bl
door blixemboy Dec 28, 2012 om 16:47
Huishouden & energie

Capaciteitstarief Gas Endinet

Ik woon sinds ongeveer 1 jaar op mijn huidige adres, en heb net mijn eerste jaarafrekening gas ontvangen (voor het seizoen 2011/2012). Ik heb een G4 gasmeter, en mijn gasverbruik was minder dan 500 m³.

Op grond hiervan verwachtte ik ingedeeld te worden in het gas-capaciteitstarief 0-500m³ (bedrag ca. €40). Mijn netbeheerder Endinet heeft mij echter ingedeeld in het gas-capaciteitstarief 500-4000m³(bedrag ca. €80). Endinet geeft hiervoor als reden op dat op mijn woonadres in het vorige stookseizoen (stookseizoen 2010/2011) tussen 500-4000m³ gas verbruikt is. Ook zegt Endinet dat ik géén recht heb op correctie over het stookseizoen 2011/2012.

Ik betaal dus een te hoog gas-capaciteitstarief op grond van het verbruik van de vorige bewoners! Dit kan toch niet kloppen?

Daarom mijn vraag: wie kan mij vertellen wat de regels zijn voor de indeling in een bepaald gas-capaciteitstarief?

985 4 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Dec 28, 2012 om 17:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Is dit je eerste woning?
Grote kans dat bij de 2e jaarafrekening het wel goed gaat. En dan kun je met terugwerkende kracht reclameren. Heb ik indertijd ook gedaan en kreeg van de leverancvier ook over een voorgaand jaar als nog het verschil terug.

bl
door blixemboy - Dec 28, 2012 om 17:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 28 dec 2012, 17:07]Is dit je eerste woning?
Grote kans dat bij de 2e jaarafrekening het wel goed gaat. En dan kun je met terugwerkende kracht reclameren. Heb ik indertijd ook gedaan en kreeg van de leverancvier ook over een voorgaand jaar als nog het verschil terug.

bl
door blixemboy - Dec 28, 2012 om 17:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op vrijdag 28 dec 2012, 17:07]Is dit je eerste woning?
Grote kans dat bij de 2e jaarafrekening het wel goed gaat. En dan kun je met terugwerkende kracht reclameren. Heb ik indertijd ook gedaan en kreeg van de leverancvier ook over een voorgaand jaar als nog het verschil terug.

Beste Zwaardvis,

Bedankt voor je reactie.

Het is niet mijn eerste woning (wel de eerste woning in het beheergebied van Endinet).

Endinet zegt: "Het verbuik op dit pand in 2010/2011 was meer dan 500 m3. Wie er woont is niet van belang............................Er is geen recht op een correctie over de periode 2011/2012."
Ik geloof dus niet dat ik over het afgelopen jaar mijn geld terug krijg...

Voor volgend jaar zit het (hoop ik) wel goed. Endinet zegt nl. ook: "Het verbruik in 2011/2012 was inderdaad minder dan 500 m3 en daarom valt u op dit moment wel weer in de laagste categorie."

mtuinsma
door mtuinsma - Dec 31, 2012 om 01:13
38 Antwoorden / 0 Vragen

wat hier van toepassing is, zijn jouw nota's van het verbruik in je oude woning,hoewel die door bijv, slechtere of geen isolatie van de woning hoger uit kunnen vallen. gebruik in dat geval de gegevens van de WOZ waarde van beide woningen,hierin bevinden zich nl de gegevens van de al dan niet aanwezige isolatie.

valt het verbruik wél onder de 500m3 waarde, dan kun je dit zonder alle rompslomp van het hier boven beschrevene aan tonen en hebben ze zich daar aan te houden.