardoor ze niet de financiele luxe kennen die de oudere generatie heeft is een ander verhaal.

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2019 om 08:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men moet eens ophouden net klagen. Dat gejammer van ouderen over hun pensioenen en dat beklagen van jongeren over hun banen en huizen.

Alsof jongeren vroeger zo aan een baan en huis kwamen, en alsof die ouderen vroeger allemaal in luxe leefden.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2019 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt zich dat wel afvragen maar dat is zinloos, want u moet het gewoon betalen. Heel simpel.

ro
door ron503 - Sep 23, 2019 om 15:23
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt geen btw over de energiebelasting geheven omdat het standaard bedrag betreft. Als u de afrekening bekijkt zijn alle bedragen exclusief btw opgesteld en als uw kosten voor elektra zeg 500 euro zijn wordt op dat bedrag 371,14 euro in mindering gebracht en blijft er een bedrag van 128,86 exclusief btw over. Zo werkt het met de kosten voor gas, netbeheer e.d. ook, alle bedragen zijn exclusief btw en bovenaan de streep worden alle bedragen bij elkaar opgeteld en vermeerderd met 21% btw wat onderaan de streep een totaal betalen bedrag oplevert.

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2019 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt dus wel btw over de energiebelasting geheven. Waar u het over hebt is een heffingskorting op de te berekenen energiebelasting.

Lees de link eens in mijn eerste reactie.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 23, 2019 om 16:53
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@RON503: wat is dan het standaard bedrag. De BTW over de energierekening is voor particulieren vastgesteld op 21 % van het voor BTW belastbare bedrag. Het is geen kwestie van bijv. 'een kwartje van Kok' zoals indertijd als vast bedrag vastgesled als opslag op o.a. benzine. (Hfl. 0,25)

ro
door ron503 Sep 23, 2019 om 16:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was wellicht abuis want over de teruggave energie belasting wordt geen btw in rekening gebracht.

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2019 om 08:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het maar waar dat over de teruggave energiebelasting ook btw berekend werd, want dan zou die TERUGGAVE 21% HOGER zijn.:-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2019 om 16:50
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het mag omdat dat wettelijk zo is geregeld via onze volksvertegenwoordiging.

jo
door jorisw Sep 24, 2019 om 08:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Precies. Misschien moet Kassa eens een uitzending besteden aan onze staatsinrichting. Kan geen kwaad als je sommige vragen op internet ziet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 24, 2019 om 09:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Een uitzending door Kassa over onze staatsinrichting? Onze staatsinrichting is bekend en is/wordt in feite door ons zelf als Nederlands staatsburgers bepaalt. Daar zal Kassa niet aan kunnen toevoegen. Zie bijv. https://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/3780-nederlandse-staatsinrichting.html  en bijv. ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsinrichting