Wa
door Wasdrogert Oct 21, 2022 om 20:52
Huishouden & energie
BudgetEnergie: door zonnepanelen moet ik betalen om "trouwe klanten voordeel" te krijgen.

Hi!

Ik zit inmiddels al meer dan een jaar bij BudgetEnerige. Afgezien van de klantenservice nooit problemen mee. Omdat sinds april 2022 mijn vaste contract helaas is afgelopen, zit ik nu net als veel Nederlanders aan een variabel contract. Wat leuk klinkt, ze bieden aan mensen met variabele tarieven het zogeheten 'Trouwe Klanten Voordeel (TKV)' (zie de voorwaarden hier (PDF). Kort houdt dit in dat je per afgenomen kWh een 'korting' krijgt van 0,00999 euro; ofwel 0,999 cent per kWh.

Nu klinkt dit mooi, aangezien alles in deze tijden mooi is meegenomen. De korting op de jaarafrekening wordt echter berekend op zowel de door hun geleverde kWh alsmede de teruggeleverde kWh vanuit mijzelf.

Nu lever ik gemiddeld meer terug dan dat ik gebruik waardoor de hoeveelheid kWh totaal op jaarbasis op -324,00 kWh staat. Dikke prima voor mij. Maar BudgetEnergie geeft mij nu een 'korting' van -0,00900 op het aantal Kilowatt Uur: -324,00 (minus dus!). Gaan we daar de 'TKV' op berekenen, krijgen we -324,00 x -0,00999. En zoals we vroeger op school geleerd hebben, min en min maakt plus. Ofwel komt mijn 'Trouwe Klanten Voordeel' uit op +3,23676 euro. Ofwel, ik moet bijbetalen aan TrouweKlantenVoordeel.

Nu is dit gelukkig geen extreem hoog bedrag, maar raar is het wel. Ik heb de voorwaarden gelezen, en hier staat 'Het is een korting op de variabele leveringskosten per product'. Leveringskosten, dus niet terugleveringskosten.

Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om met ze in contact te komen (openingstijden telefoon werk ik altijd en chat wordt vooralsnog niet beantwoord). Zijn er meer mensen waar dit speelt? Of heb jij ook zonnepanelen en is het je nog niet opgevallen? Klopt dit en lees ik de voorwaarden niet juist, of klopt dit inderdaad niet? Alvast bedankt voor het meedenken!

7924 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2022 om 09:17
16883 Antwoorden / 202 Vragen

De afgelopen weken zijn er meer vragen geweest m.b.t. budget energie en ik zal zo nog even zoeken.
Het enige dat ik u nu kan adviseren is om dit (zie) https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer en als u daar lid van bent  https://www.eigenhuis.nl/contact/#/ en mogelijk kan ook uw rechtsbijstandsverzekeraar u in deze bijstaan.

Ik heb even gekeken bij 'zoek een vraag'met zoeknaam budget energie (in de regelbalk hierboven) en zie o.a. dit https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/klantenservice-budget-energie?id=605755

Topantwoord

panter22
door panter22 - Oct 22, 2022 om 10:23
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt mij een programmeerfout.
Dat je meer terglevert dan verbruikt, hadden ze geen rekening mee gehouden.
Je hebt in jouw geval niets aan dat klantenvoordeel.

Bij een totale teruglevering zou het bedrag op 0 horen te staan.
Staat €3,09 ook vermeld op het totale jaaroverzicht?
of staat daar een correctie op.

Wa
door Wasdrogert Oct 24, 2022 om 13:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt mij inderdaad ook! Ik wacht nog op een reactie van hen. De afbeelding was inderdaad van het kopje 'korting' op het totale jaaroverzicht. Even afwachten nog dus :)

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 22, 2022 om 12:58
2093 Antwoorden / Vragen

Ik zou het nog eens goed narekenen en vooral ook navragen of dat echt wel de bedoeling is en dan vriendenlijk afzien van het vasteklanten voordeel. Maar ik denk eigenlijk dat het op een of andere manier toch een foutje is.

Wa
door Wasdrogert Oct 24, 2022 om 13:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat leek mij ook inderdaad! Als het inderdaad ook zou gelden op het teruggeleverde bedragen zie ik met alle liefde af van de 'korting'. Dank!

Staat echter nergens in hun voorwaarden, dus hoewel het om nog geen 4 euro gaat, is het wel handig dat zowel hun als andere klanten hiervan op de hoogte zijn. Update komt wanneer ik een reactie heb :)

ro
door ronny530 - Oct 23, 2022 om 10:43
2794 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. is de TVK alles omvattend u krijgt korting op de afgenomen stroom en voor de teruggeleverde stroom niet. De tabel laat dat ook zien aan de hand van een plus en min teken u heeft 28 Kwh afgenomen en die korting wordt op de stroomprijs in mindering gebracht.

Wa
door Wasdrogert - Oct 24, 2022 om 13:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zojuist BudgetEnergie gesproken via de chat (telefonisch niet bereikbaar). Eerstelijnsmedewerker aan de chat heeft geen idee en zet het terug naar een 2e-lijns medewerker. Deze bellen mij vanmiddag terug; ik laat de reactie hier nog achter. Mochten er meer mensen zijn die op de jaarafrekening moeten betalen (!) voor "korting", weten ze ook wat ze te doen staat. Ik verwacht een credit van 3,34 euro (3.09 betaald bedrag, plus alsnog de korting (de minbedragen in de tabel) van 0,25). Nu gaat het echt om niets (nog geen 4 euro), maar dit gaat uiteraard om het principe.

Wa
door Wasdrogert - Oct 24, 2022 om 15:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Update/belletje gehad vanuit BudgetEnergie; netjes opgelost! Lijkt een foutje te zijn in het systeem. Omdat het om een klein bedrag gaat is er een coulance van 5 euro gegeven (meer dan het totaalbedrag). Dus netjes en snel opgepakt en opgelost!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2022 om 21:19
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u de uizending van Radar en het onderwerp over budgetenergie gezien? Zo neen, dan even terugkijken. Het lijkt mij interessant voor U!

snjhu5
door snjhu5 - Jan 25, 2023 om 09:49
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb hetzelfde probleem. Ook contact gehad met Budget Energie maar die komen met dit antwoord:
'Beste meneer, Ik begrijp dat het opvat, alsof u deze korting betaalt, in plaats van ontvangt. Graag leg ik u uit hoe u de berekening kunt zien. Als u een variabel contract heeft, is de terugleververgoeding 50% van het leveringstarief exclusief btw en inclusief Trouwe Klanten Voordeel (TKV). Omdat in de terugleververgoeding op de jaarnota de TKV niet is meegenomen, ontvangt u dus een hogere vergoeding dan contractueel is vastgelegd. Om deze reden trekken wij de TKV over de teruggeleverde energie af. Natuurlijk ontvangt u ook de TKV over de verbruikte energie. Ik ga ervan uit dat alles zo duidelijk is en sluit uw klacht. Met vriendelijke groet, Budget Energie'

Ik zal nog eens contact opnemen.....